Планета от диаманти на 1200 светлинни години от нас

„Успяхме да видим планински вериги от диаманти", казва научният ръководител на екипа д-р Нику Мадхусудхан. Снимка: re-actor.net

Планета с изключително висока концентрация на въглерод откри екип от американски и британски астрономи, предаде BBC. Откритието подкрепя предположението, че във Вселената съществуват планети, чиято повърхност е обогатена с въглерод, тоест графит и диаманти.

„Успяхме да видим планински вериги от диаманти", казва научният ръководител на екипа д-р Нику Мадхусудхан. Информация за откритието е публикувана в списание Nature.

Планетата, с наименование Wasp 12b се намира на 1200 светлинни години от Земята. Тя е първата от общо известни на земната наука около 500 планети извън Слънчеваат система, на която въглеродът е повече от кислородът.

Wasp 12b е газов гигант, подобен на Юпитер и по-голямата му част се състои от водород. Ядрото обаче е смес между диаманти, графит и други въглеродни структури, част от които вероятно са в течно състояние, информира BBC.

Откритието е било направено с помощта на космическия телескоп на НАСА Спитцер, Той засякъл топлинно излъчване от планетата, a после бил направен анализ на атмосферата на небесното тяло.

"Просто е невероятно, че тези учени сложиха началото на извличането на информация за това от какво се състоят планетите, които се въртят около други звезди", казва Марек Кукула, доктор на науките в Кралската обсерватория в Гринуич.

"Яркостта на тази планета е хиляди пъти по-слаба от звездата, около която се върти, и на учените се наложи да направят огромно количество точни изчисления, за да получат каквито и да било данни. Сега вече може да се каже, че съставът й е просто фантастика", казва още астрономът.

В момента на науката са известни над 500 т.нар. екзопланети, които се намират извън пределите на нашата Слънчева система. Едва съвсем наскоро учените разработиха инструменти и методи на анализ, позволяващи да се направят първите стъпки по пътя за проучване на техния състав.

Откритието позволява да се направи предположението, че на тази планета има толкова диаманти, колкото е пясъкът на Земята, допълва BBC.

Доктор Мадхусудхан изказва предположения, че е възможно да има и много други подобни "диамантени" планети, но според него по-важният въпрос е в това как са се формирали те.

В момента учените търсят отговор на въпроса защо Wasp 12b е по-богата на въглерод от всички открити досега планети.

Преобладаващата днес теория е, че достатъчното наличие на воден лед в Слънчевата система е позволило формирането на планетите в нея. В случая с Wasp 12b обаче това може да не е така.