Българските учители са сред най-застаряващите в ЕС | webcafe.bg
newscafe

Българските учители са сред най-застаряващите в ЕС

Webcafe, по Дарик
05.10.2016, 10:55 (обновена 05.10.2016, 11:02)
училище

Снимка: © Getty Images

Анализът на Евростат обхваща периода от 2014 г., когато в системата на началното образование в ЕС са работили около 2,1 милиона учители

Учителите в България са сред най-застаряващите в ЕС, сочат данни на Евростат по повод Международния ден на учителя.

Най-висок е процентът на началните учители над 50 години в Италия - 52.7 процента от близо 237 хиляди преподаватели. Следва я България с 42,4 процента преподавателски състав над 50 години в началното образование от около 14 600 учители. След нас по този показател са страни като Германия - 42 процента, Латвия, Литва и Естония - с по 40 процента и др.

Най-млади са учителите в Кипър - там над 50-годишна възраст са едва 3.5 процента от учителите, в Малта - 12.3 на сто, Великобритания - 17.8 на сто и Гърция - 18.6 на сто.

От 39 000 учители в системата на средното образование в България 47.7 на сто са на възраст над 50 години. В този сегмент на образователната система отново най-възрастни са учителите в Италия - 57.5 на сто, Естония - 50.2 на сто, Латвия - 49 на сто и др.

Най-малко преподаватели на възраст 50 и повече години работят в образователните системи на Малта - 15 на сто, Великобритания и Люксембург - по 25 на сто и Полша - 28 на сто.

Анализът на Евростат обхваща периода от 2014 г., когато в системата на началното образование в ЕС са работили около 2,1 милиона учители, от които едва 200 хиляди са били на възраст под 30 години. В системата на средното и гимназиално образование в ЕС са работили около 3,5 милиона учители, от които също едва 300 хиляди са били под 30-годишна възраст.

Европейската статистика отчита, че около 85 на сто от учителите в системата на началното образование в ЕС са били жени и около 15 на сто - мъже. За България този процент е съответно - 94,4 на сто жени и 5,6 на сто - мъже в системата на началното образование.

В системата на средното образование в ЕС-28 са работили 64 процента жени и 36 процента мъже. За България тези съотношения са около 80 на сто жени и 20 на сто мъже от близо 39 хиляди учители в системата на средното и гимназиално образование.

Интересен факт е, че в съседна Турция е регистриран най-висок брой на учители в сравнение с цяла Европа - съответно 288 хиляди учители в началното образование и около 560 хиляди учители в средното и гимназиално образование.

Най-нисък е броят на учителите на Стария континент в Лихтенщайн - съответно - 200 души в началното образование и около 300 души в средното и гимназиално образование.

По инициатива на ЮНЕСКО Международният ден на учителя се чества на датата 5 октомври от 1994 г. и към настоящия момент тази дата се приема от над 100 държави.

Oще: български учители  българско образование  международен ден на учителя  министерство на образованието  министерство на образованието и науката  мон  начално образование  образование  средно образование  училище  учители 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

2 deowin | 05.10.201621:53

pixie, откъде-накъде предполагаш, че всеки млад преподавател е задължително некадърен??
Ако изобщо нещо, младите ще са значително по-склонни да се развиват, ще имат повече енергия, и психиката им ще оказва по-малко съпротива, защото им липсва тежестта на 20-30-40-годишна практика от преподаване на едно и също, ден след ден.
Проблемът в застаряващите учители не е, че младите са по-кадърни от тях (изконната кадърност не е изобщо функция на възрастта), а че застаряващите в един момент се пенсионират и може да няма кой да ги замести.

Данните в статията са твърде повърхностни за да се определени размерът на проблема - нужно е цялото разпределение по възрасти, плюс допълнително данни за размер на стажа спрямо възрастта на учителя.
В най-лошия случай, например, може да се окаже, че в България учителите са буквално или над 50, или под 25, като стажът на тези под 30 е средно година-две. Това би означавало, че имаме точно два вида учители - стари, които скоро ще се пенсионират, и много млади, които запълват свободните места в образователната система, но само временно за няколко години докато не си намерят друга работа. Тоест, младите не развиват опит и не остават в системата. В такъв случай след 10-15 години образователната система би останала единствено с младите учители-еднодневки без опит, които стават учители просто защото не могат да си намерят друга работа, и, когато си намерят такава, напускат и не поглеждат назад.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

1 pixie | 05.10.201612:09

И какво от това? Кое е по-важно - учителят да е добър (и човек, и преподавател) и да има желание да се развива, или да е млад и некадърен? Не намесвам опита, защото той се придобива с практиката.
Тези класации са леко безсмислени. По-важният въпрос е защо младите не искат да работят като учители. Всъщност, при тези условия, никой не иска, на някои просто им се налага.
   

оценка

+0 -0