"Гражданска отговорност" за нарушителите скача с до 200 процента от 2018 г. | webcafe.bg
newscafe

"Гражданска отговорност" за нарушителите скача с до 200 процента от 2018 г.

Webcafe
11.10.2017, 12:36 (обновена 11.10.2017, 12:48)
задръстване на АМ Тракия

Снимка: © Webcafe.bg

За изрядните шофьори намалението е около 50 процента

От началото на 2018 г. застраховките "Гражданска отговорност" ще се определят индивидуално за всеки шофьор на база нарушенията, които е правил на пътя. Подготвяхме се дълго за въвеждането на тази система, каза в сутрешния блок на bTV зам.-председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Ралица Агайн.

"Идеята е шофьорите без нарушение да плащат по-ниска цена от базовата, която се плаща в момента, а хората с нарушения - по-висока. За най-недисциплинираните шофьори цената може да скочи до 200% спрямо базовата, за изрядните намалението е около 50%", уточни Агайн.

Една от важните стъпки за въвеждането на системата "бонус – малус" е била да се свържат информационните системи на застрахователите с тези на МВР. При определянето на цената ще се взимат предвид всички регистрирани нарушения и влезлите в сила наказателни постановления.

Със сигурност ще се санкционира шофирането с превишена скорост, защото това нарушение най-често води до инциденти на пътя, обяви зам.-председателят на КФН.

Тя уточни, че новата система може и да не влезе в сила от 1 януари следващата година, но със сигурност ще бъде въведена в началото на 2018 г.

Целта не са по-високи приходи за застрахователите, категорична е Ралица Агайн.

Oще: автомобили  гражданска отговорност  коли  нарушители  шофьори 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

18 скучко | 13.10.201711:11

"1. Задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите

Обект на застраховане: Отговорността на застрахованите физически и юридически лица, във връзка с причинените от тях имуществени и неимуществени вреди на трети лица, в следствие притежанието и употребата на моторни превозни средства. Задължение за сключване на застраховката има всяко лице, собственик на моторно превозно средство, регистрирано на територията на Република България и всяко лице, което управлява моторно превозно средство от трета държава при влизане на територията на страната, когато няма валидна за страната застраховка и не притежава валиден сертификат „Зелена карта”.

Застраховани лица: собственикът, ползвателят и държателят на моторното превозно средство, за което е налице валидно сключена застраховка."
Цитирам извадка от Кодекса на застраховането, защото виждам в някои коментари не достатъчно разбиране на материята. Ясно е казано ,че не превозното средство ,а собственикът е носител на задължението. То и сега ,ако отворите който и да е калкулатор за ГО ще се види ,че опцията за липса или наличие на ПТП в профила на водача като утежняващ фактор съществува, като до сега има декларативен характер. В същото време застрахователите коректно предупреждават да се посочва вярна информация , за да няма изненади при самото генериране на полицата. Може би имат начин за достъп до такава информация ,която явно ще бъде вече законово уредена. Същото важи и за възрастта, шофьорския стаж, дали колата се управлява и от други лица. Като утежняващ фактор за самата кола са кубатурата на двигателя, регистрацията и целите за която се използва. Пр. софийската регистрация е утежняващ фактор, заради предполагаем по-натоварен трафик. Нямам наблюдение досега опцията липса на ПТП да води до бонус в цената , но дано с новите правила това наистина да залегне и най-вече да се спазва от застрахователите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

17 JB | 13.10.201704:04

OK pixie,
изразил съм се не съвсем точно.

Моето становище е, че обвързването на пътните нарушения (правилника за движение) с гражданската отговорност е нонзенс.

За всичките регистрирани пътни нарушения, шофьорът се наказва с предвидените за целта средства. Но когато във всичките тези случаи не са нанесени материални и телесни щети, застрахователните фирми не се обременяват по никакъв начин. На какво основание тези шофьори трябва да бъдат санкционирани втори път?
Самото определение - дисциплиниран или недисциплиниран шофьор е доста относително.

Примерно един шофьор е платил за една година 4 глоби за неправилно паркиране - сутрин като води детето си на детска градина, не намира място за паркиране и оставя колата си за 15 минути на непозволено място. Освен това са го "фотографирали" веднъж за превишена скорост извън населено място.
Негова колежка разказва, че по невнимание при паркиране е "закачила" два пъти съседни коли, за което застрахователната фирма изплатила 6000 лева (нямам представа, колко струва ново лакиране на кола в България). Иначе е изрядна и няма никакви други нарушения.
Кой от двамата е дисциплиниран и кой не - от гледна точка на МВР и от гледна точка на застрахователя?
Що се отнася до стимулирането.
Не е необходимо да се стимулират дисциплинираните шофьори, защото по принцип всеки е длъжен, да бъде дисциплиниран. За недисциплинираните е отговорно МВР.

Относно гражданската отговорност - за това писах междувременно (коментар 16).
Дали някой ще си спестява гражданската застраховка?
В други страни това е регулирано чрез закон, който предвижда сериозни наказания в случаи на нарушения (от глоби до затвор).
А и колко неразумен трябва да си, за да "спестяваш" гражданска застраховка. Последиците от една катастрофа са непредвидими и съвсем лесно може да си съсипеш живота само за един миг невнимание - материални щети за непоносими суми, причиняване на телесни увреждания, инвалидност и т.н.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

16 JB | 13.10.201702:47

dedo adji,

смесването на пътните нарушения със застраховката е неправилно.
Твоят пример с превишената скорост е теоретично правилен, но и теоретично погрешен. Може да имаш много повече нарушения на скоростта без катастрофи, както и при единственото нарушение, да има фатални последици.

За спазването на правилника и санкционирането на нарушителите е отговорно МВР. Ти искаше да узнаеш, как е в "цивилизацията".
Много просто - има си установен каталог за наказание на нарушенията примерно за превишена скорост. В зависимост от това с колко км/ч е превишението се предвиждат глоби; глоби + наказателни точки в централен каталог; глоби + наказателни точки + отнемане на книжката за определен период от време. А при превишаване на определен брой на наказателните точки (Кул ти се отнема книжката и се налага, да се явяваш на нов изпит.

В този смисъл се наказват и другите вид нарушения.
Нищо сложно и неосъществимо. Въпрос на желание.

И за годините без катастрофи си има "лек".
Затова, че не си ползувал обезщетения от застрахователя, в зависимост от броя на годините се степенуваш в изгодна класа и в случай над 26 години плащаш само 30% от номиналната стойност.
Като начинаещ шофьор започваш обаче с 230%, които след една година спадат на 100%.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

15 JB | 13.10.201702:13

GETI,

бях започнал да отговарям на pixie, но се наложи да прекъсна. Този отговор ще поместя малко по-късно.

Не си ме разбрал правилно. Моето мнение съвпада с твоето. Аз вече писах, че нарушенията на правилника за движение не обременяват застрахователя и поради това не са повод за завишаване на гражданската отговорност.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

14 dedo adji | 13.10.201701:14

Гети, ако имаш 20 нарушения за превишена скорост си много рисков и трябва да плащаш двойна застраховка. На 21-вото може да настъпят големи щети, а може и да не остане кого да глобяват. Санкциите може да са достатъчни за нормалните водачи, ама има много ненормалници, които не се стряскат. Плащат и продължават или не плащат и продължават. Аз пък искам да плащам половин застраховка, защото за 30г. имам едно леко ПТП, от което ми остана малко боя по бронята и нито едно друго нарушение. Ама най-много да ми дадат отбив 10%.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.09.2013, 21:48

13 GETI | 13.10.201700:38

JB,
какво общо може да имат нарушенията с гражданската отговорност?
причинени предишни материални и персонални щети- да, но нарушения?
как точно ще ми направят рисков профил на база нарушения? да кажем имам 20 нарушения на максималко разрешената скорост и нула щети за последните 5 години.
по отношение на гражданска отговорност аз рисков шофьор ли съм?

гражданска отговорност е застраховка а не санкция. затова че, съм нарушил закона за движения по пътищата, аз вече съм бил санкциониран.
в закона за движение по пътищата са предвидени санкции за различните нарушения, които в момента са доста завишени и достатъчни обикновенният водач да се замисли,дали да повтори дадено нарушение за което е бил веднъж санкциониран. всичко останало са глупости на застрахователите с цел по голяма печалба.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

12 pixie | 12.10.201721:29

JB,
нещо не разбрах последния ти пост. Нула лева просто няма как да е отговора на задачата. А първото изречение от статията (и елементарната логика) обвързва поведението на шофьора с нарушенията му и оттам с размера на застраховката, това е идеята на мероприятието. Друг е въпросът, че както често се случва в нашата действителност, такива като Ралица Агайн са станали сутринта с някаква идейка в главата, за която е решила, че е гениална, без да е седнала по-късно да дообмисли или поне да обсъди с други глави. Щото да се наказваме винаги измисляме как, ама морковът все не е опция. Що да няма стимул като 10% по-ниска цена за гражданската отговорност за изрядни шофьори? Така може пък останалите да сте дисциплинират и да пробват да спазват правилата за движение по-съвестно. Дали пък няма да е по-стимулиращо? Колко шофьори ще си спестят гражданската, като ги задължат да се бръкнат двойно? Че на някои застраховката може да се окаже по-скъпа от колата. Защо все с лошо, а?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

11 JB | 12.10.201719:36

До pixie Nr.3:

Отговорът на задачата е - 0 лева.

Поведението на един шофьор, доколкото не причинява материални (и телесни, разбира се) щети на друг или на собствената си кола (за които предявава обезщетение), нямат никакво значение в случая.

Превишена скорост, неправилно паркиране и други подобни са нарушения на правилника за движение и съответните глоби не се възстановяват от застрахователната фирма. Такова е положението и ако преди катастрофа си употребил повече от разрешеното алкохол.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.08.2013, 16:41

10 JB | 12.10.201719:25

До коментар 9:

Това няма как да стане. На каква база трябва да те застраховат? В смисъл за каква кола?

Примерно ти караш своя Опел и си застрахован за него. Приятел в нужда те моли, да го откараш с неговия Мерцедес до болницата. За нещастие катастрофираш. Очакваш ли фирмата да ти заплати щетите на Мерцедес при положение, че си застрахован за Опел?

Или друг пример - пристигам на летището и моля сина ми, да ме посрещне с моята кола. Той има шофьорска книжка, но няма кола.
Каква застраховка трябва да сключи, при положение, че кара "от дъжд на вятър"?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.02.2014, 11:16

9 Bai Hoi | 12.10.201717:32

Сбъркана работа е да се сключва гражданска отговорност за автомобил, защото няма понятие "виновен автомобил". Има виновен шофьор. Трябва който иска да шофира да си плаща застраховка за себе си, а не за автомобил, който може да го шофират както съвестни, така и джигити.
   

оценка

+0 -0