Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Децата ни учат малко и почиват много

Българските ученици, особено в началното училище, съвсем не се претоварват Снимка: БГНЕС
Българските ученици, особено в началното училище, съвсем не се претоварват

Митът, че българските ученици са изключително натоварени, падна. Българчетата учат малко и почиват много в сравнение с връстниците си от другите държави от Европейския съюз. Това сочи анализ за задължителното учебно време, учебния календар и ваканциите в европейските страни, публикуван от образователната мрежа Eurydice към Европейската комисия за настоящата учебна година. Средният брой часове на година по задължителните предмети у нас е 687.

След нашата страна са само Латвия и Унгария. В Латвия учат до IХ клас и средно на година имат по 674 учебни часа по задължителните предмети. В Унгария, както и в България, средното училище приключва в XII клас и годишно се падат по 667 учебни часа. Извън ЕС най-малко се учи в Хърватия. Там средното образование е до VIII клас включително, а средно на година се падат по 555 часа.

Българските ученици, особено в началното училище, съвсем не се претоварват. Например първолаците прекарват в клас най-малко - само 398 часа на година, което е под часовете в Унгария, Латвия и Хърватия. Броят на уроците за първолаците е два или дори три пъти по-малък в сравнение с тези на връстниците им от Испания (875 часа годишно) и Франция (864 часа за учебна година). Шампиони са в Люксембург, където децата от I до VII клас се обучават по 1008 часа. Само първокласниците в Норвегия учат почти колкото българчетата.

Общият брой учебни часове от I до IV клас е 1629, или средно по 407 на година. В по-горните класове учебната натовареност се увеличава и българските ученици се оттласкват от дъното на таблицата. Например обучението в прогимназиалния и гимназиалния курс на българските и унгарските училища включва сходен брой часове. Абитуриентите у нас имат 744 часа на година, докато връстниците им в Унгария - 720. Седмокласниците пък имат по 765 часа годишно, а в Унгария - 694. Гимназистите от Люксембург са отново най-натоварени - програмата от VII до Х клас предвижда по 1014 урока на година. В испанските гимназии се учи по 1050 часа. Във Франция седмокласниците учат 839 часа, но дванадесетокласниците имат най-много часове - общо 1108 за година.

Данните за хорариума по основните задължителни предмети също показва, че българчетата не се преучват. Например 7-годишните у нас имат 127 часа по ограмотяване, докато връстниците им във Франция - 360 часа. Най-много часове по роден език в българските училища са предвидени в III и IV клас - по 149 урока на година, в прогимназията са по 128, а в гимназията намаляват до 81 часа, като в последния XII клас се учат само 47 часа годишно.

Във Финландия, която е на първо място от европейските държави по постижения на 15-годишните в областта на четивната грамотност, средният брой часове за всички класове е 200 на година, но с уговорката, че този предмет се учи до IХ клас включително. Подобно е положението и с часовете по останалите предмети - математика, природни науки и дори овладяването на първи чужд език. Прави впечатление, че в 13 държави, сред които Германия, Австрия, Лихтенщайн и Люксембург, по време на цялото задължително обучение има часове по религия, етика и морал. В скандинавските държави също има подобни часове, но не са с фиксиран брой на година.

www.segabg.com

 

Най-четените