Как търговските вериги в България злоупотребяват с интересите на потребителите | webcafe.bg
newscafe

Търговците надуват цените до 113 процента

Webcafe.bg , по в. Класа 11.10.2011, 11:39 (обновена 11.10.2011, 11:53)
Мирослав Найденов

Снимка: © БГНЕС

Според производители търговските вериги, супермаркети и магазини така разпределят добавената стойност на продуктите, че тя е изцяло в тяхна полза, докато българският бизнес е поставен до стената

За редица продукти цената от производителя до потребителя нараства от 30% до 113%, което е в резултат на действията на търговците. Това заяви Славчо Петров, председател на Федерацията на независимите синдикати в хранително-вкусовата промишленост, на пресконференция на тема "На кого плаща българският потребител?".

Той посочи като пример цената на малотраен колбас, чиято продажна цена в магазина е 6.25 лв. за кг (без ДДС), докато производителят е получил едва 3.47 лева.

Същевременно търговските вериги, супермаркети и магазини така разпределят добавената стойност на продуктите, че тя е изцяло в тяхна полза, докато българският бизнес е поставен до стената, коментира Евгени Иванов, председател на инициативния комитет за честна търговия, обединяващ производители от всички браншове на хранително-вкусовата промишленост, с близо 1400 предприятия и над 240 000 работници.

По думите му България е единствената европейска държава, членка на общността, която няма адекватен закон за защита от натиска и диктата на големите търговски вериги, чието влияние все повече се разраства.

Според българските производители резултат на този натиск е появата на пазара на продукти с ниско качество, което е във вреда на потребителите.

От инициативния комитет заявиха, че стоките, които отделните вериги пускат като собствени марки, или т. нар. бели стоки, са "голям удар срещу производителите". Те предложиха контролните органи от Агенцията по безопасност на храните да проверяват какво има и по щандовете в магазините, а не само в производствените фирми.

Забавените до 2-3 месеца плащания към доставчиците на практика са безлихвен кредит към чуждите търговци, а парите на българския потребител се насочват не в националния бюджет, а в чужди икономики, коментира Мариана Кукушева, председател на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България.

По думите й търговските вериги притежават огромна пазарна сила, злоупотребяват с нея и изземват по-голямата част от печалбите на предприятията, като ги обричат на мизерно съществуване. В резултат на това заетостта и възнагражденията не растат, а инвестициите и потреблението спадат.

Търговските вериги убиха малкия и средния бизнес чрез картелни споразумения и монополизация на пазара, категорична е Кукушева. От инициативния комитет приканиха правителството и парламента да последват примера на останалите европейски държави и да приемат законодателство за забрана на злоупотребата със значителна пазарна сила.

Представителите на хранително-вкусовия бранш дори обвиниха законотворците в България, че лобират в полза на търговските вериги. Според статистиката, представена от федерацията, едва 30% от стоките във веригите са произведени в България. За разлика от останалите европейски държави, където долната граница е 51% национална продукция.

При това почти всички страни - членки на ЕС, приеха закони за възстановяване на баланса между производителите и търговските вериги. Като инициатори на проектозакон, който да регламентира взаимоотношенията по веригата производител-доставчик- търговeц, представителите на хранително-вкусовия бранш у нас заявиха, че са крайно недоволни от предложения от експертите на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) вариант, представляващ изменение на Закона за защита на конкуренцията.

Според тях той изцяло игнорира основните искания на българския бранш, включително и с отказа да се регламентират отложените плащания на търговските вериги, с което изцяло обслужва техния интерес.

Доставчиците настояват и за лимитиране на всички видове търговски отстъпки, бонуси и други начисления, налагани от търговците. От инициативния комитет предупредиха, че ако държавата не влезе спешно в ролята си на регулатор, производителите в България ще прибегнат и до протести.

www.klassa.bg

Oще: бизнес  вериги  държава  картели  конкуренция  магазини  миет  плащания  производители  регулатор  сладкари  хлебари 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

5 иван | 11.10.201118:27

Българската държава е мащеха за българските производители.

Натискът на нелоялната конкуренция в лицето на толерирания от държавата контрабанден внос на селскостопански и промишлени стоки, освободен, като контрабанда, от данъци и такси разорява българските производители. Казвам толерирани, защото министър Трайков, по повод на сивата икономика, заяви: „Добре, че я има!”. Какво толкова, че разорява честните производители, които си плащат всички задължения? Да, ама, в сивата икономика има голяма далавера.

Безконтролното пренасищане на българския пазар с чужди търговски вериги е още един удар под кръста за българския производител. Неговите стоки имат ограничен достъп до щандовете в техните магазини. Потребленито на стоки чуждо производство стимулира чуждите производители, съсипва българското производство, ликвидира работни места и доходи. Когато ни докарат до просешка тояга, търговските вериги ще си дигнат чуковете и ще отидат там, където има платежоспособно търсене. И това време не е далече.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2011, 21:56

4 Лайнол Мастията | 11.10.201116:15

По строги санкции за картелиране трябват!Не може да налагаш глоби от по 20 000 лв и то след две-три години разследване!Дори румънците си наказаха телекомите с милионни глоби,а в Германия преди няколко години удариха трите най-големи фирми за кафе общо с 200-300 милиона евро глоба.
А за производителите направо затвор,че и там глобите са смешни:
http://www.starshel.bg/?pos=11&brid=343&year=2011&month=June&artid=1084
Обаче на никой не му се занимава,защото всички цуцат и от държавната си служба,и от търговците,и от производителите!И са доволни,без да подозират,че като прибират на месец по няколко хилядарки,всъщност купуват на себе си и на децата си същите боклуци,каквито купува и презряното простолюдие,но скрити зад лъскави опаковки и марки и в пъти по-скъпи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

3 KingoftheROAD | 11.10.201115:58

По-скоро проблем е алчността на въпросните индивиди, лакомия, простотия и още подобни квалификации. Като има достатъчно и предостатъчно пари, за каквото и да си помисли, вместо да си седне на д-то и да си гледа семейството,жената, децата, или каквото има за гледане, и да помага на колеги и приятели, то ламти за още и още, и няма насищане. Не може да остави място и другите да дишат, и те да поживнат малко от малко. Тоя тъпунгерски манталитет няма изкореняване Бесен


В друга статия четох, че един хиндуист казал така: в света има достатъчно за всички, но не и за алчността на всички Удивителна Удивителна Удивителна
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.07.2011, 15:53

2 KingoftheROAD | 11.10.201115:54

"В условията на капиталистическа демокрация,в съчетание с пазарната икономика,е естествено търговците и производителите да вдигат цените"

Чинчи, сам разбираш, че цените не се видгат за щяло и най-вече за нещяло. Отгоре ги натиска "невидимата ръка на пазара" при условията на здравословна конкурениця.

http://www.easibulgaria.org/books/gwatney/g_9.htm

"Всеки индивид непрестанно се стреми да намери най-изгодното приложение за капитала, с който може да се разпорежда. Наистина, той се ръководи от личната си изгода, а не от онова, което е полезно за обществото. Но изследването на личната изгода естествено или по-скоро по необходимост го кара да предпочете онова приложение, което е най-изгодно за обществото... Той мисли само за собствената си печалба, но в този, както и в много други случаи, е ръководен от невидима ръка, за да служи на цел, която не е била част от неговите намерения." Адам Смит

Прекалено академично казано. На пазара всъщност се срещат противоположни интереси на купувачи, и продавачи (производители). При що-годе нормални условия на търсене/предлагане се постига равновесна цена, и оптимален оборот, съответно оптимална печалба/разходи. При разлюляване на равновесието нагоре или надолу цените започват да играят докато се достигне ново равновесие, ако въобще се достигне...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.04.2011, 14:41

1 Чинчифон | 11.10.201114:35

В условията на капиталистическа демокрация,в съчетание с пазарната икономика,е естествено търговците и производителите да вдигат цените.Те не са благотворителни дружества,за да правят отстъпки.Проблем са богатите купувачи.Комплексирани хора,които тайно са крали от обществото,и сега се нуждаят да бъдат забелязани.Нарича се суета.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани