Край на "Купи това, спечели награда!" | webcafe.bg
newscafe

Край на "Купи това, спечели награда!"

Webcafe.bg, по БТА 19.10.2012, 09:11 (обновена 19.10.2012, 09:22)
стоки, супер

Европейският съд забрани игрите с награди, използвани от търговците

Съдът на Европейския съюз тотално забрани агресивните търговски практики, създаващи у потребителя невярно впечатление, че вече е спечелил награда, когато всъщност за да я получи, той трябва да направи някакъв разход. Това съобщиха за БТА от българския офис на Европейския съд.

Агресивните търговски практики са забранени, дори ако наложеният на потребителя разход е незначителен в сравнение със стойността на наградата или дори ако не носи никаква печалба на търговеца.

Казусът е взет от дело срещу пет британски фирми, специализирани в разпространение на рекламни материали, от една страна, и от друга - Службата за лоялна търговия на Великобритания, на която е възложено да следи за прилагането в Обединеното кралство на правната уредба за защита на потребителите, по-специално във връзка с използваните от търговците практики.

Службата за лоялна търговия задължава тези фирми да преустановят практиката си да изпращат адресирани лично писма, купони и други рекламни притурки, поставени във вестници и списания, с които на потребителя се съобщава, че е спечелил награда или друга облага, чиято стойност може да бъде значителна или само символична.

Потребителят има на разположение няколко начина, за да разбере каква е неговата "награда" и да получи съответен номер: да позвъни на телефонен номер с добавена стойност, да изпрати текстово съобщение (SMS), или да получи информация по обикновената поща (на възможността да се използва последният способ се набляга най-малко).

На потребителя се дава информация за цената на минута и за максималната продължителност на обаждането, но той не е уведомен, че предприятието-рекламодател получава някаква част от стойността на обаждането.

Някои реклами например са предлагали като "награда" круизи в Средиземно море, но за да получи тази награда, потребителят е трябвало да заплати застраховката, както и различни добавки, за да получи кабина с едно или две легла; да поеме разходите за храна и напитки по време на пътуването, както и пристанищните такси. При тези условия, за да участват в този круиз, две двойки от по двама души е трябвало да заплатят по 399 паунда на човек.

В годишната статистика за 2011 г. на организацията, която обединява европейските потребителски центрове, има регистрирани над 42 000 жалби от недоволни потребители. От тях 5 на сто са именно срещу агресивните търговски практики.

По данни на българската Комисия за защита на потребителите, в раздела "Нелоялни търговски практики", през 2011 г. у нас са докладвани около 250 случая със съмнение за наличие на нелоялна търговска практика. В 132 случая КЗП се е произнесла, че има наличие на нелоялна търговска практика.

От КЗП обобщават, че нелоялните търговски практики у нас се извършват по няколко основни начина: предоставяне на невярна, подвеждаща или заблуждаваща информация в рекламни брошури и съобщения; премълчаване и прикриване на съществена информация в Интернет-съобщения до потребителя; агресивни и непоискани търговски съобщения до потребителя чрез SMS през мобилните телефони.

У нас агресивни търговски практики са се прилагали най-често при продажбата на туристически услуги, мобилни услуги и предлагането на хранителни и нехранителни продукти.

Oще: награда  печалба  потребители  практики  разход  реклама  съд  търговия  фирми 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

1 lele male | 19.10.201215:11

уффф.... едно от забавленията на пенсионерите си замина...
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани