ДНК позволява живот на покрива на света

Тибетците живеят на покрива на света благодарение на 10 уникални гени, каквито останалата част от човечеството не притежава... Снимка: Getty Images

Способността на тибетците да живеят на "покрива на света" вероятно се дължи на особености в тяхното ДНК, съобщават американски учени. Изследователи от университета на Юта са открили 10 гени, които помагат на тибетците да съществуват без проблеми на надморска височина, където състоянието на останалите жители на Земята се влошава.

Два от гените са свързани с хемоглобина - съставката в кръвта, която пренася кислорода из тялото. Според изследването, публикувано в сп. "Science", откритието би могло да доведе до лечение на тежки форми на болести, причинявани от надморска височина, и други заболявания.

Надеждите на учените са да се намери решение за проблемите, причинявани от опитите на тялото да се справи с липсата на кислород на големи височини. Това може да доведе до усложнения и увреждания на мозъка и белите дробове, които застрашават здравето на алпинисти дори и в най-добра физическа форма.

Хората, произхождащи от райони с голяма надморска височина, изглежда са предпазени от подобни ефекти, заради хилядите години генетична селекция. Тибетците са развили гени, от които други народи, живеещи на голяма надморска височина - като народите от Андите, са лишени. По думите на проф. Лин Джорд от медицинския колеж на университета на Юта, "за първи път имаме гени, които обясняват тази адаптация."

Изследването проучва ДНК, извлечено от кръвни проби от 75 обитатели на селища, живеещи на височина над 4500 метра. Екипът от Юта, работещ в сътрудничество с учени от медицинския колеж на китайския университет "Кинхай", е сравнил елементи от генетичния им код с този на населението на ниските райони на Китай и Япония.

Така са били открити няколко непознати гени, сред тях и 10 уникални, за преработка на кислорода. Два от тях най-вероятно допринасят за по-ниски нива на хемоглобин в кръвта, което може да помогне на човешкото тяло да се справи със заболявания, причинявани от голяма височина.

Проф. Йозеф Прхал от университета на Юта коментира, че констатациите на учените биха могли да помогнат за създаването на лекарства за болести, засягащи хората по цял свят: "Уникалното в тибетците е, че при тях не се регистрират високи количества червени кръвни клетки. Ако успеем да разберем причините за това, можем да създадем терапевтични средства за няколко болести."

Генетикът и директор на Института за човешко здраве и производителност в Лондонския университет проф. Хю Монтгомъри коментира, че изследването помага да се разбере по-добре  как пациенти със слабо сърце или заболявания на дробовете се справят с ниските нива на кислород в кръвта.

По думите му откритията са важни и в научен план, тъй като демонстрират как теорията на Дарвин, съчетана със съвременната технология, би могла да се използва за идентифициране на полезни гени. "Това е чудесен пример за дарвинизъм," заключава той.