Реформаторският блок - за Украйна, съдебната ни система и "чисти ръце" | webcafe.bg
newscafe

Реформаторският блок - за Украйна, съдебната система и "чисти ръце"

Webcafe.bg 18.11.2013, 15:41 (обновена 18.11.2013, 16:29)
съд

Сред мерките на реформаторите са и обособяване на самостоятелен Висш прокурорски съвет

Реформаторският блок призова да подкрепим Украйна в амбициите й да задълбочи отношенията си с ЕС.

Помагайки на Украйна, помагаме и на себе си, заяви днес Димитър Бечев от гражданския съвет на РБ. Оттам посочиха, че в страна като България, която е член на ЕС, темата за сключване на споразумение за асоцииране с Украйна не се коментира. Според тях успехът на споразумението де факто означава провал на идеята за Евразийски съюз на руския президент Владимир Путин и България трябва да заеме ясна позиция.

"Вероятно руската страна знае, че пътят на Украйна е към Европа, но не очакваме на Русия да й е приятно от това", заяви и лидерът на "Движение България на гражданите" Меглена Кунева. По думите й, ако Украйна не подпише споразумение, ще даде аргументи на Путин да я придърпа към Евразийския съюз, противно на желанието на украинските граждани и бизнес.

Като пример за модела на силно държавно влияние върху бизнеса, който Путин ще налага в бъдещия Евразийски съюз, Бечев даде изграждането на българския участък на газопровода "Южен поток". Проектната компания "Южен поток България" АД със съсобственици БЕХ и "Газпром" още не съобщава колко и кои фирми са подали писма за участие в тръжната процедура.

Имам подозрението, че фирми, близки до Корпоративна търговска банка, пак ще бъдат на челна позиция, каза Бечев.

Реформи на правосъдието и системата за сигурност

Операция "Чисти ръце" срещу задкулисното управление и корупция на всички нива и радикална реформа на съдебната система, която да гарантира ефективна прокуратура и справедлив съд, работещи в обществен интерес. Това предлага Реформаторският блок (РБ), представяйки преди ден плана "Реформа на правосъдието и системата за сигурност".

I. Операция "Чисти ръце"

- Провеждане на операция "Чисти ръце" в съда, прокуратурата и полицията, чрез подробни проверки на имуществото, финансите и фактори за зависимост на кандидатите за позиции в съда, прокуратурата и полицията, и периодични проверки на назначените.

- Въвеждане на конституционно гарантирана процедура за проверка на рисковете за зависимости, включително и корупция, за всички кандидати за управленски позиции в съдебната власт и в системата за сигурност, избирани от Народното събрание. Публично изслушване с гражданско участие.

Процедурата следва да включва изрични становища от Прокуратурата на РБ, МВР, КПУКИ и НАП с оценка на риска, с предвидени достатъчно дълги срокове за подробна проверка; изготвяне и оповестяване на общо становище за оценка на риска от компетентната комисия на НС, на базата на становищата на специализираните органи и медийни публикации; публичност на всички становища и предоставяне на достатъчно дълъг срок за въпроси от организации и граждани и публично изслушване на кандидатите.

- Законодателно въвеждане на процедура за проверка на рисковете за зависимости за всички кандидати за управленски позиции в съдебната власт, осъществявана от органите на управление на съдебната власт; въвеждане на аналогични процедури за проверка при назначаване на ръководители в органите в системата за сигурност.

II. Прокуратура

- Промяна на начина на назначаване на Главния прокурор и предвиждане на възможност за неговото предсрочно освобождаване. Главният прокурор се назначава от Президента по предложение на Народното събрание. При отказ на Президента да назначи Главен прокурор предложен от Парламента, Парламентът може да преодолее президенстското "вето" с решение за избор, подкрепено от 2/3 от народните представители.

- Процедура по гласуване на кандидатурата на Главния прокурор от Народното събрание гарантираща достатъчно дълъг срок от обявяване на кандидатите до избора им, проверка за рискове от зависимости и публично изслушване с възможност за участие на граждански организации и задаване на въпроси.

- Мандатът на Главния прокурор се намалява на 5 години (в момента е 7 - бел.р.), като мандатът му може да бъде прекратен предсрочно на строго изброени основания, свързани с неизпълнение на задълженията му.

- Обособява се Висш прокурорски съвет (ВПС), като 2/3 от членовете му се избират пряко от прокурорите, а 1/3 от Народното събрание. Висшият прокурорски съвет има правомощия по провеждане на конкурси, въвеждане на стандарти за натоварване, оценка на количеството и качеството на работата на прокурорите и предлага прокурорите за кариерно израстване.

- Квота на НС във ВПС от 1/3 от членовете, като членовете от квотата на НС могат да бъдат и без юридическо образование.

- Процедурата по избор на членовете на ВПС от Народното събрание гарантира достатъчно дълъг срок от обявяване на кандидатите до избора им, проверка за рискове от зависимости и процедура по публично изслушване с възможност за граждански организации да задават въпроси.

IІІ. Съд

- Създаване на Висш съдебен съвет управляващ само съдиите, състоящ се от 15 души.
- Въвеждане на подробна процедура по избор на членове на ВСС от съдиите, предвиждаща пряк избор от всички съдии.

- Квотата на Народното събрание във ВСС се редуцира на 1/3 от членовете, като членовете от квотата на НС могат да бъдат и не юристи.

- Процедурата по избор на членовете на ВСС от Народното събрание гарантира достатъчно дълъг срок от обявяване на кандидатите до избора им, процедура по публично изслушване с възможност за граждански организации да задават въпроси.

- Гаранции за реални конкурси и атестации за качеството на работата на всеки съдия, периодични проверки за рискове от зависимости и ефективна дисциплинарна отговорност.

- Намаляване правомощията на председателите на съдилищата.

- Гаранции за реално работеща система за случайно разпределение на делата.

IV. Ефективно разследване на корупция

- Засилване на специализираната прокуратурата, която да стане основна институция в борбата срещу корупцията и злоупотребите с власт.

- Активно участие в изграждане на ефективна Европейска прокуратура.

- Засилване на капацитета на митниците за разследване на митнически и данъчни престъпления.

- Промяна на разпоредбите на наказателното право във връзка с наказателната отговорност за активно предлагане на подкуп.

- Изрична уредба на наказателното споразумение с обвиняеми срещу предоставяне на свидетелски показания.

- Промяна на законодателството с цел постигане на ефективна гражданска конфискация на престъпно имущество на основата на установено престъпление.

V. МВР

- МВР се освобождава от неприсъщите си дейности, които не са свързани с класическите полицейски функции по охрана и разследване на конвенционалната престъпност.

- Ограничаване на правомощията на Министъра на вътрешните работи по назначаване на полицаи на ръководни длъжности.

- Началниците на РПУ се назначават от професионални комисии с равен брой представители на МВР и съответната община, които правят конкурс с публично изслушване с гражданско участие.

- Създават се полицейски комисии по професионални стандарти, които приемат стандарти за оценка на работа на полицейските служители и правят атестации за кариерно развитие.

- Създаване на система за периодични атестации и конкурси за полицаите, проверки за лоялност и проверки на имуществото, финансите и рискове от зависимост.

VI. Служба за борба с корупция и организирана престъпност

- Създаване на Служба за борба с корупцията и организираната престъпност, интегрирана в МВР, с функции по разследване на злоупотреби с власт, корупция и организирана престъпност.

- Работа на службата в тясно сътрудничество със специализираната прокуратура.

- Назначаването на директора на службата от Президента по предложение на Народното събрание, по процедура гарантираща достатъчно дълъг срок от обявяване на кандидатите до избора им, проверка за рискове за зависимост и публично изслушване с широко гражданско участие.

- Активно привличане на експерти от ЕС за съдействие на службата, интегрирани в нейната работа.

VII. СРС/ДОТО

Употребата на СРС-та за целите на разследване на престъпления (не се отнася за разузнаване и контраразузнаване), става по искане на разследващ екип, включващ разследващия полицай и наблюдаващия прокурор.

VIII. ДАНС/Разузнавания

Разузнаванията се свеждат до две - разузнаване и контраразузнаване, като дейността им се регламентира законодателно.

- Премахване на свръхзасекретяването на разузнавателните служби.

IX. Граждански контрол

- Регулярно осъществяване на цялостно описание и оценка на работата на отделните институции, при гарантиран достъп да пълна информация и подбор на организациите чрез публични конкурси, от граждански организации регистрирани в обществен интерес.

- Участие в обществените обсъждания на кандидатите за управленски позиции в съдебната власт и полицията, с гаранции за достъп до необходимата информация, и възможности за участие в изслушванията и задаването на въпроси на кандидатите.

X. Парламентарен контрол

Активно осъществяване на парламентарен контрол от парламентарни комисии с мнозинство от опозиционните партии.

 

 

Oще: бизнес  владимир путин  граждани  евразийски съюз  мвр  правосъдна система  прокуратура  реформаторски блок  русия  сигурност  съдебна система  украйна  чисти ръце 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.11.2012, 16:27

1 Прокопи | 18.11.201316:50

И аз съм за пичките от Украйна, майна! Смее се Смее се

Иначе, нито Европа, нито Украйна искат сближаване. Едните, защото не искат един куп мафиоти в организацията си, другите, защото мафиотите начело на тази държава не искат европейски ред и закони.
   

оценка

+0 -2