Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За "пришълеца в образованието и политиката"

Мукаддес Налбант към Сергей Игнатов: Вие сте пришълец в образованието и политиката Снимка: Sofia Photo Agency
Мукаддес Налбант към Сергей Игнатов: Вие сте пришълец в образованието и политиката

Открито писмо от Мукаддес Налбант до министър Сергей Игнатов във връзка с изследването "Стереотипи и предразсъдъци в учебници, учебни помагала и образователни програми и планове в подготвителното и основното образование", възложено от Комисията за защита от дискриминация на екип, състоящ се от независими експерти и представители на държавни институции. Писмото е публикувано на сайта на ДПС и изпратено до всички медии в България.

Мукаддес Налбант беше заместник-министър на образованието по време на управлението на тройната коалиция. По време на изследването тя не е била държавен служител. Налбант е завършила философия в Софийския университет "Св. Климент Охридски".

УВАЖАЕМИ МИНИСТЪР ИГНАТОВ,

Тъй като си позволихте да цитирате само моето име във връзка с посоченото по-горе изследване, си позволявам да Ви отговоря в лично качество.

Дойдохме си на думата господин Министър.

Защо цитирате само моето име? По какъв признак го избрахте - етнически, политически? - защото то е единственото разпознаваемо  в това отношение. Понякога разпознавате и признака професионализъм, защото когато се разделяхме по взаимно съгласие и ме наградихте с шест брутни заплати, заявихте, че нямате съмнения в моя професионализъм и че причините са политически. ...Което, разбира се, е една отделна тема.

Нещо повече - от Вашите думи излиза, че списъкът на поканените експерти сам по себе си е бил достатъчен, за да сте  спокоен и да се доверите на изследването. Ако бяхте изчели докладите, може би нямаше да си позволите твърденията, че някой иска да премахне класиците на българската литература от учебниците.

Националната сигурност ли е Вашият ресор или образованието? Ако е националната сигурност, трябва да знаете, че първото условие за нея е толерантното общество. Ако е образованието, крайно време е да направите нещо за него.

Кое Ви дава право да се обявявате за по-голям патриот от всички останали? Властта? Съветското образование? Владеенето на семитско-хамитски езици? Вие не сте патриот, господин Министър, защото си измислихте и създадохте скандал, за да освежите увехналия си имидж. Използвахте националните герои, за да се превърнете в политически герой.

Но Ботев го е казал най-добре: "Патриот е - душа дава за наука, за свобода;но не свойта душа, братя, а душата на народа!"

Кой може да отрече този гений?

Във Вашите думи има  заплаха. Кого заплашвате - експертите, изготвили докладите? Сред тях имаше представители и на държавни институции. Убедена съм, че в основната си част те са по-големи патриоти от Вас.

Казвате: "Не сме някакви пришълци тук за 600-700 години". Май забравяте, че сме в Европейския съюз и че сме в 21 век, ако това има някакви измерения за Вас. Ако ще си говорим за пришълци, искам да Ви заявя, че Вие сте един добър пример за пришълец в образованието и в политиката.

Казват, че човек се съизмерва според това кои са неговите врагове. Избрахте мен за Ваш опонент. Честта е Ваша, не моя. Но не си позволявайте да се съизмервате с Ботев и Левски и да се храните от тяхното величие, защото те са духът на България.

И ако сте способен на интелигентно четене, би трябвало да вникнете в смисъла на написаното от мен, че този дух трябва да обединява българските граждани, а не да ги разделя. За да се постигне това в училище са необходими талант, професионализъм и непредубеденост, каквито за наше щастие ги има и сред авторските колективи и сред учителите. И точно те, винаги първо биха тръгнали от историческия контекст, за да стигнат до общочовешките ценности и съвременните демократични принципи.

Трябва наистина да сте много предубеден, господин Министър, за да не забележите в написаното от мен, че акцентът е върху един изключително добър учебник по литература на издателство "Просвета", който не създава стереотипи, а напротив - позитивни нагласи, чрез които учениците, независимо от техния етнос, биха припознали Ботев като едно от най-ярките и светли имена в българската литература. Ще се опитам да го кажа по-простичко - проблемът не е в автентичните текстове на който и да е автор, а в интерпретацията и анализите към тях.

Трябва и да сте сляп, за да не видите нелепостта на задача, поставена на учениците да се разделят на два лагера и, опирайки се на "Опълченците на Шипка", да защитават тези за българите и против българите. Възрастта между детството и юношеството е твърде крехка, за да могат децата да разграничават игровата ситуация от реалността. Ако подкрепяте такава задача, значи приемате риска половината от всички ученици, преминаващи през VІІ клас, да не съумеят да се дистанцират от аргументите си против българите. Така ли трябва да възпитаваме в патриотизъм?

Колкото до текста за Левски - не зная кой го е написал, но искам да му кажа следното: Борбата за свобода във всичките и измерения е винаги срещу "законния ред". Приемането на  тезата в разпространения текст би превърнала всички признати герои в историята на човечеството в "закононарушители".

Всъщност по-големият проблем сте Вие, Министър Игнатов, защото сте обезличен.

Как го бяхте казали? -  "По заръка на премиера Бойко Борисов".

Как го бяха казали? - че сте "воденичният камък" на това правителство.

Съжалявам Ви.

Мукаддес Налбант

 

Най-четените