Учени откриха доказателство за Големия взрив

Американски астрономи откриха следи от първичните гравитационни вълни - доказателство за Големия взрив, отбелязал раждането на Вселената.

Съществуването на тези вълни на пространство-времето, първо ехо от Големия взрив, е предвидено в Теорията на относителността на Алберт Айнщайн.

Те свидетелстват за изключително бързото разширяване на Вселената в първите части от секундата на нейното съществуване. Тази фаза се нарича космическа инфлация, съобщиха Асошиейтед прес и Франс прес.

Астрономите са видели гравитационните вълни с помощта на телескоп на Южния полюс.

"Откриването на този сигнал е една от най-важните цели на съвременната космология. То е резултат на огромна работа на голям брой учени", каза Джон Ковак, професор по астрономия и физика от центъра по астрофизика "Хaрвард-Смитсониън" и ръководител на екипа BICEP2, който е направил откритието.

Експерти нарекоха откритието голям напредък, ако бъде потвърдено. Макар и много специалисти да вярват, че е имало такова първоначално и изключително бързо разширяване, намирането на доказателства за него отдавна е ключова цел в изследването на Вселената. Американските учени успяха да го направят, надничайки в слабата светлина, която остава от Големия взрив.

Ако бъде потвърдено откритието, "ще ни даде прозорец към Вселената в самото й начало", когато е била на по-малко от една трилионна част от секундата, обясни пред Асошиейтед прес физикът Лорънс Краус от университета на Аризона, който не е участвал в изследването.

То вече подсказва, че някои идеи за бързото разширяване на Вселената могат да бъдат изключени, допълни физикът Алън Гут от Масачузетския технологичен институт, също външен експерт.

Новото откритие може да бъде поставено редом с най-великите за Вселената, направени от 25 години, като например откритието, че разширяването на Вселената се ускорява, което спечели Нобелова награда, каза Краус.

Възможно е този модел да не е признак за инфлация, предупреди Краус, но изтъкна, че е "изключително вероятно" да е.