Кока-кола и кафе с различно качество за Новата и Старата Европа | webcafe.bg
newscafe

Кока-кола и кафе с различно качество за Новата и Старата Европа

Webcafe.bg 14.04.2011, 11:02 (обновена 15.04.2011, 12:29)
жени, храна

Снимка: © Getty Images

България и бившите соцстрани са жертва на Шенген за храните и напитките. За това съобщава "ЮрАктив Словакия", като се позова на изследване на Словашката асоциация на потребителите

Кока-колата и кафето в Германия са по-вкусни от българските - дори и да са от една и съща марка. България и бившите соцстрани са жертва на Шенген за храните и напитките. За това съобщава електронното издание EurActiv, като се позова на изследване на Словашката асоциация на потребителите. Пробите показали, че водещи мултинационални компании опаковат под едно и също име продукти с различно качество, в зависимост за коя страна са предназначени.

Проверени са маркови стоки, купени от магазини в осем държави от ЕС: Германия, Австрия, Чехия, Полша, Словакия, Унгария, Румъния и България. "Продуктите с по-ниско качество са за новите страни членки на ЕС", казва шефът на сдружението Милош Лауко. Според него няма случай по-некачествена стока да е пусната на германския или австрийския пазар.

Тестовете с "Кока-Кола" показват, че у нас, Словакия, Унгария и Румъния напитката съдържа изоглюкоза, направена от царевица. Тя е много по-евтина от истинската захар, добавяна към колата в Германия и Австрия.

От компанията отричат. "Продуктите ни се правят с едно и също високо качество в Европа и в света по рецепта, която използваме вече 125 г. В някои страни ние използваме различни видове подсладители, но това по никакъв начин не се отразява на качеството на продукта", заявява Иболия Шабо, мениджър от "Кока-Кола Юръп". 

От компанията пояснили, че изоглюкоза се използва и в САЩ и разминаването се дължи на технически фактори в производствения процес.

Най-големите несъответствия са при червения пипер "Котани". В България той съдържа само 108.9 грама екстракт на килограм при близо 140 грама в пакетите за Австрия. Сходна е ситуацията и при няколко марки кафета.

Продукти, закупени в Унгария, Словакия и Австрия са по-влажни, отколкото необходимите стандарти, а тези за българския пазар съдържат твърде много пюре или повредени семена от пипер в сравнение с други, в размер на 10% нежелани добавки.

Единствено шоколадите "Милка" не променят никъде качеството си.

Резултатите от тестовете са изпратени на Джон Дали, еврокомисар за защита на потребителите. От представителството на Европейската комисия в Братислава, което е финансирало проучването, посочват, че сега топката е в Брюксел.

В момента ЕС обмисля да въведе нови строги правила за поставяне на етикети върху храните, за да помогне на потребителите да правят здравословен избор и да се справят със затлъстяването.

Продуктите за България - с най-лошо качество...

Според изследването на Словашката асоциация на потребителите продуктите за българския пазар са с най-ниско качество. Кореспондентът на "24 часа" в Берлин Капка Тодорова е взела интервю с представители на асоциацията. Ето част от него.

- Най-големи разлики в продуктите за Източна и Западна Европа са установени при "Кока-Кола" и "Котани". На какво се дължи това? Какво ви обясниха фирмите?

- При "Кока-Кола" е така - в четири страни - Германия, Австрия, Чехия и Полша при производството на напитката се използва нормална захар. А в Словакия, Унгария, Румъния и България добавят вместо захар изоглюкоза.

- Тоест царевична захар?

- Да, изоглюкозата се прави от царевица. Изоглюкозата е 4 пъти по-евтина от нормалната захар. "Кока-Кола" в Словакия обясни, че това е така, защото словашката й фабрика е оборудвана с машини, които могат да работят само с изоглюкоза. Но във всяка страна - в България, в Словакия, в Унгария и в Румъния, фирмата "Кока-Кола" си е направила нови фабрики и в тях би могла да инсталира същите машини, каквито има в Германия, Австрия, Полша и Чехия - за сурова захар.

- А цените съобразени ли са с качеството? Плаща ли се за по-нискокачествена кола по-малко, или няма разлики?

- В Германия и Австрия цената е малко по-висока, но в Полша и Чехия колата струва също толкова, колкото в Словакия и Унгария. Това означава, че колата със сурова захар в Полша и Чехия се продава на същата цена, на която се продава колата с изоглюкоза в България, Словакия, Унгария и Румъния.

- Това проучване е подкрепено от Европейската комисия, така ли?

- Не, не. То е подкрепено от словашкото представителство на ЕС в Братислава.

- Питам, защото вашите български колеги казаха, че подобно проучване е твърде скъпо и затова не правят такива сравнения.

- То наистина е много скъпо. Струваше 5000 евро.

- Какво ще правите с резултатите сега? Ще ги предадете ли нататък на европейските институции, които да се заемат с този скандал?

- Да, разбира се. Миналата сряда в Братислава бе европейският комисар за защита на потребителите Дали. Ние му предадохме резултатите от изследването. Очакваме нещо да се случи.

- Впрочем в България вашето изследване също стана основна новина.

- Така ли? Защото резултатите за продуктите, доставяни в България, бяха най-лоши. Международните фирми правят най-лошите си продукти за България според това проучване...

Междувременно от компанията NESTLE, чиито продукти като кафето също бяха сред назованите в изследването, заявиха, че "всички продукти на "Нестле" са произведени при еднакво строги стандарти за качество за всички пазари, на които се дистрибутират и предлагат. Те напълно отговарят на местното и европейското законодателство и на международните стандарти".

Oще: брюксел  българия  германия  ес  етикети  кафе  кока-кола  котани  милка  пипер  потребители  храни  шенген  шоколади 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.08.2013, 17:31

4 Victoria Mihailova | 14.08.201317:35

Един вид за производството на описаните стоки в България се ползват 4 пъти по-евтини суровини, 15 пъти по-евтина работна ръка и други в пъти по-ниски разходи, а цената на крайния продукт си остава почти същата... ИЗВОД: в бедните държави мощните монополи печелят много повече (сигурно това е една от причините да сме бедни)...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

3 Mile Manolov | 14.04.201114:24

Да бяха направили и за дрехите. При тях разликите са като между гъза и лицето. Франция и Англия с техните нестандартни размери докато им свикна.. Ми нищо общо нямат. North Face единствено не съм забелязал разлики досега.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.10.2010, 11:52

2 Dimitar Stamboliyski | 14.04.201112:06

Това е нещо, което за себе си съм установил отдавна. Но това пак опира до народ: Например, Кока-кола когато стъпваха на българския пазар направиха мащабна акция за оценка на вкусовите настроения, респективно качества, на бъдещата основна напитка. В резултат, БГ колата се получи кисела, мега газирана и с вкус на нещо средно между "Алтай" и "Кола лайт". От друга страна, ако пиете кола в Гърция, може и да ви потрябва съпътстваща напитка с която да прекарате Хеленники кола, която като засъхне има механичните качества на С-200!

Котани произвеждат продуктите си главно в РАлбания, откъдето произтичат и несъответствията!

Родителите ми пият само "Дау Егбертс", което купуват или поръчват само от Белгия или Холандия. Не от "Метро"! И ясно що! Същото и с перилните препарати!

Барем, капутите на "Дюрекс" и "Лайфстайл" са читави, че досега да съм кати еймишите Плези се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.01.2011, 10:29

1 M_I_R | 14.04.201111:14

добро утро!

така е и при перилните и почистващи препарати и при козметиката...
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани