Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тестове ще проверяват дали 3-годишните имат проблеми с ученето

Идеята на срининг тестовете е да откриват навреме евентуални проблеми с възприемането на информация при децата, за да могат те да бъдат отстранени Снимка: Getty Images
Идеята на срининг тестовете е да откриват навреме евентуални проблеми с възприемането на информация при децата, за да могат те да бъдат отстранени

Минитерството на образованието обмисля въвеждането на скрининг тест на децата на възраст между 3 и 3,5 години, който да определя риска от възникване на обучителни затруднения. Това предвижда представеният за обсъждане Проект на наредба за приобщаващо образование, публикуван на сайта на Министерство на образованието и науката.

Самият тест ще представлява малка книжка с картинки, като към всяка илюстрация ще има и конкретна задача за детето, което то трябва да изпълни. Идеята е тестовете да се попълват при постъпването на децата в детска градина.

Предложенията ще могат да се изпращат до 8 септември. Мярката най-рано може да влезе от следващата учебна година. В момента се провежда обучение на всички 1500 специалисти в детските градини, които ще трябва да провеждат скрининга при децата. Методиката е разработена от БАН.

Според учените това е най-ранната детска възраст, в която биха могли да бъдат установени евентуални дефицити и бъдещи проблеми с ученето. И все пак ако даден родител не желае детето му да бъде подлагано на такъв тест, от детската градина ще се съобразят с това.

Ако пък при някой тест бъдат установени някакви дефицити, с конкретното дете ще се работи целенасочено за преодоляването на проблема, което на тази възраст все още е възможно. Това е и основната цел на тестовете, уверяват от министерството.

Регионалните екипи за подкрепа на деца и ученици със специални потребности ще имат правото да оказват по-голяма подкрепа на детските градини и училищата в съответната област. Те ще могат да изпращат екипи от специалисти - психолози, логопеди, в образователни институции, които нямат такива. Това ще спомогне и за по-добрата връзка между училището и родителите, смятат от МОН.

Предложената за обсъждане наредба предвижда намаляване на административната тежест и задължения на учителите, дава се по-голяма автономия на детските градини и училищата да организират дейностите си по приобщаващо образование. По сегашните правила педагозите трябва да подготвят годишно около 480 документа за 15 деца с нужда от допълнителна подкрепа за личностно развитие. Планира се броят им да бъде сведен до 45.

Освен това се предвижда и подкрепа за децата с изявени дарби и таланти. МОН се ангажира с осигуряването на финанси за участието на талантливите деца в олимпиади.

Директорите ще определят координатор за общата и допълнителната подкрепа за децата. Освен това се предвижда изграждането на кариерен център във всяка област. До сега в 42 училища в страната има кариерен център за консултиране на учениците. Предвижда се този пилотен проект да се разшири.

Промяна има и при отсъствията на учениците. До момента директорите разрешаваха до три дни непосещаване на часовете по уважителни причини. С наредбата разрешението ще дава класният ръководител. Ако се налага ученикът да отсъства до 7 дни, родителите ще подават уведомление до директора. При необходим по-дълъг период решение ще взема педагогическият съвет.

Изменя се и досегашното изискване родителите да бъдат уведомявани писмено за предстоящо наказание на ученик. Това ще става и по електронна поща. Ако родителят поиска, той може да се включи в заседанието на педагогическия съвет, както и да присъства на изслушването на детето си. Ако не реагира на имейла си обаче, процедурата няма да бъде спирана.

 

Най-четените