Учебниците - буре с динамит | webcafe.bg
newscafe

Учебниците - буре с динамит

Webcafe.bg 24.11.2014, 09:11 (обновена 18.12.2014, 12:04)
Проф. Тодор Танев - министър на Образованието

Частните училища ще получават субсидия по единен държавен стандарт за брой ученици

Буре с динамит - така образователният министър проф. Тодор Танев определи съдържанието на учебниците, които според родителски организации са пълни с безумия. Танев се обяви за нов закон за училищното образование, неизменен приоритет на няколко правителства, тъй като сегашната учебна методика е тотално скъсване с „технологията на мисленето".

„Средното образование като че ли се е превърнало във висше. Този публичен протест е напълно основателен", коментира Танев.

Той отрече твърденията, че ГЕРБ са внесли законопроект, без да го съгласуват с него - въпросният законопроект е внесен в деловодството на Народното събрание от политици, а по обясненията на Танев МОН не знаели - и не било тяхна работа. „Не е съгласувана датата, на която се внася - не знаех точно кога", обясни министърът.

В предния мандат на ГЕРБ започна подготвянето на закона, който така и не бе приет. С него се въвежда домашно образование, а оценките до IV клас се премахват, за да не повтарят слабите ученици. ГЕРБ се отказа от задължителна забавачка за 4-годишните деца, която предизвика протести при обсъжданията преди две години.

Промените ще разделят основното образование на два етапа - начален от I до IV клас и прогимназиален - от V до VII клас. Остава външното оценяване след IV и VII. Средното образование също ще е разделено на две степени - от VIII до X клас включително, и от XI до XII клас, след което учениците се явяват на държавни зрелостни изпити.

„Ние трябва да се съобразяваме с даденостите в България, някои от тях са подпомогнати от своите семейства, други - не. Законът трябва да бъде гъвкав и мисля, че се върши в тази посока", допълни Танев.

Помощните училища в сегашния вид ще бъдат закрити, като вместо тях ще има центрове за подкрепа или училища, в които ще се помага на децата със специални образователни потребности, на които им е трудно да се интегрират.

В текстовете остава държавната помощ за децата в частните училища и детски градини от началото на 2018 година. Очакванията са до началото на следващата година законът да стане факт.

Oще: деца  закон за уличищното образование  образование  учебници 


Още от Общество

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

3 Оня Дето Го Трият | 24.11.201415:20

Странно разбиране има за образованието ни.
Колкото пъти се каже, че сме на дъното в някоя класация в образованието, веднага отговора е, че не децата са слаби, а учебниците са им сложни.
Следователно учебниците трябвало да станат по-прости....оттам и децата очевидно стават по-прости (с по-малко знания) и спиралата надолу се върти със страшна сила.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 08.08.2012, 09:17

2 pixie | 24.11.201414:19

Учебниците и написаното в тях са проблем, но далеч не най-големият и най-належащият за решаване в образованието в момента. Това, че точно този проблем се обсъжда и раздъвква първи от новия министър, означава, че той май не вижда останалите проблеми. И пак никакви реформи няма да се направят, или ако все пак направят нещо, то няма да е от голяма полза за необходимата цялостна промяна.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.07.2014, 05:46

1 Georgi Marinov.711315 | 24.11.201413:04

Т.е. да разбираме, че и под управлението на този министър образованието ще продължи да се свлича надолу.

Проблемът не е, че се преподава прекалено много излишен материал, точно обратното - количеството материал, което се преподава, особено по научните предмети, е в пъти по-малко от абсолютния минимум необходим на един човек в 21-и век.

Има огромен проблем с начина на преподаване и на малкото неща, които се учат, който е ориентиран към зазубряне и възпроизвеждане (което в повече случаи е неуспешно, а когато все пак се постигне, бързо се забравя след това) вместо към разбиране и истинско усвояване на материята. Но този проблем не се решава с орязване на материала, точно обратното, още повече, че в много случаи истинското разбиране е възможно едва след като се усвоят неща, които сега се преподават в университета (доколкото се преподават - сещам се за не едно и две неща, за които е от критична важност всеки един човек по света да ги разбира много добре, и които не ми е известно да се преподават в български университет), т.е. превръщането на средното училище в университет не само, че не е проблем (а е смехотворно да се говори за такова нещо в момента, точно обратното е станало - в момента почти всички университети са паднали до нивото на средни училища), а желателно. И може да стане, чрез повишаване на интензивността на преподаване в ранните класове, сваляне на голяма част от материала от горните класове с 2-3 класа по-рано, цялостно драстично повишаване на нивото на преподаване и учене в последните 2-3 години от гимназията на неща, които в момента се преподават в университетите. Което трябва да бъде направено, но няма да бъде.
   

оценка

+1 -2

Най-коментирани