"Моята молитва" на Ботев пада от учебната програма | webcafe.bg
newscafe

"Моята молитва" на Ботев пада от учебната програма

Webcafe.bg 20.06.2013, 16:26 (обновена 20.06.2013, 16:57)
паметник на Христо Ботев

Снимка: © БГНЕС

"Майце си" и едно от най-хубавите Ботеви стихотворения "Моята молитва", отпада от учебниците

Романът "Тютюн" да отпадне от учебната програма и вместо него ще се изучава друг роман на Димитър Димов - "Осъдени души". Това предвижда представен днес проект на просветното министерство.

Образователният министър Анелия Клисарова допълни, че от програмата отпадат и стихотворенията "Майце си" и "Моята молитва" на Христо Ботев, но ще бъде включено стихотворението "Колко си хубава" на Христо Фотев.

Клисарова опроверга спекулациите, че новоназначеният зам.-министър на образованието и науката Мукадес Налбант има връзка с отпадането на част от произведенията.

Проектът за размествания в програмата е отпреди година и половина, а Налбант е назначена едва от три дни и няма нищо общо с него, аргументира се министърът.

По думите ѝ решенията се реализират след обсъждане с 450 преподаватели и специалисти по български език и литература.

"Не са пренебрегнати българските класици, заложени са повече упражнения върху тях и върху съвременната литература, каквато е тенденцията и в европейски мащаб, посочи Анелия Клисарова. "За да има повече упражнения, трябва да намалим учебния материал, няма как да товарим децата с повече часове", добави тя.

"Програмите по всички предмети трябва да се осъвременяват. Искаме да станем по-отворени, по-атрактивни, да привличаме младите хора в училище. Би следвало и непрекъснато да обновяваме и учебните планове и програми, и да усъвършенстваме", заяви Клисарова.

Тя потвърди, че отпада предложението за задължителна предучилищна подготовка на децата, навършили 4 години, но остава идеята за такава при 5-годишните.

Двамата нови заместник-министри - Мукадес Налбант и Атанаска Тенева, ще отговарят за средното образование. За висшето ще бъде назначен още един заместник.

Нека не го забравяме

Моята молитва

    Христо Ботев

    "Благословен Бог наш..."

    О, мой боже, правий боже!

    Не ти, що си в небесата, 
    а ти, що си в мене, боже - 
    мен в сърцето и в душата...

    Не ти, комуто се кланят

    калугери и попове 
    и комуто свещи палят 
    православните скотове;

    не ти, който си направил

    от кал мъжът и жената, 
    а човекът си оставил 
    роб да бъде на земята;

    не ти, който си помазал

    царе, папи, патриарси, 
    а в неволя си зарязал 
    мойте братя сиромаси;

    не ти, който учиш робът

    да търпи и да се моли 
    и храниш го дор до гробът 
    само със надежди голи;

    не ти, боже, на лъжците,

    на безчестните тирани, 
    не ти, идол на глупците, 
    на човешките душмани!

    А ти, боже, на разумът,

    защитниче на робите, 
    на когото щат празнуват 
    денят скоро народите!

    Вдъхни секиму, о, боже!

    любов жива за свобода - 
    да се бори кой как може 
    с душманите на народа.

    Подкрепи и мен ръката,

    та кога въстане робът, 
    в редовете на борбата 
    да си найда и аз гробът!

    Не оставай да изстине

    буйно сърце на чужбина, 
    и гласът ми да премине 
    тихо като през пустиня!...

Oще: образование  стихотворения  учебна програма  христо ботев 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 02.04.2012, 03:26

33 asdfsd | 23.06.201312:12

Разбрах ти примера, не стана ясно само правиш ли разлика между изучаване и лежерно прелистване на сп. Блясък.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2011, 16:10

32 NannyOgg | 22.06.201323:45

"Можем да се бием в гърдите и да тропаме с краче, че докато в Европа не научат "Моята молитва" наизуст, ние няма да им учим литературата, но това е смехотворно."

Не знам кой се бие в гърдите и кой тропа с краче, в Европа /България да не би да не е в Европа?/ Ботев се изучава, не в училищата, а в университетите. Защо това е така, защо е превеждан от Елюар, примерно, защо и сега се превежда, ще оставя да прецените Вие, бивш учител Геренова. Най-вероятно е нещо, свързано с общочовешки ценности - примерно свобода. Изобщо няма да споменавам богатството на изразните средства и т.н., неудобно ми е вече.

Освен това, чужда литература в училище се изучава, не разбирам кого подвеждате.

Каква е връзката на Хари Потър /нищо против поредицата нямам/ - литература за 5-6 -ти клас, със задълбоченото изучаване на класици, което се случва след 8-ми клас? И кой е против, в свободното си време, децата и младите хора да четат каквото си искат?

Темата е за обучението по литература в училище, като надявам се, разбрахме се вече, че не очакваме от училището да преподаде всичко, което някой е издал или друг счел за интересно. Ако протестирате срещу начина на преподаване, това е друго, подкрепям. Ако обаче Ботев трябва да "отпадне", понеже някой си не го намирал за ценност, това си е вече проблем не на гения Ботев, ами на онзи, който не може да погледне по-далеч от собствения си пъп.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

31 Manuela Gerenova | 22.06.201321:18

Ще замоля да не ми "слагате думи в устата", защото никъде не съм казала да се преподава "Хари Потър". Само дадох пример, който, разбира се, съвсем очаквано не беше разбран правилно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.04.2012, 03:26

30 asdfsd | 22.06.201317:42

Да ИЗУЧАВАЛИ (интересен) Хари Потър вместо "възвишени класики" ... В училище?! А възрожденски автори и изобщо българска литература, да си четат за удоволствие вкъщи?

"Преподавателко" Мануела, земи се гръмни или емигрирай преди да завлечеш и други по наклона на собствената си изглупелост.
А "оха кеф, кеф" изказването по адрес на първосигналните "патриотари", които след края на работния ден отиват на протест, просто няма да коментирам.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.04.2013, 16:54

29 Desislava Popova | 22.06.201317:00

Проблемът не е в литературата, а в преподавателите и колкото по бързо всички го схванат, толкова повече деца ще се научат да четат и друго освен Хари Потър. И аз не намирам Кафка за особенно ценен, но се води за един от най брилянтните писатели на 20 век. Солженицин беше забраняван в Руссия, оцениха го американците, май още не се изучава в Руссия, за сметка на това се изучава в Америка. А по голяма част от преподавателите по училищата знаят за българската и световна литература по малко и от учениците си.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

28 Manuela Gerenova | 22.06.201312:23

Нани, точно това е - че при всяка промяна винаги ще има недоволни. Винаги ще има "Не, не махайте това и не слагайте онова". Аз не виждам нищо универсално ценно в половината произведения на Вазов и Ботев, ти може да не виждаш в другата половина, някои помнят Яворов само с "някакви черни облаци и градушки" (цитат е), мнозина не знаят кой е Христо Фотев изобщо. Идеален вариант няма (в крайна сметка се оказа, че май нищо няма да се променя по програмата така или иначе).
Много искаме децата да оценят нашите автори, да ги заобичат и да ги четат, но реално по-скоро ги отказваме. Можем да се бием в гърдите и да тропаме с краче, че докато в Европа не научат "Моята молитва" наизуст, ние няма да им учим литературата, но това е смехотворно. В европейската литература има много повече произведения, които биха привлекли един млад човек.
Ще ви дам един пример, който се надява да не разберете погрешно. Какво е поредицата за "Хари Потър"? Грубо погледнато една фантасмагория, някакво нещастно момченце се оказва магьосник, някакви вълшебни пръчици, летящи метли, али-бали и вечната борба добро и зло. Звучи плоско и банално, далеч от възвишените класики на литературата. Ама накара децата да четат, заболи нос и залепени за книгата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2011, 16:10

27 NannyOgg | 22.06.201309:31

@ Мануела, коментар 19 "Което води до въпроса как се осъвременява класика. Като за начало защо не спрат да се натякват на учениците клишета тип "Записано със златни букви в съкровищницата на българската литература...". "Под игото" се учи три (!) пъти от първи до дванадесети клас. Наистина ли е необходимо? Ама наистина? А като изтеглят Далчев на изпит и една солидна част се чуди кой е тоя - и ученици, и родители. Гео Милев не е написал само "Септември", а Димитър Димов не е написал само "Тютюн". Според мнозина Багряна пише детски стихчета (само). А къде е мястото на европейската литература?"

Т.е. проблемно е не какво, а как се преподава. Но това проблем на отделното произведение ли е? Не, това е проблем на системата, на начина, по който всички ние биваме възпитавани да четем и анализираме. Няма причина да вярваме, че едно клише няма да бъде заменено с друго такова, ако сменим произведението, а не подхода.

По отношение на това кои произведения - сама твърдиш, че имало някаква нагласа в обществото ни, учителите/училището да преподават едва ли не всичко стойностно и ценно, а същевременно в цитирания абзац питаш защо само тези и тези произведения. Ами тези и тези, именно защото никой не очаква цялата българска и световна литература да се преподава в училище, в това грешиш. От училището се очаква да постави една основа - т.е. да се запознаят учениците с това, което е най-доброто от най-доброто, ако ми позволиш този израз Усмивка Не, аз не очаквам в училище да изучават 22-та тома, в които е събрано творчеството на Вазов, нито очаквам това за всяко произведение на Ботев. Има обаче литература, която е универсално ценна. Тя не се наслагва само в рамките на една държава, точно както е посочила коментиралата преди мен, като е дала и пример. Точно по тази причина литературата в по-горни класове започва с изучаване на старогръцка такава, заради нейната универсалност е и защото по-сетне всичко се крепи на нея.
Питаш за европейската литература - и от нея се изучава най-доброто, не ми е известно това да се е променило в учебната програма. После подобно сравнение европейска/българска е малко неуместно. Литературата е стойностна или не, другото няма особено значение. И когато ние имаме късмета български автори да са създали стойностна литература, която е свързана с история, етнология, география и т.н., но и с едно невидимо сакрално културно поле, няма причина да бъде изключвана, само защото някой не преподавал както ни се иска.

А когато промени в една учебна програма са необходими, те следва да се правят по начин, който носи най-малко социално напрежение, т.е. да са много добре обмислени. Тогава ще липсва и истерията.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.04.2013, 16:54

26 Desislava Popova | 22.06.201302:27

И още нещо, това няма нищо общо с криворазбрана българщина, някъде в текста да се споменава България, българин, ние българите? Не, това е просто нещо наречено идеализъм, вярата в свободата, в правото да защитиш човешките си права, в правото да бъдеш човешко същество и това е плод на творенията на всички писатели, писали в подобни времеви отрязъци, където човешкото е било поставяно под въпрос и се искало доста кураж за да покажеш, че ти стиска... И няма държава по света, която да не живее " с идеята за древна, могъща държава с богата история". Примери от литературата и историята на почти всяка държава по света го доказват, дори и немците все още изучават Хитлер, за да помнят..., а британците живеят с представата, че все още притежават половината глобус...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 10.04.2013, 16:54

25 Desislava Popova | 22.06.201301:43

И ако това не е в духа на последните събития, дай да го махнеме от учебната програма, та утре изобщо да няма кой да излезе на улицата за да си отстоява интересите...

"Вдъхни секиму, о, боже!

любов жива за свобода -
да се бори кой как може
с душманите на народа.

Подкрепи и мен ръката,

та кога въстане робът,
в редовете на борбата
да си найда и аз гробът!

Не оставай да изстине

буйно сърце на чужбина,
и гласът ми да премине
тихо като през пустиня!..."
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.04.2013, 16:54

24 Desislava Popova | 22.06.201301:36

Много забавно, като че ли, някой, някъде в европейските училища изучава българските автори... Ми хайде да си запълниме програмата с всичко друго, но не и с български автори и за по удобно да смениме и името на държавата, че това не е фенско, и естетско пък и ще бъде адски декадентско, демек супер... А за още по удобно и езика, че този не е европейски... И да, "Осъдени души" е супер, ако си прочел и всичко останало, в противен случай за неподготвения, шлифован от липса на културна храна и образовани преподаватели мозък на децата ще звучи като една дрогирана англичанка и депресарската и любовна история и май не е най доброто четиво за и без друго депресирани деца. Пък и там, някакви си 500 години дето не е имало България, че какво толкоз, някакви хора мряли като луди, бунтувайки се за някаква си "илюзорна" свобода и други някакви пък вдъхновено взели, че писали моля ви се за тях, да им се неначудиш на акъла. Я по добре да се фокусираме върху любовните излияния на хора с разклатена психика и склонност към самоубийство, по нравоучително е. Не, че Яворов не е писал и други неща, не че почти всичко, което е написал не е чудесно, ама не е в духа на сапунките и чалгата, нали все за любов разказват, пък и както знаем, тя ще спаси света..., любовта де, да не си помислите чалгата. Може би английските деца не изучават Хенри VIII, не четът "Утопия" или Оруел, немските Ремарк, а шотландските 'The Actes and Deidis of the Illustre and Vallyeant Campioun Schir William Wallace', о да учат и "Гордост и Предрасъдъци" и "Алиса в страната на чудесата", но и никой не е премахнал гореупоменатите автори и творби със наредби и други подобни глупости.
   

оценка

+1 -0

Най-коментирани