Европа шокирана от затворите в Бургас и Варна | webcafe.bg
newscafe

Европа шокирана от затворите в Бургас и Варна

Webcafe.bg, по БНР 04.12.2012, 11:55 (обновена 04.12.2012, 12:07)
затвор

Малтретиране на затворници, корупция сред персонала и недопустима пренаселеност на затворите в Бургас и Варна - това установи доклад на Съвета на Европа, предаде кореспондентът на БНР в Брюксел. Шамарите, ритниците, боят с палки или юмруци продължават да са практика и в двата затвора.

Представители на Комисията против изтезанията са били на проверка у нас през май тази година. Експертите са поразени от броя на сигналите за корупционни практики на персонала в затворите в двата морски града.

Докладът изнася данни, че затворници са били принудени да плащат дори за услуги, които им се дължат по закон - като достъп до здравни грижи или възможност да работят.

В Бургас на стълбище извън обхвата на видеонаблюдението имало редица случаи на малтретиране и групов побой над затворници от страна на персонала. Във Варна пък е отбелязан рекорд за най-дълго прикован с белезници за леглото си затворник - 27 дни.

Също там в продължение на година и половина за здравето на стотици лишени от свобода се е грижил само един фелдшер.

И в Бургас, и във Варна не се осигуряват нужните медицински грижи, твърдят още проверяващите. В доклада им пише още, че са били заляти от оплаквания за качеството и количеството на храната, в която яйцата, млечните продукти и зеленчуците са рядкост.

Проблем са и тоалетните, достъпът до които за някои затворници е ограничен до 3 пъти дневно, други могат да ги посещават само през деня.

Вместо задължителния минимум от 4 квадратни метра на човек, затворниците в Бургас и Варна разполагат само с по един-два квадрата жизнено пространство. Част от тях делят легло, други спят на земята. Тази пренаселеност е възмутителна и наред с недостатъчния персонал крие рискове за сигурността, предупреждават експертите. Според тях и двата затвора са полуразрушени, нездравословни и нехигиенични и изобилстват от хлебарки и други насекоми.

Докладът настоява за незабавни решителни действия от страна на българските власти.

Българските власти са обяснили повечето слабости с липса на средства. Сред препоръките в доклада е специално обучение на съдии и прокурори за алтернативите на лишаването от свобода. Съвета на Европа изразява разочарование и че България още не е отменила нехуманната присъда "доживотен затвор без право на замяна.

Oще: бой  брюксел  бургас  варна  затвори  малтретиране  съвет на европа 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

28 KingoftheROAD | 06.12.201208:59

Аз пък съм съгласен да почнем да им правим дупки в тиквите на тиквочите, та да излезе въздуха оттам. бой глупчо Кой е с мен?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 21.02.2012, 17:37

27 mima | 05.12.201220:32

Прасчо, не съм правист и е твърде вероятно да се лъжа, но мисля, че и в сегашното положение при промяна на обстоятелствата за присъдата тя може да бъде заменена (нищо, че се води без замяна). Това, за което се борят тези от ЕС е човек да може въпреки това, което е извършил да докаже, че се е променил и вече е добър. Съгласна съм да им бъде давана такава възможност, макар че веднага ще се появат и злоупотреби и платени помилвания.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

26 deowin | 05.12.201219:16

delight, присъдата доживотен затвор без право на замяна би могла да е хуманна единствено в контекста на непогрешими съдилища.
Имаш избор - или да се опиташ да защитиш тезата, че българските съдилища са непогрешими, или да приемеш, че доживотният затвор без право на замяна е наистина нехуманна присъда.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

25 lele male | 05.12.201217:18

П.С. крайно време е бат бойко да се ядоса за нещо. да тропне с крак. Да избие един петролен кладенец... и да се свършва с мизерията.. Много щастлив
Честит имен ден на Савовците! на бира Хубава вечер от мен! Ще се включа пак утре...
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

24 lele male | 05.12.201217:07

Лельо Ог, разбрах, че говориш за промяна в мисленето и за това и аз си промених мисленето. Предложих да бъдат изпращани SMS-и, за построяването на затвори отговарящи на изискванията на ЕС. А те че ще са лукс - ще са лукс. Не знам дали видя линка за Норвегия.

На мен са ми ценни обикновените хора, които с труд и пот на челото носят 5-10 лв. в къщи, но не посягат на чуждото. Натиск за определени държавни действия мога да предприема, но пак ще ощетя някое перо, което ми е по-ценно и мило от заслужилите присъдите си хора. Защото знаем какво прави безпаричната ни държава... Мести го от единият крачол в другият, па се напъне и вземе от най-нуждаещите се. Те са свикнали - ще чакат... Друг избор нямат.
А хората по затворите са имали своят избор... И те сега да чакат...
Това е мнението ми.
П.С. Стигнеме ли Норвегия... няма да водим този спор...
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 03.11.2011, 16:10

23 NannyOgg | 05.12.201216:53

ЛелеМале, къде ме видя да пиша за смс-и за по-луксозни затвори? И нали правиш разлика между луксозен затвор и място от 4 квадрата за затворник /щото толкова е изискването за един затворник/? Че няма пари също е невярно, специално за затворите и затворническите общежития говоря. После кое е по-голямо като стойност - 4 квадратни метра площ или обезщетение между 3-5 хиляди евро плюс 1000 за разноски или общо около 6000 евро за всяко дело, по което държавата е осъдена? И тук изобщо не смятам труда на хората в Мин. на правосъдието, чието време покрай такова дело също се отнема и то също струва пари.

Посоката на натиск за определени държавни действия винаги е само една - сочи към държавната власт, в трите и проявления. Гражданските действия и доброволчески инициативи всеки сам си преценява, според това, което на него му е ценно.

Мнението ми беше относно промяната в мисленето - докато не се промени мисленето и не почне да ни пука /което, отново ще повторя, не означава да съжаляваме затворниците и т.н./, няма да има и промяна в политиките на държавата ни.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

22 lele male | 05.12.201216:44

@20explorer, Здрав и прав човек, наистина би следвало да се грижи и за себе си и за ближния, а не да убива, краде, насилва... Объркан

И това ли е най-важният проблем в държавата ни?

Проблемът е липсата на пари в държавата...Ако държавата имаше пари...
Нямаше да има проблеми с малцинствата...Нямаше да са пълни затворите...Нямаше толкова млади момичета да проституират...Нямаше да е толкова висока детската смъртност и нямаше да е толкова ниска раждаемостта... Нямаше младите да бягат в чужбина... и т.н. и т.н.
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

21 lele male | 05.12.201216:24

Тъжен Добре де лельо Ог, какво е решението тогава?
Да пускаме SMS-и за нови луксозни затвори, вместо за "Българската Коледа", пострадалите в Перник и с. Бисер ли?
Ами да пускаме, ама къде ще отидат парите? Каква е гаранцията, че ще спре насилието въпреки, че условията са станали по-добри? Няма гаранция...Объркан
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

20 explorer | 05.12.201216:23

@Mima, Миме ей затова ме е яд, че (поне на теория) сме свободен народ и мнозинство, и би трябвало да се грижим за малцинствата и дори за осъдените от нас като общество, а се държим като поробено малцинство, чакащо някой да ни пусне нещо в паничката.
Здрав и прав човек, на свобода не следва да чака някой да му оправи положението, а да се погрижи за себе си, че и за ближния. Ей това е Европа с две думи, и от това искам да съм част в границите на нашата Родина.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2011, 16:10

19 NannyOgg | 05.12.201216:06

"В затворите лишават от свобода, т.е. от доста права. Там си за наказание, за размисляне и подобряване, ако е възможно и педотвратяване на рецидиви. Не намирам общо с училища и болници , респективно хотели."

Паяк, в затворите лишават от свобода, но не лишават от елементарни човешки права. Както ти и аз имаме правото на лична и телесна неприкосновеност, така и затворниците имат такава - имам правото да не ме изнасилват, да не ме пребиват, да ходя до тоалетна, да прочета книга, да се образовам - нито една присъда ЛОС в България не лишава затворниците от тези права /телесните наказания законодателно сме ги отхвърляли/. И тук не става въпрос за съжаление към затворниците, става въпрос за елементарни човешки права, за онова усещане, че лишеният от свобода все още е човек. Тъй като това трудно се осмисля, ще ти кажа и още нещо, понеже то винаги се замазва и някак си изчезва от полезрението на тези, на които не им пука. Би трябвало на всички да ви пука, много. България е на първо място по брой на осъждания в ЕСъд за нечовешко отношение и изтезания, което има и своето парично измерение. И за да стане още по-ясно - парите, които държавата следва да плати, не са парите на лумпена, който бие със сапуна по бъбреците, той и персонално почти никога не бива наказван. Тези пари са нашите пари /от нашите данъци/, тези пари са парите, които могат да отидат при онези 7-8 човека от примера на мима, това са същите пари, с които едно пернишко семейство може да преживее зимата. И, за да е още по-весело - ще отидат пак при онези, които не можем да "съжалим".

Найс, а?
   

оценка

+0 -0