Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Маршрутът на самолета призрак - препрограмиран

Маршрутът на полет  MH 370 вероятно е бил препрограмиран чрез компютър Снимка: getty images
Маршрутът на полет MH 370 вероятно е бил препрограмиран чрез компютър
Австралия и Индонезия поделят обширна територия в Индийския океан, в която да търсят следи от самолета Снимка: getty images
Австралия и Индонезия поделят обширна територия в Индийския океан, в която да търсят следи от самолета
Обичайният план на полетите съдържа поредица от точки, които определят маршрута, като последна от тях е името на летището, на което кацат.

Първият завой на запад, който е отклонил изчезналия самолет от маршрута му, е компютърно програмиран - най-вероятно от някой в пилотската кабина с добри познания за самолетните системи, твърди информиран източник от американските власти.

Някой е променил пътя на полет MH370 от Куала Лумпур към Пекин, като е въвел седем или осем цифри в компютъра, който е на височината на коляното между капитана и помощник-пилота, според източници на The New York Times. Системата за управление на полета насочва самолета от точка до точка, определена от предварителния план на полета, заложен преди излитане. Не е ясно дали маршрутът на самолета е препрограмиран преди или след излитането.

Фактът, че отклонението е било заложено в компютъра, засилва убеждението на следователите, обявено за първи път от малайзийските власти, че самолетът умишлено е отклонен от маршрута си и става дума за престъпление. Това насочва и вниманието на властите върху пилота на самолета и неговия помощник.

Хронология на събитията

Китайското правителство е изключило от подозрение китайските граждани, пътували в самолета, каза пред журналисти китайският посланик в Малайзия Хуанг Хуиканг. Те са около две трети от 227-те пътници в Боинг 777.

В събота малайзийският премиер Наджиб Разак предположи, че някой на борда е отклонил самолета, защото транспондерите му и другите средства за комуникация са били изключени в няколко последователни минути. Малайзийските власти определиха поредицата, в която вероятно са се развили събитията в самолета в критическите минути преди връзката със земята да бъде изгубена.

Според тях помощник-пилотът е бил последният човек в пилотската кабина, който е говорил със земята. Те оттеглиха предположението си, че докато той е говорил, адресно-контролната система за авиационна връзка (Acars) , вече е била изключена. Това означава, че препрограмирането се е случило преди адресно-контролната система да бъде спряна. Тя е спряла да работи горе-долу по същото време, по което е загубена и радиовръзката с пилотите, като тогава е спрян и транспондерът - всичко това подхранва подозренията, че изчезването на самолета е свързано с престъпление.

Следователите разглеждат записите от радара за времето още от излитането на самолета от Куала Лумпур, защото вярват, че те ще докажат, че след като самолетът е променил първоначално курса си, е преминал през няколко предварително установени точки в маршрута, които са като виртуални маркери за разстоянието в небето. Това би установило дали самолетът е бил под контрола на обучен пилот, защото иначе минаването през тези точки без помощ от компютъра е малко вероятно.

Как се променя маршрут на самолет

Според разследващите органи, изглежда, че към маршрута на самолета са добавени допълнителни точки. Пилотите правят това при нормален полет, когато авиодиспечърите им кажат да поемат по различен маршрут, за да избегнат лоши атмосферни условия или трафик. Но в случая избраната точка е далеч от пътя към Пекин.

Който и да е променил посоката на полета, то той е бил запознат с летенето на Боинг, дори и да не е задължително започнат с Боинг 777. Представители на американските власти и специалисти по авиацията твърдят, че е невероятно да се мисли, че пътник може да препрограмира системата за управление на полета.

Нормална процедура е въвеждането на пет буквен код, който е безсмислен за не пилоти, който задава точките на маршрута. Обичайният план на полета съдържа поредица от такива точки, като последната от тях е името на крайната точка. За обикновен полет, точките могат да бъдат въведени ръчно или качвани в системата за управление на полета от авиолинията.

След като единият пилот потвърди, че няма печатни грешки в изписването на кода, той натиска бутон, с който въвежда кода в плана на полета. Обичайната практика изисква той да заяви и устно новата точка в маршрута пред другия пилот, и чак след това да натисне бутона, който да укаже на самолета да се насочи натам. С тази промяна на курса, самолетът ще се наклони в удобен ъгъл, около 20 градуса, и тогава ще завие. Пътниците няма да усетят нищо необичайно.

 

 

Най-четените