Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

БГ учениците не разбират текстове, четат списания

в 9-и клас българските ученици не разбират добре съдържанието на текстове и предпочитат да четат основно списания Снимка: www.mtitc.government.bg
в 9-и клас българските ученици не разбират добре съдържанието на текстове и предпочитат да четат основно списания

Българските ученици не разбират добре съдържанието на текстове и предпочитат да четат основно списания. Това са част от изводите от международното изследване за постиженията на учениците PISA 2009 г., което беше представено днес.

Българчетата имат елементарна грамотност - могат да четат и да пишат. Но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст. Те не могат да осмислят и оценяват много добре предоставената им информация, твърди изследването.

В България то е обхванало над 4500 ученици, основно в девети клас, от 179 училища.  Само 2.8 % от децата имат високи резултати, с които могат да развият компетенциите си.

Резултатите от проучването показват и голяма разлика в развитието на момичетата и момчетата. Тя е почти две години в полза на момичета, като единствената страна с по-лош резултат е Албания.

"Причините за това са комплексни, като вероятно основно трябва да се потърсят в учебното съдържание, които определено са прекалено академизирани", заяви зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.

Резултатите на българските ученици са силно повлияни от социално-икономическата среда.

Очертава се тенденция децата на родители с висок образователен и социален статус да се справят по-добре в училище от връстниците си от бедни и необразовани семейства. У нас майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето в училище.

Средствата, които се отделят за издръжката на един ученик в отделните държави, са пряко свързани с резултатите на децата като срещу повечето пари стоят и по-високи постижения.

Според данните децата четат основно списания, като 21 % от участниците смятат, че четенето на книги за удоволствие е загуба на време. В домовете на 26% от учениците има между 26 и 100 книги, при 20% книгите са между 0 и 10, при 18% книгите в семейството са между 11 и 25. В домовете на 15% от децата има между 100 и 200 книги и 17% са с между 200 и над 500 книги.

При среден резултат 500 точки участвалите в оценяването българчета са със среден резултат от 429 точки. За сравнение при страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) средното постижение е 492 точки.

Резултатите ни подреждат в една група със Сърбия, Мексико, Уругвай и Тринидад и Тобаго. Първите места са окупирани от  Китай, Корея, Сингапур, както и Финландия, Канада и Нова Зеландия.

Според националния координатор на изследването Светла Петрова тревожна е тенденцията, че страната ни е сред държавите с голяма ножица между най-високия и най-ниския резултат. 

 

Най-четените