Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Брюксел ни наказва заради монополи на летище София

Конкуренцията на фирми за услуги на летищата е в полза на пътниците - и на пазара... Снимка: БГНЕС
Конкуренцията на фирми за услуги на летищата е в полза на пътниците - и на пазара...

Европейската комисия (ЕК) започва наказателна процедура срещу България, тъй като е нарушила европейското законодателство за свободна конкуренция. Поводът: ограничила е силно възможността на фирми да предоставят услуги на софийското летище и така е създаден изкуствен монопол на други компании да работят на най-големия български авиопорт.  

Става въпрос за фирми, които предоставят "наземните" услуги - кетъринг, обработка и пренос на багаж  и гориво, обработка на билети. Според Брюксел на софийското летище са наложени твърде ограничителни условия за одобрение на доставчиците на такива услуги, което блокира достъпа на повечето фирми. Процедурите за подбор на компаниите, които работят на летището, са неподходящи, посочи още ЕК. Освен това доставчиците на услуги нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура.

По този начин България нарушава европейската директива, която гарантира, че всяка фирма има право да се конкурира, за да предоставя наземни услуги на летищата в ЕС, през които преминават над 50 хиляди тона товар и над 2 милиона пътници годишно. Задълженията са описани в Директива 96/67/ЕО. У нас на тези условия отговаря само софийското летище.

България има два месеца, за да премахне дискриминационните ограничения. Ако не го направи, Еврокомисията има право да приеме "мотивирано становище" за неспазване на европейското право, което е последната стъпка преди дело срещу страната в Европейския съд.

Пазарът на наземни услуги включва всички услуги на дадено летище, които осигуряват на въздушните превозвачи възможност да извършват въздухоплавателна дейност. Освен посочените услуги се включват и тези, свързани с обслужването на пътниците като билетно и багажно обслужване на регистрационните гишета. 

Целта е въздушните превозвачи да разполагат с най-конкурентоспособните наземни услуги, което косвено е в полза и на пътниците. Същевременно обаче при четири категории услуги - багаж, перонно обслужване, товари и пощенски пратки, горива и масла, държавите-членове на ЕС, имат възможност да ограничат броя на доставчиците най-малко до двама.

 

Най-четените