Наоми Кембъл за Рашидов, Мелина Меркури за творците | webcafe.bg
newscafe

Наоми Кембъл за Рашидов, Мелина Меркури за творците

Webcafe.bg 26.07.2010, 15:13 (обновена 26.07.2010, 16:01)
Вежди Р

Снимка: © БГНЕС

Вежди Рашидов: "И аз протестирам, че Наоми Кембъл не ми е секретарка, но какво да правим..."

"Когато става въпрос за култура, думата любов е много ключова. Реформите трябва да се правят от хора, които разбират и обичат изкуството" - това казаха актрисата Нона Йотова и Боряна Сечанова, директор на балет "Арабеск" в предаването "Отпечатъци" по бTV.

Поводът бе актуалната напоследък реформа на сценичните изкуства, която предвижда сливането на столичния театър "Сълза и смях" с Народния театър "Иван Вазов, както и на балет "Арабеск" с Музикалния театър.

При това сливане ще бъдем асимилирани и ще загубим идентичността си, заяви хореографката на балет "Арабеск", според която в културната реформа няма логика, цели и стратегии.

Първо трябва да се мери, после трябва да се реже - е основната теза на протестиращите срещу проекта на Министерството на културата. "Трябва да има стратегия поне за 10 години напред", допълни Боряна Сечанова. "Не може да се реже бързо и незабавно без да имаш диференциран подход към всеки един проблем в българската култура."  

„Най-страшното е, че ако досега задачата на кутурата беше да възпитава естетическия вкус на публиката, то сега тя трябва да се възпитава от него...", коментира шефката на балет „Арабеск" във връзка с един от мотивите за реформата, обявен от културното ведомство.

Той е, че "театрите и музикалните институти трябва да адаптират репертоарните си планове в условията на съвременните изискавния и да ги съобразят със социалната среда, интересите и естетическия вкус на публиката..."

Единствената самостоятелна балетната трупа у нас „Арабеск", създадена преди почти половин век от безспорните имена на българския балет - Красимира Колдамова, Ичко Лазаров, Вера Кирова, както и театърът „Сълза и смях" са с много добро реноме и тяхното сливане съответно с Държавния музикален театър и Народния театър е нелогично, заявиха Боряна Сечанова и Нона Йотова.

При преобразуването на Музикалния театър и балет Арабеск  в Софийски музикален и балетен център имуществото, архивът, правата и задълженията на двете институции преминават към новия център. „Тъй като ние нямаме задължения, най-вероятно към този център минават само правата ни", коментира Боряна Сечанова.   

„Сливането става анонимно, без запазените марки на двата театъра, без техните имена и без юридическата им самостоятелност", отбелязват от танцовия ансамбъл. Тази реформа предлага на балет „Арабеск" същото безлично и безименно съществуване под шапката на също така безименния музикален и балетен център, изтъкват от трупата.

„Театър "Сълз и смях" е единственият независим театър, в него творецът има възможност да направи най-доброто за една постановка, и това се вижда в касата на самия театър", заяви Нона Йотова.

Днес НДТ "Сълза и смях" е юридическо лице, второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към МК, театър със статут на "открита сцена - продуциращ център".

За миналата година театърът има над 800 000 хиляди лева постъпления, което го поставя на второ място по приходи след Народния театър, който обаче разполага с три сцени, докато  "Сълза и смях" - само с една.

„Първото нещо, на което посяга всеки фашистки режим, е културата!", заяви Нона Йотова в ефира на „Отпечатъци". 

Актрисата допълни, че подозира в сливането на „Сълза и смях" с Народния театър лична вендета от страна на сегашния зам.-министър на културата Митко Tоторов, бивш директор на театър „Българска Армия".  

„Мечтая да имаме такъв министър на културата, каквато е била Мелина Меркури в Гърция", каза Нона Йотова, според която министърът трябва да защитава и да обича всички свои подопечни.

Oще: вежди рашидов  култура  наоми кембъл  реформа 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани