Вежди Рашидов vs. БНТ: Как избухна скандалът? | webcafe.bg
newscafe

Вежди Рашидов vs. БНТ: Как избухна скандалът?

Webcafe
05.07.2016, 16:26 (обновена 05.07.2016, 17:49)

1 от 2 снимки Назад Напред

вежди рашидов на заседание на министерски съвет

Снимка: © webcafe.bg

Министърът използва БНТ за 3-минутно "задочно" право на отговор, в което обвини Георги Ангелов в "услужлива помощ за предоставяне на екран на хора, които по презумпция обичат да плюят държавата" и дори го посъветва "да не иронизира непрестанно държавата, на чиято ясла е и неговата заплата"

Скандал с груби лични обвинения, заплахи за съд и размахване на пръст срещу журналисти избухна между Вежди Рашидов и водещия на "Денят започва с култура" по БНТ Георги Ангелов.

Повод за конфликта се оказа недоволството на Рашидов от начина на водене на предаването от 30 юни, посветено на готвения протест срещу Закона за културното наследство.

Министърът използва БНТ за 3-минутно "задочно" право на отговор, в което обвини Георги Ангелов в "услужлива помощ за предоставяне на екран на хора, които по презумпция обичат да плюят държавата" и дори го посъветва "да не иронизира непрестанно държавата, на чиято ясла е и неговата заплата".

Часове след излъчването в ефир на пълния текст на писмото на Рашидов, записът с точните му думи изчезна от сайта на БНТ (материалът е запазен в кешираната версия тук).

В крайна сметка ръководството на телевизията направи противоречив опит да защити Георги Ангелов от атаката на министъра, като се противопостави на "третирането на журналисти като зависими държавни служители".

В същата позиция обаче БНТ се съгласява с Рашидов, че в предаването е "нарушен журналистическият стандарт за плурализъм" и посочва, че водещите са оставили "без професионална реакция" личните нападки на събеседниците си.

"Това дори не е политическа корупция"

В предаването, разпалило скандала, участват скулпторът проф. Велислав Минеков, арх. Дафина Барфончовска и художникът Владимир Руменов.

Тримата критикуват новоприетият Закон за културното наследство, който отнема част от функциите на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) и ги прехвърля на общински комисии на местно ниво.

Ахр. Барфончовска определя закона като "опит за игнориране на експертния и комплексен подход към опазване на културното наследство" и "абдикация на държавата от нейните задължения".

"Това не е само закон за престъпление и корупция, това бих го нарекъл политическа проституция", казва скулпторът Велислав Минеков. Той посочва, че мотивът на вносителите е "желанието да продадат своето национално наследство" срещу "тонове от очаквани рушвети".

"Г-н министърът, който по време на управлението си стана милионер, известен още като Господин Главен Мултак, прозвище, от което той не се притеснява, сега ще стане милиардер. Синът му, който има хотел в Австрия, ще си купи Сен Мориц и Давос, дори", е репликата на Минеков, която предизвиква гнева на Рашидов.

Минеков е един от най-публичните критици на политиката на Вежди Рашидов в Министерството на културата още от първия му мандат през 2011 г.

В самото предаване Георги Ангелов лично призовава вносителите и поддръжниците на Закона за културното наследство да се включат в диалога на територията на Националната телевизия.

"Потресен съм от словесната помия, която се изля върху мен"

Всъщност, Рашидов се "отзовава" на призива на Ангелов, но правото му на отговор се превръща в лична вендета срещу водещия на културния блок на БНТ.

След като министърът на културата заявява, че ще даде под съд "един услужливо поканен в предаването клеветник" (имайки превдив Велислав Минеков, без да го назовава - б.р.), той насочва гнева си към Георги Ангелов:

"Едно от малкото предавания за култура в националните телевизии винаги е предизвиквало у мен уважение. От доста време обаче наблюдавам един тънък и интересен процес на създаване на удобни условия и предоставяне на екран на хора, които по презумпция обичат да плюят държавата и то не без услужливата помощ на водещия, г-н Георги Ангелов.

Напоследък той кани група хора, които превръщат това предаване за култура в среда за оклеветяване, без да присъства другата страна.

Вместо да има опоненти на тезата в студиото, г-н Ангелов постоянно възкликва: "Какво ли прави тази държава за българската култура". На този въпрос е много лесно да се отговори - отглеждаме например децата на някои водещи и ако г-н Ангелов много желае, мога да говоря повече по тази тема, но има опасност разказът да заприлича на "Мисия Лондон" - втора серия..."

Рашидов отрича твърденията за "крадените милиони, с които такава охота се лъжеше в ефира", и заявява, че "синът ми и моите внуците нямат хотели в Австрия, но напуснаха страната, омърсени от подобен род клевети".

"И накрая за сведение - никога не съм работил в Мултигруп, но винаги съм бил приятел на Илия Павлов и не съм човек, който ще го съди...

А колкото до водещия г-н Ангелов, съветвам го да не иронизира непрестанно държавата, на чиято ясла е и неговата заплата", завършва писмото, подписано "с уважение" от Вежди Рашидов и адресирано до генералния директор на БНТ.

БНТ между свободата на словото и "институционалната коректност"

Целият текст на писмото на Вежди Рашидов беше изчетен с глас зад кадър и излъчен в ефира на "Денят започва с култура" на 4 юли.

Не стана ясно дали Рашидов е бил поканен за персонално участие в предаването и ако да - защо е отказал.

Ден по-късно, на 5 юли, ръководството на БНТ все пак излезе с официална позиция по спора, като посочва, че дебатът за спорния закона е отразяван многократно в ефира на "Денят започва с култура" - и то, с гледните точки на НИНКН, Столична община, Форум „Културно наследство", Комисията по културата и медиите в Народното събрание, експерти и общественици.

БНТ обаче се съгласява с мнението на Вежди Рашидов, че форматът на предаването от 30 юни, в което участват тримата критици на властта, е грешка.

"Отчитаме, че беше нарушен журналистическият стандарт за плурализъм, като личните нападки и квалификации, изказани от събеседник в студиото към страна, която отсъства, бяха оставени без професионална реакция от водещите", се казва в съобщението на Националната телевизия.

"Този прецедент обаче, не може да бъде основание журналистите да бъдат третирани като зависими държавни служители. Държавната субсидия, която получава Българската национална телевизия е, за да изпълнява своите ангажименти като независима обществена медия", посочват още от БНТ.

От ръководството на телевизията заявяват още, че "БНТ защитава принципи, които не допускат използването на ефира на обществената медия за разрешаване на лични конфликти" и призовават за "институционална коректност".


Още от Политика

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.07.2016, 04:53

4 Nedislav Kamburov.1278669795484404 | 08.07.201604:54

http://register.bulnao.government.bg/2016/053753AC-9621-42B5-B794-26EB8AA1032377433.xml

Рашидов, като гледам, няма много неща за деклариране, така че не знам това какъв аргумент е...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2016, 19:43

3 Kapka Georgieva | 07.07.201619:57

Министъра не използва телевизиите както се опитвате да внушите , а използва правото си на отговор!Ужасно грозно и противно държание на онзи индивид водещия Георги Ангелов и гостите му в онова предаване!И БНТ да не забравя ,че парите които харчи са от нашите данъци!И самите ние сме държавата ,която постоянно плюе Ангелов!
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 07.07.2016, 19:43

2 Kapka Georgieva | 07.07.201619:48

Натискам отрицание вие ми отговаряте че вече съм гласувала..виждам обаче ,че моя глас одобрява коментара ,а това не е така...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.03.2016, 13:43

1 vayk | 06.07.201622:11

Както винаги мишоците от БНТ умират от шубе ако разсърдят властта.
   

оценка

+1 -0