Арх. Диков мисли пак за пътя през Борисовата | webcafe.bg
newscafe

Арх. Диков мисли пак за пътя през Борисовата

Цветана Георгиева 13.11.2012, 15:08 (обновена 13.11.2012, 17:38)

1 от 7 снимки Назад Напред

Петър Диков

Снимка: © БГНЕС

Главният архитект склонен на нови отстъпки

Главният архитект на София Петър Диков може би ще изтегли от Общинския съвет доклада си за спорния проект за строеж на естакада на бул. „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" (Семинарията) и на ново теренно трасе през Борисовата градина, което трябва да стигне до жк. „Хладилника".

Това стана ясно след днешното заседание на екологичната комисия в Столичния общински съвет, където присъстваха граждани и представители на екологични организации, подали възражения срещу проекта.

На практика новото трасе през Борисовата градина ще е успоредно на бул. „Никола Вапцаров". То ще започва от бул. „П. Яворов" , ще минава край бившата София Ленд, болница „Токуда" и релсите на гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна".

Изменението е заложено в устройствения план на София, приет през 2007 година, но местните хора твърдят, че новите две трасета нямат смисъл, защото само ще преместят задръстването на следващото кръстовище с бул. „Черни връх" и ще отрежат още едно парче от Борисовата градина - "белия дроб" на София и един от най-емблематичните паркове в столицата.

Още в началото на изложението си в подкрепа на строителството Петър Диков обяви, че нито има личен интерес, нито се обслужва частен такъв, визирайки съмненията, че новият път през гората е в полза на строящия се "Paradise Center", който ще е най-големият мол у нас.

"Този път е предвиден доста преди да се започне въпросният търговски обект. Не бих могъл да намеря пряка връзка между двата проекта", заяви главният архитект. Друга спекулация срещу него е, че е новото трасе минава през имота на бившата "София ленд", което ще доведе до обезщетения за собствениците.

"Имаше персонални обвинения "Диков колко кешира" и т.н. Това не е персонален мой проект, който ужасно много настоявам да стане. Внесъл съм доклада, защото това ми е задължението като главен архитект, и защото считам, че градските рингове са изключително важни за София", обясни той.

Проектант е добре познатата фирма "Главболгарстрой".

Междувременно, над 2000 души са подписали петиция в интернет срещу проекта. Миналата седмица имаше протест на граждани и екоактивисти преди заседанието на СОС, а кметът Йорданка Фандъкова оттегли точката от дневния ред на общинарите.

Ако арх. Диков оттегли доклада си и се вземе решение за преработване на проекта, цялата процедура по внасяне и гласуване ще отнеме още около половин година, като се започне с ново обществено обсъждане.

Проектът е разпределен на три комисии в градския парламент - транспортната, екологичната и културната комисия. Екокомисията реши за следващото обсъждане на проекта да покани кмета на "Лозенец" Любомир Дреков.

Основното възражение на екологичните организации е, че се дава предимство на автомобилния транспорт за сметка на трамваи, тролеи и велосипеди. На въпрос не може ли вместо нов път през гората да се направи велоалея арх. Диков отговори, че няма как всички софиянци да се качат на колело и, за съжаление, автомобилът още дълго време ще остане основен начин на придвижване.

Обществено обсъждане - проформа

Присъстващите на заседанието представи на неправителствени организации, както и местни жители, опитаха да оспорят легитимността на общественото обсъждане, твърдейки че хората от квартала не са уведомени надлежно, а проведеното обсъждане е било проформа - около 20 жители на "Лозенец" се включиха в него.

Надежда Николова от сдружение „За Земята" поиска по-широко обсъждане, защото планираното преобразяване на кръстовището засяга не само хората от кварталите „Лозенец" и „Изток", но и всички жители на столицата.

Лиляна Христова, която живее в района, заяви пред общинарите, че задръстването идва основно от трафика по бул. „Симеоновско шосе" към Семинарията и центъра, а не от движенито по бул. „П. Яворов" и бул. „Никола Вапцаров". Според нея новите трасета само ще увеличат трафика, а за местните ще си останат в задръстването.

До бул. „Симеоновско шосе" ще минава нова трамвайна линия, която ще стига до район Студентски, като ще се използва направена преди 30 просека за прокарването на голям топлопровод под земята.

Именно това е основната пречка на възловото кръстовище край Семинарията да не се прави тунел, както настояват местните жители.

Oще: архитект  бул. "п. яворов"  естакада  петър диков  погребите  сос  софия 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 28.10.2010, 13:31

12 leibstandarte | 16.11.201211:32

Много щастлив Казва ли ти някой, пък и смееш ли да питаш... Много щастлив Според мен има нещо съмнително и туйто. Може и да не съм прав, разбира се. А ако махнем конспиративната част, пак съм ЗА новото друмче.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

11 deowin | 15.11.201217:14

Айде любителите на конспиративни теории първо да се разберете, а?
Иначе само ни обърквате - конспирация е планът за строеж на естакада, щото нек'ви хора искат да пипнат нек'ви пари, или конспирация са протестите против строежа, щото нек'ви (предоплагам други) хора искат.. нещо друго?
Едното или другото?
Или и двете?
А може би е конспирация, че пишеш тук за конспирации, и ни отвличаш вниманието от реалните проблеми, като например планът Ран-Ът и заговорите на илюминатите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.07.2011, 20:43

10 Бобо | 15.11.201215:51

Протести, антипротести. А кухото праздно има ли ? Граждане. Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.10.2010, 13:31

9 leibstandarte | 15.11.201212:10

Не Деовин, викам че инициирането на протести ми намирисва на поръчково. Защото преди не чак толкова много време се изсече там в пъти повече, в напълно частен интерес и нямаше хън, мън. А сега проектът е все пак за гражданска инфраструктура, реално ще се отнеме много малко от парка, защото минава покрай вече изсеченото, а воят е много силен. Е това викам, че цялата история ми намирисва с тия еко изстъпления, понякога.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

8 Оня Дето Го Трият | 14.11.201220:21

Да я палят.....ако ще изгори и "Народна армия" съм с двете ръце да я запалят muhihihihi
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

7 Mile Manolov | 14.11.201218:46

фанат я запалат борисовата и да си строят на воля...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

6 deowin | 14.11.201217:28

>'га беше голямата сеч, за измамата София ленд, Токуда и офиси, тогава не се събуди праведният ви гняв

Доволно абсурден аргумент - викаш, щом тогава не сме протестирали, че секат гора и унищожават парка, давай и сега да не протестираме.
Ми то защо изобщо да ги мислим нещата тогава, давай да си караме винаги по старому.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 28.10.2010, 13:31

5 leibstandarte | 14.11.201212:57

"Божидар Гюлмезов: И без да съм от софия, само гледайки гугъл мапс мога да кажа че съм..."
Кажи ми честно, ти защо въобще се изказваш по темата?
А по конкретния въпрос - както писах и под друг материал на тази тематика: за тези, които не гледат нещата само през сателит, кристална топка или платено екоагит табло, нуждата от инфраструктура за облекчаване на трафика е очевадна. И да, ако и накрая да се изсипе пак на Черни връх, пак ще облекчава трафика, пък живот и здраве, някой ден и Черни връх сигурно ще се разшири и т.н. нещата едно по едно да се бутат към периферията. А за милите дръвчета пак ще повторим: 'га беше голямата сеч, за измамата София ленд, Токуда и офиси, тогава не се събуди праведният ви гняв. Сега ако погледнете плана, ще забележите, че основно новата отсечка ще мине през тези вече изсечени терени. За които уви, никой не плати на еко подбудителите и нямаше кой да възспре трионите с гръд юнашка Кул
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 04.08.2011, 10:23

4 Блуждаещ читател | 14.11.201211:39

Относно исканията за оставка. Ми прав е човекът, че автомобила няма алтернатива в момента, а и в следващите петилетки ще е така. При този обществен транспорт няма шанс това да стане.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.03.2011, 09:26

3 explorer | 14.11.201210:34

Според мен, като човек роден и израсъл в София, в частност и по тези места, пътят е необходим.
Предполагам, че повечето от подписалите петицията, за която става дума в статията, са гледали терена само през Гугъл мапс Чуди се
Да, наистина трасето ще дублира бул. Черни връх в участъка от Кошарите до кръстовището със Сребърна, но точно това е идеята. Защото в този участък който не е е минавал с кола в час пик, пък и по друго време, по-добре да не се изказва.
Сега за ползата: става дума за свързването на бул. Гоце Делчев през ул. Х. Ибсен с бул. Вапцаров, което е същинския замисъл. И нека протестиращите/коментиращите се замислят къде е трафика, защото именно "дублиращият се участък" товари направлението покрай Семинарията, към х-л Хемус, през центъра, понеже водачите го избягват.
И изобщо, там гора не остана, след строежа на София Ленд и Токуда. Не че това беше много посещавана част на парка, а тогаз не си спомням да е имало загрижени/протестиращи.
   

оценка

+4 -1