"Негър" и "Манго" в учебниците | webcafe.bg
newscafe

"Негър" и "Манго" в учебниците

Webcafe.bg 07.08.2012, 16:24 (обновена 07.08.2012, 17:04)
Ученици

Снимка: © Getty Images

Какво тежи в ученическите раници

Учебниците насаждат стереотипи и погрешни представи за различни обществени, етнически и религиозни групи и по този начин възпитават в нетолерантност към различните още от най-ранна детска възраст. Това сочат данните от изследване на Комисията за защита от дискриминация (КЗД) "Стереотипи и предразсъдъци в учебниците и учебните помагала за учители от предучилищно и основно образование", съобщава Mediapool.bg.

От КЗД са подготвили доклад с примери от учебниците за дискриминация по признаците етническа принадлежност, пол, религия, сексуална ориентация, възраст и увреждане. Освен това отчитат, че неразбираемият и несъобразен с възрастта и интелектуалните способности на децата стил в много от учебниците също се явява дискриминация, пише авторът на публикацията Мартина Бозукова.

Критиките, отправени към учебниците, са: голям обем текст и нови понятия, изречения, построени в обратен словоред и трудноразбираема логика. Анкетите сред учители ги потвърждават.

Даден е пример и с твърде голям по обем учебник по математика за VІІ клас. "Наличието на повече задачи от различен тип и сложност е удачно да са поместени в отделни учебни помагала със задачи и в продължение на цялата учебна година по преценка на учителите да се препоръчват задачи за домашна работа и за контролни упражнения. По този начин ще се намали стресът, който изпитва ученикът, когато отвори учебника по математика с над 200 страници и в него има изобилие на задачи", съветват експертите.

Почти няма учител, който да не смята, че учебният материал, учебниците и помагалата са сложни и неразбираеми за децата.

От КЗД посочват множество примери от учебния материал за дискриминация по етнически признак. В учебник от началните класове например една от задачите представя изображение на афроамериканче с големи халки на ушите, тарамбука и боси нозе. Децата трябва да познаят думата "негър" към изображението. Това учи децата на "неправилното обръщение "негър", официално признато като дискриминационен израз", се казва в доклада на комисията.

Анкети сред децата пък показват, че още в предучилищна възраст имат изградени негативни стереотипи за ромите: "Те са черни, мръсни и крадат", "Всички са лоши и със скъсани дрехи", "Те са бедни и ровят по боклуците".

По-смекчени са нагласите спрямо турския етнос: "Преди са били лоши и са рóбили България, но сега са станали добри", "Сега не крадат и не се бият." Но около една трета не са съгласни - те определят турците като "лоши".

Във ІІ-ІV клас вече се появяват формулировки като "Циганите да си отидат в Индия, откъдето са дошли". На места, където в училище се учи повече за различните култури, етноси и религии, децата имат по-ясна представа за различните етноси и религии и проявяват по-голяма толерантност: "Хората не бива да се делят на бели и черни, а на добри и лоши", "Бог е един, само дето празниците са различни".

От КЗД дават и пример за формиране на негативна нагласа към ромската общност в учебниците. В учебник по български език за VІІ клас на едно от издателствата е поместен текст "Манго и рибарят". Според експертите текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив и че новите дрехи са им неприсъщи и ненужни. Използването на собственото име Манго, нарицателно за циганин, както и думите ..."и циганчетата, и циганката...", "вместо например жена ти, децата ти" още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите.

Дават се и примери от учебниците по "Човек и общество", където според експертите, процесите в Османската империя не са изчерпателно и добре обяснени. Един от примерите е от тетрадка за 4 клас по "Човек и общество" , където е публикуван текст за живота на Св. Георги Софийски, който бил убит от "местните османлии" и "изгорен на клада", защото не искал да "приеме исляма". Според КЗД е нужен и текст, който обяснява, че подходът на насилствена ислямизация е съществувал, но да се подчертае, че не религията е агресивна, а политиката на империята.

В текст, свързан с насилствената ислямизация в Османската империя, според експертите трябва да се отбележи, че не само българите са били подложени на нея. "Редно е да се изброят и още поне два християнски народа в границите на империята, принудени да приемат исляма", посочват от комисията.

От КЗД посочват, че в учебниците липсва информация за хората с различна сексуална ориентация като в уроците за половата система и полово предаваните болести се поддържа хипотезата, че сексуалното общуване става само между мъж и жена. В същото време децата знаят думи като гей, хомосексуалист или педераст и ги използват като обида, но не всички са наясно със смисъла им.

"Тук както родителите, така и училището са абдикирали", посочват от комисията и дават примери с детските отговори в анкетата: "Мама ми каза, че ще науча тази дума като порасна", "Госпожата ще ни изгони,  ако питаме за това". Така основните източници за информация остават интернет, връстниците, по-големите деца и телевизията.

От КЗД препоръчват на просветното министерство да заложи антидискриминационни критерии, на които да отговарят учебните програми и учебниците.

Oще: дискриминация  изследване  стереотипи  учебници  ученици  учители 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

162 Fedar | 18.10.201215:03

141 deowin | 10.08.201216:22
>Думата "негър" дава информация за специфични расови белези от рода на формата на устните, носа, очите и така нататък, не само за цвета на кожата

Формата на устните?
Честно?
И това 'така нататък' какво включва? Музикални предпочитания? Афинитет към ядене на диня и пържено пиле? Склонност към играене на баскетбол?
Кажи ми - ти сам усещаш ли си колко предубеден се изкара в момента, в който тръгна да обясняваш каква точно информация носела думата 'негър', и наистина ли го намираш за нормално, естествено, желано?
-------------------------------------

Старо, но златно. Може спокойно да се използва като нагледен пример в учебниците по логика за 6-ти клас за това как НЕ трябва да се изгражда един логически аргумент.

В случая, опонентът ти очевидно е използвал екслузивно антропо-морфологични белези. Тоест такива, които са генетично и еволюционно предопределени, и които не могат да бъдат променяни от обществената среда. От друга страна, ти си използвал изцяло социално обуславени характеристики. "Негърът" очевидно може да играе баскетбол и да обича пържено пиле, но в случай, че например, е роден и израстнал в Норвегия, е много по-вероятно да обича да играе хокей на лед и да яде сьомга. Докато където и да е роден и израстнал, "негърът" най-вероятно ще има дебели устно, широки ноздри, масивен нос и обемисто чело.

Всъщност, очевидният логически анахронизъм в изказването ти далеч не е най-лошото и недостойното в случая. Той бледнее пред крещящата липса на каквото и да е достойнство и доблест, които ясно личат в опита си да внушиш и припишеш собствената логическа грешка на опонента си, с цел да го дискредитираш и омаловажиш позицията му. Както вече казах - опонентът ти използва само и единствено антропо-морфологични характеристики. Завърша изреждането им с израза "и така нататък", който в случая би трябвало означава продължение на списъка от антропо-морфологични характеристики с други, забележи, антропо-морфологични характеристики. Не виждам в неговото изказване каквато и да е причина да смяташ, че "и така нататък" ще включва и социално-поведенчески характеристики, камо ли тези, които ти услужливо си му добавил и пришил.

Това е все едно опонентът ти да описва конкретна жена като "висока около над средния за жена ръст, русокоса, с големи гърди и сочни устни, носеща обикновено къса пола и широко деколте, и т.н", при което ти да го обвиниш, че в "и така нататък" е искал да включи "също така е лека жена с нисък интелект и със склонност към проституция и пренасяне на полови болести".
Нелогично и недостойно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

161 Bobby_gBG | 11.08.201201:30

Сфинчо тихо че си смешен.
   

оценка

+1 -5

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

160 deowin | 10.08.201223:55

>слаба обща култура и малко прочетени книга

Нямаш абсолютно никакви конкретни факти, на които да подкрепиш това твърдение. Ако греша - дай такива.
Това, което имаш, са коментарите ми тук. За общата култура.. Намери ми изказване, което да показва ниска такава, например, да правя фактологическа грешка. Давай.

>патологично подценяване на всеки опонент в спора

Не мисля, че е подценяване, когато изтъквам грешките в нечии аргументи.
Това, че хора като теб се засягат и го взимат лично, като си мислят, че го правя от някакво елементарно тщестлавие, не го прави така.
Моята мотивация си е моя, и понеже няма как да те убедя, че е такава, каквато е, защото ти си твърдо убеден, че се водя от някакви ултериорни, низки мотиви (близки до тези на хора като теб, които не се свенят да псуват без мярка), ще предпочета да си спестя усилията.

>Умишлено усложнен изказ

Опитвам се да използвам правилните думи на правилните места.
Отново, няма дори теоретичен шанс да оборя предположението ти, че го правя за да изглеждам по-умен, отколкото съм. Ти си убеден, че другите са като теб. Няма смисъл да споря.

>Негативен подход, насочен към "разобличане" на логическите слабости в тезата на противника

Съгласен.
Когато съм съгласен с тезата на противника, няма да ме видиш да коментирам. Не го считам за нужно, когато правилната според мен теза, е вече изказана. Обясни ми защо бих постъпвал другояче.
   

оценка

+3 -3

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

159 Fedar | 10.08.201223:34

155 deowin | 10.08.201221:51
>Трябва ли да продължаваме?

Съгласен съм - с теб не трябва.
В момента просто се развличам като си упражнявам реториката, като същевременно помагам на други да упражняват уменията си по псуване. Win-win ситуация, ми се струва.
-------------------------------

Свиня, ти наистина ли си вяраш, че имаш умения в риториката?!
Смее се Хубаво е да се върнеш обратно в реалността. Риторичният ти потенциал е силно ограничен по следните причини:

- слаба обща култура и малко прочетени книга, извън специализираната професионална литература.

- патологично подценяване на всеки опонент в спора и презумпция за въображаемо превъзходство пред всички - нещо, което напомня на най-тежките синдроми на клинична грандомания.

- Умишлено усложнен изказ, имащ за цел да замаскира дефицита на аргументи и добре обосновани тези, които в повечето случаи се ограничават до два-три непрекъснато повтарящи се постулата: -"Твърдението на човека Х е абсолютно несъстоятелно, защото е лично негово, без необходим цитат от достоверен статистически източник"
- "Твърдението на Х е абсолютно несъстоятелно, защото няма научно доказана причинно-следственна връзка (б.р. тук задължително се намесва любимата прасешко-купешка дума за "респектиране" на опонента - имплицитен).

- Негативен подход, насочен към "разобличане" на логическите слабости в тезата на противника и съответно липса на желание/умения за развиване на каквато и да е собствена и положителна теза.
   

оценка

+4 -1

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

158 deowin | 10.08.201222:22

>Вече разобличи предубедения расист, на когото вмени динята и пърженото пиле, и си доволен.

Напротив - зададох му въпрос, той ми отговори, че не, и аз приех отговора такъв, какъвто бе даден.
Кое не разбра?
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

157 deowin | 10.08.201222:20

>В съда всъщност имат съвсем друго тълкование - вменяване.

Хахаха.. В съда.. Добре, че не си изкарваш хляба с обширните си познания по право.
Но добре, ще ти отговоря и на това.
Вменяване, по начина, по който го разбираш, също не е приложим към моя въпрос, защото аз не питах "Защо твоето 'така нататък' включва, че негрите ядат диня?", а "Какво включва? Че ядат диня?".
Тоест, пробвай пак.

Но хайде си дай малко зор - твърде прости за оборване твърдения даваш.
Все пак ти си псуваш спокойно и обилно, тоест, твоята цел в диалога е постигната. Би било честно да се погрижим малко повече и за моята.
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

156 Bobby_gBG | 10.08.201221:58

154 deowin | 10.08.201221:30
>ами направо почваш да вменяваш какво всъщност той е искал да каже
>Така че спри да вменяваш курвичке.

А не, не вменявам. Аз питам.
-------------------------------
В съда всъщност имат съвсем друго тълкование - вменяване. Нещо като това да питаш "защо убихте джон", вместо да питаш "вие ли убихте джон".


Особено курвенската реплика:

И това 'така нататък' какво включва? Музикални предпочитания? Афинитет към ядене на диня и пържено пиле? Склонност към играене на баскетбол?
Кажи ми - ти сам усещаш ли си колко предубеден се изкара в момента
------------------------------------
Вече разобличи предубедения расист, на когото вмени динята и пърженото пиле, и си доволен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

155 deowin | 10.08.201221:51

>Трябва ли да продължаваме?

Съгласен съм - с теб не трябва.
В момента просто се развличам като си упражнявам реториката, като същевременно помагам на други да упражняват уменията си по псуване. Win-win ситуация, ми се струва.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

154 deowin | 10.08.201221:30

>ами направо почваш да вменяваш какво всъщност той е искал да каже
>Така че спри да вменяваш курвичке.

А не, не вменявам. Аз питам.
Това, че според теб въпросите ми са вменяване на смисъл, не означава, че целта ми е такава. И тя не е.
Вменяването е твърде пошъл, долнопробен похват.
Добре де, не колкото псувните.
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

153 Дракон с кисело зеле | 10.08.201221:27

И това 'така нататък' какво включва?
________
Форма и цвят на косата, тембър на гласа, както и още един куп белези, които само антрополог може да изброи.

Дори отделните народи имат специфични черти на лицето, пък какво остава за отделните раси?

Както и да е, виждам, че сам пишеш, че "негър" за теб не носи негативна отсянка. За мен също, както казах няколко милиона пъти вече. Трябва ли да продължаваме?
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани