Нобел за медицина заради препрограмиране на клетки | webcafe.bg
newscafe

Нобел за медицина заради препрограмиране на клетки

Webcafe.bg 08.10.2012, 14:37 (обновена 08.10.2012, 14:48)
клетки

Снимка: © Getty Images

Носителите на Нобел за медицина за 2102 г. откриха, че зрели клетки могат да бъдат препрограмирани до предишен недоразвит стадий, от който да се развият в клетки от всяка тъкан на тялото

Японецът Шиния Яманака и британецът Джон Гърдън спечелиха Нобеловата награда за физиология или медицина за 2012 г. за работата им със стволови клетки и с клонирането на животни.

Двамата учени откриха, че зрели клетки могат да бъдат препрограмирани до предишен недоразвит стадий, от който да се развият в клетки от всяка тъкан на тялото. Това отвори нови врати пред методите за диагностициране и лечение на различни болести и предизвика революция в разбиранията за начина, по който се развиват клетките и организмите.

През 1962 г. Джон Гърдън взима генетична информация от клетки от стомаха на жаба и ги слага в жабешко яйце, което впоследствие се развива в нормална попова лъжичка.

Така стига до откритието, че специализацията на клетките не е необратим процес.

От така модифицираната яйцеклетка след това се развила съвсем нормална попова лъжичка: ДНК-то от зрялата клетка съдържало всичката информация, която да позволи от яйцеклетката да се специализират отделните видове клетки.

44 години по-късно, през 2006-а Шиния Яманака превръща клетки от мишка в стволови клетки, като добавя в тях четири гена. Той на практика "препрограмира" зрели клетки у мишки, така че да ги превърне отново в стволови, т.е. такива, от които могат да се развият всички останали видове клетки.

Откритията на двамата учени промениха представата ни за развитието и специализацията на клетките, изтъкват от Нобеловия комитет. Чрез "препрограмирането" на клетките учените създадоха нови възможности да изучават заболяванията и да развиват нови методи за лечение.

Двамата учени ще си поделят наградата от 8 милиона шведски крони (1.2 милиона долара), съобщават от Кралския Каролински институт в Стокхолм.

Наградата за медицина е първата от Нобеловите награди, връчвани всяка година. Отличията за постижения в областта на науката, литературата и мира се раздават за първи път през 1901 г. съгласно волята в завещанието на откривателя на динамита Алфред Нобел.

Oще: медицина  нобелова награда  стволови клетки  тъкан  тяло  учени

Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани