Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Лобистите в Брюксел се крият като къртици

Ако у нас действаше добър закон за лобизма, щяхме да сме наясно кои партии съдействат най-активно за пускането на ГМО по българските ниви Снимка: Paulius3d.com
Ако у нас действаше добър закон за лобизма, щяхме да сме наясно кои партии съдействат най-активно за пускането на ГМО по българските ниви

Над 60% от лобистите в Брюксел все още не са се "осветили" в регистъра, създаден от Европейската комисия преди близо 2 години.

Според изследване на Европейската комисия, проведено по инициатива  на организацията за прозрачност на лобизма (Alter-EU) , цитирано от EU Observer,  от 286 фирми за лобистки и консултантски услуги, в регистъра са се вписали само 112, или 39.2%.

 Alter-EU се ограничава до разследване само на онези фирми, които несъмнено са лобисти, с изключение на сдружения за проучване на търговски практики, мозъчни тръстове, адвокатски кантори и частни лица. В обхвата на неправителствената организация попадат от международни играчи до бутикови компании, и личат имената на Grayling, Brunswick Group, Cabinet DN and FD Blueprint. Тези консултанти работят главно за големи компании и индустрии и се опитват да прокарат интересите им в политиките на Европейския съюз.

В същото време сред „липсващите" 174 лобистки компании в регистъра на Европейската комисия, 104 имат лобисти, акредитирани към Европейския парламент -. под една или друга форма техни служители са намерили начин да имат непрекъснат и неограничен достъп до Европарламента.

При работата на лобистите се следва принципа: Всичко е позволено в името на целта!  Компаниите ползват разнообразни трикове. "Може да наемете PR фирма, която от своя страна да наеме правна кантора да свърши работата в Брюксел, а вие да стоите настрана и да действате като радар", обяснява източник от базирана в Брюксел PR-компания пред EU Observer.

Ерик Веселиус, говорител на неправителствена организация, която работи за прозрачността на институциите и сама по себе си е лобист, казва: "Лобистките фирми в Брюксел едва ли ще се регистрират и едва ли ще вдигнат завесата върху своите лобистки активности. Истинска прозрачност може да бъде осигурена само когато регистрацията стане де факто задължителна, чрез свързване на физическия достъп до изискванията за оповестяване ", казва Веселиус.

Регистърът на Европейската комисия е доброволен, въпреки че Европейският парламент прие резолюция през май 2008 г. и призова за задължителен регистър на всички действащи лица и компании, които извършват лобистка дейност в институциите на ЕС.

Създадена от ЕК и Европарламента комисия работи за изграждане на съвместен регистър за двете институции и се очаква да възобнови преговорите по-късно този месец.
Британският либерал-евродепутат Даян Уолис, която беше активно ангажирана със създаването на регистъра, предложи евродепутатите „да отказват учтиво срещи с лобисти, които не са регистрирани".  Отзиви на идеята й не последваха. 

За разлика от Европейския съюз в САЩ лобизмът е значително по-регулиран и изваден на светло. Федералният закон на САЩ дефинира лобирането като всяка комуникация, осъществена от името на клиент на членове на Конгреса, на персонала на Конгреса, на президента и на Белия дом и на високопоставени служители на близо 200 агенции и отнасяща се до формулирането, изменението или приемането на законови актове. 

Лобист е лице, наето пряко от организация или фирма, което използва поне 20% от времето си за дейности по лобиране в рамките на шест месеца.

Пред федералното правителство лобират корпорации, организации, големи компании, университети, екологични и неправителствени групи и дори църкви. Най-често предмет на лобиране, са бюджетът и финансовите законопроекти.

Секретарят на Сената и председателят на Камарата на представителите осъществяват надзора на лобирането пред федералното правителство. Съгласно Закона за откритост на лобирането от 1995 г. тези институции са длъжни да осигурят насоки за публичност на лобирането, да гарантират своевременни и точни доклади и да направят тези доклади обществено достояние. През последните 6 години обаче 50 лобистки фирми не са предали отчетите за дейността си.

Организациите, наемащи лобисти като част от персонала си, са длъжни да се регистрират в Конгреса, ако разходите им за тази дейност надхвърлят 24 500 долара за 6 месеца. Лобистките фирми подават заявление за отделна регистрация - поне 45 дни след първия контакт - за всеки клиент, заплатил над 6000 долара за такъв тип услуги за 6 месеца. Близо 300 самостоятелни лобисти и фирми са правели лобизъм, без да предадат необходимата регистрационна форма. Над  2000 първоначални регистрации пък са подадени след изтичането на 45-дневния срок.

Лобистите са длъжни да подават информация два пъти годишно:
1. темите, по които са лобирали през изтеклия период, включително конкретни закони и разпоредби;
2. имената на лобистите, наети от клиентите;
3. федералните агенции, с които е осъществен контакт. Лобистките фирми трябва да представят сметка на приходите, осъществени за периода от съответния клиент. Организациите, които имат собствени лобисти, трябва да подадат информация за общите си разходи за лобистки дейности за периода. 

При неспазване на тези изисквания, глобите са до 50 000 долара.

Законът за правителствена етика забранява на бивши членове на Конгреса, висши служители от законодателната власт и изпълнителната власт да лобират там, където са работили и след напускане. Те са длъжни да докладват заеманите от тях длъжности в регистрационния си формуляр като лобисти за първите две години след напускане на правителството. Според доклад на Центъра за обществен интегритет над 2200 бивши държавни служители, в това число 273 бивши служители на Белия дом и близо 250 бивши членове на Конгреса и шефове на агенции са се регистрирали като федерални лобисти в периода 1998 - 2004 г.

Роднини на членове на Конгреса могат и се регистрират като лобисти. Съгласно наръчника по етика на Сената, "решението дали съпруг(а) могат да лобират пред Сената е решение на Сенатора и неговата съпруга или съпруг, като се отчита потенциалното отражение върху Сената". 

Лобистите могат да правят политически дарения по същите правила, както и останалите американци. Лобистите нямат право да даряват повече от 5000 долара за една календарна година на комитет, свързан с нечия политическа дейност. Те могат да работят за кампании. По данни на Центъра за обществен интегритет лобисти с федерална регистрация са отговаряли за бюджета на поне 800 комитета за политически действия от 1998 г. насам. Техните бюджети са били ръководени от лобисти и са изхарчили над 525 млн. долара за въздействие върху политическите процес само за 6 години.

 

Най-четените