Българчетата имат елементарна грамотност - могат да четат и да пишат. Но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст | webcafe.bg
newscafe

БГ учениците не разбират текстове, четат списания

Webcafe.bg 07.12.2010, 14:31 (обновена 07.12.2010, 16:40)
ученици

Снимка: © www.mtitc.government.bg

в 9-и клас българските ученици не разбират добре съдържанието на текстове и предпочитат да четат основно списания

Българските ученици не разбират добре съдържанието на текстове и предпочитат да четат основно списания. Това са част от изводите от международното изследване за постиженията на учениците PISA 2009 г., което беше представено днес.

Българчетата имат елементарна грамотност - могат да четат и да пишат. Но почти половината от тях се затрудняват да тълкуват и анализират текст. Те не могат да осмислят и оценяват много добре предоставената им информация, твърди изследването.

В България то е обхванало над 4500 ученици, основно в девети клас, от 179 училища.  Само 2.8 % от децата имат високи резултати, с които могат да развият компетенциите си.

Резултатите от проучването показват и голяма разлика в развитието на момичетата и момчетата. Тя е почти две години в полза на момичета, като единствената страна с по-лош резултат е Албания.

"Причините за това са комплексни, като вероятно основно трябва да се потърсят в учебното съдържание, които определено са прекалено академизирани", заяви зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.

Резултатите на българските ученици са силно повлияни от социално-икономическата среда.

Очертава се тенденция децата на родители с висок образователен и социален статус да се справят по-добре в училище от връстниците си от бедни и необразовани семейства. У нас майката е с по-силно влияние върху резултатите на детето в училище.

Средствата, които се отделят за издръжката на един ученик в отделните държави, са пряко свързани с резултатите на децата като срещу повечето пари стоят и по-високи постижения.

Според данните децата четат основно списания, като 21 % от участниците смятат, че четенето на книги за удоволствие е загуба на време. В домовете на 26% от учениците има между 26 и 100 книги, при 20% книгите са между 0 и 10, при 18% книгите в семейството са между 11 и 25. В домовете на 15% от децата има между 100 и 200 книги и 17% са с между 200 и над 500 книги.

При среден резултат 500 точки участвалите в оценяването българчета са със среден резултат от 429 точки. За сравнение при страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) средното постижение е 492 точки.

Резултатите ни подреждат в една група със Сърбия, Мексико, Уругвай и Тринидад и Тобаго. Първите места са окупирани от  Китай, Корея, Сингапур, както и Финландия, Канада и Нова Зеландия.

Според националния координатор на изследването Светла Петрова тревожна е тенденцията, че страната ни е сред държавите с голяма ножица между най-високия и най-ниския резултат. 

Oще: грамотност  списания  ученици 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.12.2010, 20:36

4 poli_2906 | 07.12.201021:21

Аз съм ученичка в 10 клас и наистина не чета много книги и то защото времето ми е ограничено. Прибирам се в 14.30 от училище обядвам и сядам да уча. През свободното време предпочитам да взимам книги от някоя столична библиотека отколкото да чета тези в нас, нищо, че е пълно с цели томове интересни книги, автобиографии, романи и др. Искам да кажа, че има и изключения и би трябвало в дадени училища да се види метода на преподаване, защото имам съученици, които сричат и не знаят таблицата за умножение и деление (това е недопустимо)
Когато аз бях първи втори клас в часовете играехме на не се сърди човече и други игри докато не ме преместиха и тогава беше наистина трудно (но не бях аз виновна,че учителите не си вършеха работата)Удивителна
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.11.2010, 15:00

3 Dimitar Jordanov | 07.12.201017:36

и списания толкова четат, колкото и книги... Реве или много тъжен , то няма ли пример и финансиране от родителите, как да четат децата, а и компютрите са ги обсебили до безумие, то е обездвижване, ослепяване, паралелни светове... ужасс нек'ъв Бесен
наши хора издадоха комикс - исторически "Тракомикс" за подрастващите, да поподредят това-онова в главите си, ама не се получава и зорлем не става Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.11.2010, 15:00

2 Dimitar Jordanov | 07.12.201017:34

и списания толкова четат, колкото и книги... Реве или много тъжен , то няма ли пример и финансиране от родителите, как да четат децата, а и компютрите са ги обсебили до безумие, то е обездвижване, ослепяване, паралелни светове... ужасс нек'ъв Бесен
наши хора издадоха комикс - исторически "Тракомикс" за подрастващите, да поподредят това-онова в главите си, ама не се получава и зорлем не става Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.12.2010, 17:11

1 Nina Georgieva | 07.12.201017:17

"В България няма учебна програма, ориентирана към развитие на уменията за четене. Това каза Уилиям Брозо- експерт по анализи на сравнителни образователни изследвания през април 2007!"
Доказателства, че българските учениците не разбират текстове, има и в доклада PISA 2002:
http://portal.bg/news.php?cat=main&read=20042109001&back=ok

http://portal.bg/news.php?cat=main&read=20042109002&back=ok

Какво направи министерството на образованието?
   

оценка

+0 -0