Близо 25 на сто от оценките на матурата по български език и литература са двойки, а по география - около 70% са тройките | webcafe.bg
newscafe

ПравопиКс мъчи зрелостниците, 1% с шестици по БЕЛ

Webcafe.bg 04.06.2010, 15:45 (обновена 04.06.2010, 16:34)
ученици

Снимка: © www.mtitc.government.bg

Мнозина зрелостници са били затруднени от въпроса в теста по география на кои градове старите имена са Одесос, Месемврия и Аполония...

Близо 1/4 от оценките на матурата по български език и литература (БЕЛ) са двойки и тройки. Най-голям е спадът при верните отговори в теста на въпросите за правописа, показват резултатите от държавните зрелостни изпити, представени днес от просветното министерство.

На 14 май на матурата по български език и литература учениците писаха по темата "Силата на словото" по одата "Левски" на Иван Вазов.

През 2009 г. зрелостниците с верни отговори са били 75.5%, докато тази година са 61.8%. Спад с 10% спрямо миналата година има при въпросите за нормите на граматиката и лексиката.

Двойките на матурата по БЕЛ са близо пет на сто, тройките - около 20 на сто. Пълните шестици са малко над 1%, а оценките между 5.50 и 5.99 са 15.3%.

Като цяло средният успех на матурата по български език е малко по-висок през тази година - 4.31 при 4.28 м.г.

По традиция профилираните гимназии са се представили най-добре със среден успех 5.27, а професионалните, предимно в малки населени места, са с най-слаби резултати.

Със среден успех от 4.79 са зрелостниците от училищата по изкуствата, следвани от учениците от средните общообразователни училища, постигнали среден успех от 4.35. В професионалните гимназии средният успех по БЕЛ е 3.94, а на последно място са специалните или оздравителните училища. При тях успехът е 3.86.

Тотален срив по география

По най-желаната матура - географията, зрелостниците са се представили най-зле. 36% от оценките на явилите се общо 33 845 зрелостници са двойки, а други 36% - тройки.

На изпита по география и икономика са се явили 30 848 зрелостници, като с отлични оценки са само 1% от учениците.

При дадени 4 възможни отговора на въпроса откъде минава магистрала "Тракия", грешните са една пета. Близо 1/4 не знаят също така на кои градове старите имена са Одесос, Месемврия и Аполония.

Отворените въпроси също са изпотили зрелостниците. Трудно им е било да посочат градове в България, които се намират на определена река. Близо 80% от тях имат под пет точки от възможни 35 на текста по география, а 45% имат под пет точки от 15 възможни за обекти на картата на България.

Заместник-министър Милка Коджабашиева коментира, че анализът на резултатите ще бъде взет предвид при промяната на учебниците. "Вече има резултати от външното оценяване в четвърти, пети, шести, а тази година и в седми клас, така че ще можем да видим къде започват пропуските. Резултатите досега сочат, че в четвърти и пети клас децата се представят много добре", заяви тя.

Скъсаните на тазгодишните матури са 12.63%, младежите с отлични оценки - 15.73%. Има повишение в резултатите по математика, физика, химия и философия. Момичетата са се представили по-добре от момчетата по хуманитарните дисциплини.

Най-високи резултати са постигнати в София, Варна, Кърджали, Ямбол, а най-ниски - в Разград и Търговище.

Oще: бел  география  зрелостници  матури  оценки  резултати  училища 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 10.06.2010, 11:49

1 Питанка | 10.06.201011:54

За сведение на министъра и на публиката, навсякъде в гимназиалния курс, а не само в техникумите, география се учи задължително само в 9 и 10-ти клас. Изключение правят някои специализирани паралелки, главно в природоматематическите гимназии. Иначе рядко се избира като СИП или ЗИП в горните класове.
Освен това матурата по география е най-сложна като комбинация от въпроси (4 различни вида) и най-неблагоприятна като разпределение на относителната им тежест. Въпросите при които е възможно налучкване носят максимум 30 точки. При матурите по физика и химия - поне 70. Там не се пише и тема, която при това дава 35% от максималния брой точки. Щом по-голямата част от зрелостниците имат само около 5 точки от 35 възможни, значи изобщо не са зубрили, по-точно много от тях не са чели нищо, преписали са плана за темата, та комисията се е смилила да им отпусне по някоя и друга точка. За сравнение свободния текст, обикновено есе, на матурите по БЕЛ и езиците дава 30%, където все пак писането на самостоятелен текст е основно умение, което подлежи на оценяване.
Въпросите по карта са много сложни и недобре редактирани с няколко явно неправилно посочени верни отговори. Част от обектите там излизат извън обхвата на задължителното учебно съдържание.
Темата по която е трябвало да се пише - растениевъдство на България също е една от най-трудните.
Отделно недостатъците на скалата за оценяване на матурите са допринесли за увеличаване на относителния дял на средните оценки (36%) за сметка на добрите.
Това са само част от причините, но все пак някой трябва да ги обсъжда професионално, след като от министерството не могат да ги диагностицират и назоват.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани