Вярно и невярно за образованието | webcafe.bg
newscafe

Вярно и невярно за образованието

Webcafe.bgЗлатина Димитрова
12.11.2015, 18:43 (обновена 15.11.2015, 16:48)
Тодор Танев

Снимка: © Webcafe.bg

"До такава степен съм привърженик на диалога, че съм склонен да махнем спорните точки, за да не компрометираме логиката, която избрахме досега със закона", каза преди дни Тодор Танев

Ако според мнозина провалът на Прехода е в това, че един ден е било комунизъм, а на следващия - демокрация, то тази система на резки промени се е запазила във всяка една друга политическа сфера през последните 26 години. Няма промяна, която да мине плавно и през обществен дебат - всичко се случва на юруш, така, сякаш някой ни гони, без да знаем накъде отиваме.

Пореден пример за това са предлаганите от МОН промени в учебните планове. След като шест години Закона за предучилищното и училищно образование се лашкаше между партии и правителства, най-накрая беше приет с одобрението на всички в системата.

На фона на позитивните нагласи, Министерство на образованието предложи промени в учебните планове, без да ги подложи на реален обществен дебат. Така и не стана напълно ясно какви точно са предлаганите промени. Първоначално се появи информация за съкращаване на броя часове по предмети като география, което вдигна на символичен протест учителите по география.

После се разбра, че се съкращават изучаваните часове по чужди езици - нещо, което министърът на образованието оспори на пресконференция, след като езиковите гимназии бомбардираха медии и парламентарни комисии с писма.

В същото време учители, автори на учебници и издатели молят за отсрочка в прилагането на Закона за училищното образование, заради необходимостта от писане на учебници набързо - преди да има приети образователни стандарти, утвърдени учебни планове и програми.

Слухът, че заради оповестените от Тодор Танев промени в учебните планове учениците няма да могат да кандидатстват в чужбина, вледени сърцата на онези, за които СУ може да е най-добрият университет в България, но е едва 845-ти в света.

Междувременно Танев намали броя часове по физкултура, а после на брифинг със спортния министър се поправи и върна обратно орязаните 52 часа. Идеята да се намалят часовете по философия за сметка на „гражданско образование" също беше отхвърлена заради обществено недоволство.

Министър Тодор Танев анонсира едни промени във вторник, а в сряда обеща да представи други в петък.

По това промените в образованието напомнят за промените в МВР -  хем не е реформа, хем никой от засегнатите не е предупреден предварително, хем след малко шум - промените се отменят.

По западен модел, но не съвсем

Според мнозина, предлаганите от Министерство на образованието промени в учебните планове копират британския модел - в последните години от гимназията учениците да се профилират според интересите си и желаната университетска специалност - идея, която в същността си не е лоша.

Разделянето на гимназиалния курс на обучение в два етапа - от 8 до 10 клас и от 11 до 12-ти, би позволило на учениците да посветят последните две години от средното си образование в усъвършенстване на предметите, които ще им бъдат полезни за кандидатстване в университет и за бъдещата професия. Ако ученик иска да учи английска филология, например, няма смисъл да изучава допълнително химия и биология.

С тези промени се предлага и гъвкавост, която до момента липсва в българското средно образование. С промените на този етап обаче възникват и няколко проблема.

Разделянето на курса на обучение по този начин означава, че учениците трябва още в 9-ти клас да са наясно какво искат да правят в бъдеще, за да могат да изберат подходящите предмети, които отговарят на профила им. Ако училището обаче не предлага такива, те трябва да изберат друго, в което да продължат образованието си. Т.е. оформя се своеобразна кандидат-гимназиална кампания след завършването на 9-ти клас.

Там идва и вторият проблем - ако населеното място, в което е ученикът, няма училище със съответния профил, то той трябва да се премести в друго населено място. Това означава, че на 15-16 години детето трябва да заживее самостоятелно, без родителите си, в друг град. Освен това те трябва да са способни да отделят допълнителни средства за издръжката му - квартира, храна, консумативи. В българската система на средно образование почти не съществува кампусната традиция, при която около колеж, например, са предвидени общежития за учениците.

И в чужбина, и в България

Междувременно в интернет циркулира информацията, че заради предлаганите от Тодор Танев промени в учебните планове, учениците няма да могат да кандидатстват в чужбина. Така темата за хорариума на изучаваните предмети се оказа кауза на правителствена конспирация за насърчаване на висшето образование в България в „издъхващите" ни от липса на студенти университети, които с лобизъм в средното образование се опитвали да закърпят положението.

Всъщност щеше да е добре, ако при промените в учебните планове имаше съобразяване с българските университети. Така всеки от тях щеше да може да каже от какво има нужда и кандидат-студентите да влизат по-подготвени в университета. Дали е имало обсъждане на промените с ректори на университети? Едва ли. Като се има предвид, че новите учебни планове хванаха неподготвени учители, директори и родители.

Дори езиковите гимназии протестираха, неразбирайки, че намерението на Тодор Танев всъщност било да увеличи броя часове по чужд език, вместо да го намали.

Реално, оказва се, ако влязат в сила новите учебни планове, това няма да е спирачка за кандидатстване в чужбина. Може дори да позволи достъп до университети, в които досега не е било възможно да се кандидатства заради твърде малкото часове по дадени предмети в програмата. Например в Дания изискванията на университетите са за по-висок хорариум по математика от този, който в момента имаме, казва Ирина Христова, управител на фирмата за консултации за образование в чужбина „Интеграл".

Според нея с новия учебен план би се дала възможност на ученици да избират достатъчен брой часове, че да влязат в университети в чужбина, в които досега е било невъзможно. С условието, разбира се, че в 9-ти клас вече са били наясно какво искат да учат след това.

Въпросът е обаче как новите учебни планове да се съчетаят с учебна програма, в която допълнителните часове по предмет да не се дублират с със задължителните в 11 и 12 клас.

Бързай бавно

Системата на образованието по принцип е консервативна и това е нормално - засяга твърде много хора и промените в нея не трябва да стават от днес за утре. Извън стреса, който нанася това на родители, учители и деца, бързането превръща всеки опит за реформа в експеримент с непредвидени последици.

Дори и в същността си предложенията на МОН да са добри, липсата на диалог насочва мисълта по-скоро към обратното. Не е ясно как спрямо тези учебни планове ще бъдат разработени учебните програми, нито в какъв срок ще бъдат приложени. Ако това се случи изведнъж, има риск училищата да не могат да преценят от днес за утре на какви предмети да заложат в последните две години от обучението, не е ясно и дали ще имат ресурса да поддържат всички възможни предмети, които учениците пожелаят да изучават в последните две години. Не е ясно и дали университетите са подготвени да се нагодят към новите правила в гимназиите.

"До такава степен съм привърженик на диалога, че съм склонен да махнем спорните точки, за да не компрометираме логиката, която избрахме досега със закона", каза преди дни Тодор Танев. Диалогът обаче трябва да се случва преди промените да станат факт, а не след края на официалния срок за обществен анализ. В противен случай настава хаос.

Ако българската образователна система се стреми да наподоби британската, то е добре да се напомни и как англичаните поддържат моравата си - косят и поливат и така - 400 години, а не  от днес до утре.

Oще: гимназии  гимназия  кандидастване в чужбина  образование  образователна система  средно образование  танев  тодор танев  учебни дисциплини  учебни планове  учебни програми  ученици  училище  учители 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

23 dedo adji | 15.11.201512:54

Пикси, не съм застъпвал да се махат от основното училище музиката и изобразителното изкуство, (по мое време им казваха пеене и рисуване) и не съм чувал за система в която ги няма. Това няма да попречи на някои десетокласници да бъркат Пикасо с Пучини, нито на някои дванадесетокласници да са забравили да четат нотите. Не съм сигурен в ползата от водене на децата колективно по галерии и концерти, но няма и вреда. По моето скромно и немеродавно мнение, това е работа на родителите.
Затова му казват основно образование, защото трябва да даде основата, над която да се надгражда, задължителния минимум. И за това са достатъчни 7 години плюс забавачка. За българския. Нашият език е един от богатите на глаголни времена, учил съм ги всички до 8 клас, но вече не помня половината, както бях отличник. И това не ми е попречило. Същото вази и за физиката, химията, биологията и други основни науки. Пречи ли на някого в живота, че е забравил как се решава квадратно уравнение? След това - профилиране според наклонностите и способностите. А всестранно развитите личности ще се развият сами, с малко помощ от системета. Даже и да не пречи, пак файда.
За системета си права, последната грижа на тарторите й е какви хора ще излязат от училище. Те си гонят свои измислени показатели, постове и бонуси, сега и европейски фондове. а при 30-40 кандидати за едно учителско място, малкото вдъхновени учители са безпомощни.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

22 pixie | 15.11.201510:40

Дедо,
музиката и изобразителното изкуство са нужни в училище за обща култура. Точно защото не всеки има талант, е достатъчно да се учи история на изкуството, за да знаят децата, че Пикасо е художник, а не композитор, например. Знаеш ли, че в моя град има поне три художествени галерии, в които могат да се видят много хубави произведения, но масово децата не знаят дори че съществуват, а че кракът им не е стъпвал там, е ясно. Да, не всеки има потребност от изобразителното изкуство, но не е лошо децата да имат някакви познания.
Училището е място, където децата да се ориентират в науките, за да изберат с какво да се занимават в последствие, според това кое им е интересно. Просто начинът, по който е организирано е далеч от съвършенството. И не всичко е заради парите или тяхната недостатъчност.
Има един голям въпрос пред хората, които могат да променят нещо в образованието и той е - какво искаме: да отчитаме дейност или наистина да сме полезни на децата и да ги образоваме. Защото сега много неща се правят само за отчитане на дейност. Виж учебниците по български език. Заради това, че в седми клас децата получават основно образование, целият материал по български трябва да се изучи за 7 години, без значение, че езикът се учи до 12-ти клас. На практика обаче, този материал не се отработва и децата масово са неграмотни. Причините са няколко: учебниците са страшно сложни и децата не могат да си напишат домашните сами (какъв е смисълът?), не се отделя достатъчно време за упражнения по новия материал, а се минава към следващата тема, защото учителите имат план и трябва да го следват, без значение, че знанията не са усвоени. Обаче ако им дойдат експерти на проверка и не се движат по плана, това е, разбираш ли, по-фатално от резултатите на децата. Ей това е отчитане на дейност без положителни резултати. Само експертите спят спокойно, защото са направили проверката и всичко е по план. Учителите са безсилни, учениците - неграмотни. Виновен? Няма.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

21 dedo adji | 15.11.201507:55

Щрайк, криво си ме разбрал. В никакъв случай не твърдя, че има "бзсмислени или безполезни" предмети. Само за изкуствата са необходими особени дарби и духовна нагласа, каквито не всеки притежава. За 17 години в учебни заведения не съм намерил нито една дисциплина скучна и безинтересна, макар естествено да не съм блестял по всички. Става въпрос за нивото и пълнотата. Лекарите трябва да изучават на високо ниво физика, а инженерите екология. За хуманитарите е достатъчно и по-ниско ниво. При широка обща култура за специалните проблеми има експерти. Мъдрият управник не изучава всичко в дълбочина а си подбира екип от експерти. И ги слуша. При всяко грешно или направо безумно решение е имало експерти, които са предупреждавали за последиците, но не са послушани. Егоизмът, алчността, жестокостта, не се изучават в училище и не могат да се заличат с образование. Вярно, че Хитлер е недоучил, но Ленин е бил високообразован и с обширна обща култура, което не му е попречило да създаде не по-малко страшна система.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.09.2013, 21:13

20 Шрайка | 15.11.201500:32

Ролинс, всеки твой пост доказва, че Георги е прав. Личи си отвсякъде, че си прескочил 90% от материала.

Дедо, няма как да се съглася с теб този път. Замисли се, дали пък точно неразбирането на взаимовръзката между отделните аспекти на природата, не е причина за хищническата и експлоатация? Дали тясната специализация и липсата на енциклопедични знания не ни капсулира в егоизма и меркантилността? Виж само до какви ментални нива са се довели индивидите, които с гордост заявяват, че са "безсмислени предмети като биология, философия, изобразително изкуство, музика". На такива колко му е да им набиеш "правилните" тези?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

19 dedo adji | 14.11.201523:44

Маринов, развиваш теории, може би блестящи, но излишни. Никой неспециалист не си спомня за фотосинтезата нищо освен важността на слънчевата светлина и хлорофила. И не му и трябва. Човечеството е градило цивилизация 10 000 години без да има хабер за което. Не ми се случва често да се съгласявам с Ролинс, но в случая съм съгласен. Нужно е профилиране. Проблемът е, че малко тийнейджъри са наясно с наклонностите и способностите си. Аз, даже при завършване на гимназията имах най-разностранни интереси. Кой знае, може би от мен щеше да излезе филолог или археолог. Но се ориентирах прагматично и си останах прост инженер, и не съжалявам за което. Иначе, светът е пълен с хора, които са се захванали с не най-подходящото поприще и не изпитват удоволствие от работата си, но все пак я вършат на средно ниво.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

18 Georgi Marinov | 14.11.201522:26

Да напомним: третият по големина град в САЩ -- Чикаго -- се намира в Илинойс.

А по отношение фотосинтезата -- това, че на теб са ти преподавали некадърно не може да служи за аргумент в подкрепа на тезата, че не трябва да се преподава въобще.

Стъпките от фотосинтезата не са толкова сложни за научаване, особено ако имаш добра подготовка по химия (факт -- повечето деца нямат когато дойде време да учат тези неща -- но това се реша с реорганизация на учебните планове, не с изтриване на материала от програмата).

Но не това е основното -- основното е да знаеш че животът се базира на експлоатацията на редокс потенциали, и и че има много начини това да се осъществи в зависимост от наличните донори и аксептори на електрони, както класическите цианобактериална фотосинтеза и еукариотен хетеротрофен метаболизъм, въртящи се около водорода, въглерода и кислорода, така и десетки други прокариотни изобретения (някои наистина странни -- например, пусни един гугъл за anammox бактерии). След това нещата се разбират много по-лесно, а детайлите служат за разбиране на принципите (естествено, че ще забравиш след години детайлите на двете фотосистеми, но няма как да разбереш принципите без тях).

А тези "екзотични" микробиални метаболизми съвсем не за без значение и за нашето съществуване, даже точно обратното е -- от първостепенно значение е да се знае например за сулфат-редуциращите бактерии. Но за това се иска интеграция на биохимия, геология, океанология и климатология. Вместо това онзи ден гледам по една от националните телевизии едни идиоти да се оплакват как на децата не можело да им се преподава за климата на планетата понеже не можели да го разберат. Ами ако не могат да го разберат, те си подписват собствената смъртна присъда както и тази на всички около тях -- защото който не знае историята, е осъден да я повтори. Само че оригиналният контекст на тази сентенция е сравнително безвреден -- точно както всяко число сравнено с безкрайност е пренебрежимо малко, така и тоталитарни и диктаторски режими, войни, масови геноциди и пр. неприятни събития от човешката история са от абсолютно нулево значение в сравнение с потенциалните последствия от неразбирането на биологията на сулфат-редуциращите бактерии и какво точно се случва по време на т.нар. oceanic anoxic events.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

17 Ролинс | 14.11.201519:17

Georgi Marinov | 14.11.201518:35

"Хората се напъват да идат там заради марката и заради възможностите, които ти се откриват като влезеш там."

Ето, отново се опитваш да обвиняваш в невежество. Този път са работодателите, дето наемат хора завършили университети, които не вършат "нищо" особено (според теб) в предаването на знания на студентите си Чуди се

1) Топ-университетите не могат да ти гарантират нищо. Няма как да ти налеят учебен материал с фуния в мозъка ти. Студентът сам трябва да учи, а професорите не могат да предадат всичко в краткото време на лекциите си. Семестърът е по-малко от пет месеца, което е смешно малко време да научиш огромно количество материал. Голямото предимство да тези университети са модерните лаборатории, които предлагат на студентите си като част от учебния процес и им помагат да придобият практика (при налична инициатива от студента). Както казах в предния си коментар - нямаш ли практика, не знаеш нищо.

2) говориш без да имаш представа. Ето ти списък от 25-те най-добри училища за средно образование в САЩ:

http://www.businessinsider.com/best-public-high-schools-in-the-us-2014-11?op=1

Както виждаш около пет от тях са в щата Илинойс, един от най-бедните щати Смее се Има и едно в Джорджия. При това в този списък няма частни училища.

"в момента основен фактор за сриването на нивото на образованието не е толкова системата , а мотивацията на участниците в нея -- на учениците не им се учи"

Ами естествено, за какво да ми се учат простотии по биология, ако в бъдеще няма да се занимавам с това. 90% от материала, който се учи в СОУ е ненужен и безсмислен. Хич няма нужда да уча обширно какво е вакуола, или всяка стъпка във фотосинтезата, ако нямам намерение да следвам биология. По-добре да препиша. Смее се

Колкото до учителите, наистина е нужен е по-стриктен контрол. Затова ти казах моята идея, да имат възможност да бъдат оценявани от учениците в края на срока. Ама според теб - не! Било твърде демократично. Ами добре, нека няма контрол и да не са "мотивирани" (по твоите думи).
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

16 Georgi Marinov | 14.11.201518:46

Ами аз без да знам какво е вакуола или спесификата на фотосинтезата, как живея въобще muhihihihi

================================

Проблемът тук е, че ти даже не осъзнаваш какво точно не знаеш и съответно няма как да разбереш защо трябва да го знаеш. А много от тези неща не се и преподават в момента в училище.

Затова и обвинението ти, че съм против всяка промяна беше толкова нелепо -- как бих могъл да съм против всяка промяна при положение, че аз говоря (и съм говорил много пъти преди) за промени, толкова радикални, че са извън способността на много хора да ги разберат. Както и ти демонстрираш.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.05.2011, 03:14

15 Georgi Marinov | 14.11.201518:35

Както казах, но явно не си забелязал, учил съм, работил съм, и да преподавам ми се е налагало, в продължение на близо 10 години в топ 10 университети в световен мащаб. Съответно имам много добри наблюдения от всички страни на проблемите там.

Хората се напъват да идат там заради марката и заради възможностите, които ти се откриват като влезеш там.

Но не говорехме за това -- говорехме за:

1) Що се отнася до топ-университетите, какво те гарантират като минимално ниво на образование, което ще получиш без значение колко си мотивиран и какво те добавят като образователна стойност спрямо потенциала на студентите и материалната си база. Има много какво да се желае. А това е така понеже приоритетите си другаде -- това са research институции, съответно на професорите им е основен приорите какво става в тяхната лаборатория и най-вече колко пари могат да привлекат като финансиране. Обучението на бакалаврите им е последна грижа. Има изключения, но те са точно това -- изключения. Ако в департамента има достатъчно хора, наети специално за да се занимават с бакалавърската програма, тогава положението е по-добро, но няма гаранция за това.

Като това беше отклонение от основната тема. Която е:

2) Какво средно образование получаваш (или поне би могъл да получиш ако имаш желанието) ако не си роден в семейство на софтурерни инженери, живеещи в Mountain View, CA, или професори в Йейл, а си се родил в семейство от долната част на средната класа в някой град със 100 хиляди население на поне няколкостотин километра от някой от двата бряга. Това е мярката за това как работи образователната система. И ако използваш тази мярка, американската образователна система е още по-трагична и от нашата. Защото при нас в момента основен фактор за сриването на нивото на образованието не е толкова системата (ако и тя да плаче за реформи, но не като тези, които се приеха сега), а мотивацията на участниците в нея -- на учениците не им се учи, родителите искат на децата да им е леко, учителите са тотално демотивирани и в много случаи гледат основно как да превхърлят децата на частни уроци, и това сред българите, за малцинствата да не говорим. Проблемът с родителите го има и там, но като цяло мотивацията е на значително по-високо ниво. И въпреки това резултатите са отчайващи.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

14 Ролинс | 14.11.201518:33

8 Georgi Marinov | 14.11.201502:54

"Както написах и в предния пост -- биологията е светогледоформиращ предмет. Това няма никакво отношение към това какво ще ти трябва в професията, говорим за това как гледаш на света около теб."

Ами аз без да знам какво е вакуола или спесификата на фотосинтезата, как живея въобще muhihihihi Не ми се и налага да го знам в професията си. Като искаш да следваш биология, нека да имаш възможност да вземеш по-високо ниво на предмета като СИП в 10-ти или 11-ти клас! Кое не ти е ясно? Ако обаче искам да уча информационни технологии или физика, НЕ МИ ТРЯБВА да уча подробности от биологията (също и фолософия, музика, изобразително изкуство, гражданско общество).

"Съответно за да го разбират този свят, децта трябва да учат математика и природни науки, и то на много по-високо ниво от сегашното"

Не. НЕ! Н-Е-Е-Е! Не ми трябват знания на по-висико ниво в 10-ти или 11-ти клас, ако в бъдеще няма да следвам по тези предмети (изкл. математиката). Ясно е, че тези назубрени теореми, термини, формули, аксиоми и т.н. се забравят за един или два месеца през лятото. Като не прилагаш тези знания, как очакваш да ти останат в главата. И какъв е смисълът да си губиш часове или дни да ги учиш? В това време мога да науча много по-полезни неща по моята бъдеща професия... ако скапаната система ми позволи.

Другите ти мантри и заблуди за "демокрацията" няма да ги коментирам. Какво общо има политическата система и защо я намесваш, не знам.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани