Учебниците, по които учат българчетата са увехтели, ползват парадигми отпреди два и повече века | webcafe.bg
newscafe

Учебниците ни назад с два века

Webcafe.bg , По БТА
09.02.2011, 12:00 (обновена 09.02.2011, 12:34)
ученици

Снимка: © Sofia Photo Agency

Учебниците отговарят на парадигмата на енциклопедизма от 18-и век - като структура на учебното съдържание, а организацията на класно-урочната система е от 16-и век, казва Юрий Анджекарски, председател на сдружението "Професионален форум за образованието"

Учебниците, по които учат българчетата са увехтели, те дават  знания и ползват парадигми, характерни за времето от преди два и повече века. Промяната в учебниците трябва да е радикална, защото те изостават не с години, а с векове, каза за БТА Юрий Анджекарски, председател на сдружението "Професионален форум за образованието". Той коментира дали е необходима промяна в учебното съдържание, свързана с подготовката на новия Закон за училищното образование.

Учебниците отговарят на парадигмата на енциклопедизма от 18-и век - като структура на учебното съдържание, а организацията на класно-урочната система е от 16-и век. Тази характеристика на учебниците се отнася не само за българските, но и за учебниците по света, заяви Анджекарски.

Според Анджекарски всички български учебници са базирани върху структурата на енциклопедията и на енциклопедизма. Затова най-честите помагала са енциклопедии по един или друг предмет, но те не могат вече да ангажират вниманието на мултимедийното поколение, което е в "нова информационна и комуникационна среда". Тези деца се движат с друга информационна динамика и всичко, което изглежда на възрастните много иновативно и революционно, просто за тях е история, архив.

И начинът, по който са поднесени уроците, и структурата на самото учебно съдържание не предполагат включване на самия ученик, тъй като му дават готови знания, а ученикът няма избор. Ключовата дума за това е в избора на учебно съдържание, защото, когато учениците имат избор, те упражняват свобода и поемат отговорност, и така у тях се създава мотивация и интерес към ученето, коментира образователният експерт.

По думите на Юрий Анджекарски преминаването от енциклопедично знание към нов тип знание може да започне още от предучилищната възраст. Той смята, че учениците нямат избор, когато им се дава готов, смлян продукт - готово знание и им се казва: "това е това...", също и когато не могат да изберат "инструментите" за решаването на дадена задача.

Една задача има хиляди начини за решение, а когато учебникът предлага един начин и един път за решаването й, учениците нямат интерес и отговорност, защото цялата отговорност се носи от учителите, от Министерството на образованието, младежта и науката, от авторите на учебника, но не и от ученика, посочи Анджекарски. Според него промяна може да се постигне, когато се създадат учебници, учебни помагала, които да са вариативни - многозначни и да дават варианти, въпреки че в тях ще има основни, базови цели.

Сега се поставят на учениците много посредствени цели, например "2+2=4" и тогава естествената реакция на учениците, е да отговорят: "Ти ли ще ми кажеш, че „2+2=4?", защото искат да утвърдят себе си. А добрият, иновативният ученик е този, който ще отговори: "2+2 може би е равно на 4", или "2+2 е почти 4", но да провери това твърдение, коментира Юрий Анджекарски.

По думите му новата педагогика е референтната педагогика, а референтното учебно съдържание е препоръчителното - насочващото учебно съдържание. Например, да не се препоръчва на учениците да прочетат даден разказ на Йордан Йовков, защото "това е най-важният разказ на писателя, а останалите негови разкази, не струват и да се четат". Нека предложим на учениците всеки от тях да избере един от разказите на Йовков - "така всеки ще намери своя разказ" - препоръча председателят на образователното сдружение.

Занапред все по-малко образованието ще зависи от администрацията и от държавата, защото използването на компютрите дава възможности на отделната личност сама да може се справи с информацията, коментира Юрий Анджекарски. Той посочи, че не трябва да има притеснения, защото "децата и учениците са динамични и ще намерят своя път", ще има организации, които ще им помогнат, но това ще са нов тип образователни институции, подкрепящи неформалното образование. Тези организации няма да са базирани толкова в училище, защото образованието, просветата не бива да се затварят само в училището, а медиите и семействата също имат роля за обучението на учениците.

Според Анджекарски лошите резултати от международното изследване PISA показват, че българските ученици не могат да анализират и съпоставят текстове, "защото това не се изисква от тях, не им се поставя за задача". Учителите също не могат да анализират, защото "я има идеята, че някакво учебно съдържание се одобрява, спуска се от Министерството на образованието и така се остава в рамките на това, което е разпоредено", коментира експертът.

Oще: енциклопедизъм  знания  образование  парадигми  учебници  ученици  юрий анджекарски 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 29.08.2010, 11:58

6 Tutankamon | 10.02.201114:40

"2+2 може би е равно на 4", а може би съществува вероятността да не е!??? Какво по дяволите значи това!? 2+2=4, и няма какво да се умува и преценява по въпроса, ако за всяка подобна глупост учениците почнат да умуват, може би до 12 клас може и още да се чудят дали 2+2 може би е =4 или пък на нещо друго и още да не са разбрали. Има прекалено много неща, които трябва да се научат, и за съжаление ученика няма сам време и възможност да знае и проучи всички и да избере, какво му се иска, затова му се спускат "отгоре" от хора, които знаят и цял живот са отделили да селектират тази информация и сигурно, евентуално и "може би" имат малко повече мозък от един 12 годишен! "Ти ли ще ми кажеш, че 2+2=4 ?" Ами да, аз ще ти кажа, и учителят ще ти го каже, в комплект с хиляди други полезни неща, които трябва да знаеш! И ако не си сигурен и смяташ, че 2+2 може и да не е 4, или пък ще ти е по-интересно в час , ако е 5, то образователната система ти дава възможност да седиш в 1-ви клас, докато се убедиш напълно и тотално, че е 4, и то без "може би"!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.10.2010, 18:14

5 John Dow | 09.02.201121:13

много интересно. тази учебна система даваше добрри резултати до вчера а днес не. Зщо ли?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.01.2011, 21:15

4 Daniela Nikolova | 09.02.201120:40

Радвам се че някой поставя тези въпроси на коментар.
Не съм специалист, но идеите ми харесват.
Учителите наистина сякаш приемат, че от тях нищо не зависи. Може би наистина е така. Но след като те нямат свобода, как да я дадат на учениците.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2010, 08:24

3 Радомира Лазарова | 09.02.201117:59

"Увехтели"????!!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.10.2010, 19:27

2 Smart Na Mishkite | 09.02.201115:17

Най-накрая една смислена статия.Радвам се да прочета,че някаде някой се занимава със проблема.Темата мие е наболяла,но ми се налага да сведа разсъжденията си до едно изречение(изпих си кафето и дивият капитализъм навън ме зове)>

Почти навсякъде по света се,в фабрики за масово производство, се опитваме да създаваме индивиди!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

1 Pavur Pezev | 09.02.201112:56

Мултимедийното поколение е пълен трап.Махай сичкото предмет-математика за къв им е-има ексцелски таблици и калкулатори.Гугъл ърт имаааа,анимал планеееет,неизброимо много канали с порно.Пък и то на футболяги и плеймейтки ко друго им требе-един фитнес,анаболи,гел,депилатор,600 кубика силикон и айдеееее...
   

оценка

+0 -0