Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

ЕС постигна компромис за командированите работници

Международните шофьори не са засегнати от промените Снимка: Getty Images
Международните шофьори не са засегнати от промените

Европейската директива за командированите работници все пак може да претърпи промяна. Това стана ясно след вчерашния ден на тежки дебати в Съвета на Европейския съюз по заетост, социална политика, здравеопазване и потребителски въпроси, съобщава БНР.

Постигнат е обаче консенсус и промените няма да засегнат сектора с транспортните работници и международните шофьори.

Това беше и основното възражение на България към промените в Европейската директива за командированите работници.

Според постигнатото споразумение е предвидено по отношение на шофьорите на камиони да се прилага старата директива за командированите работници от 1996 г., (а не новата ревизирана директива) до влизането в сила на друга реформа на европейска директива, посветена специално на транспортните фирми, която установява правилата в този сектор, отбелязва Франс прес.

След продължителните дискусии министрите на труда са се споразумели за периода на командироването - максимално 12 месеца, както бе поискала Франция. Но тази продължителност може да бъде удължена с 6 месеца по искане на предприятието.

"Постигнахме едно балансирано споразумение", съобщи Мариан Тисен, еврокомисарят по социалните въпроси, в края на продължило над 11 часа заседание на министрите на труда в Люксембург.

Сред министрите, които са се противопоставили на това споразумение, са тези от Полша, Унгария, Литва и Латвия. Трима министри са се въздържали - тези на Великобритания, Ирландия и Хърватия.

"Директивата в сегашния й вид ще продължи да се прилага към пътния транспорт. Съветът обаче обсъжда пакета за мобилността в друга форма, която включва предложения за специфични правила за командированите шофьори. Това, за което днес се съгласихме е, че новата директива няма да се прилага към транспорта, докато т.нар. "лекс спесиалис" не влязат в сила", коментира Естонският министър на здравеопазването и труда Евгени Осиновски.

По негови думи това дава повече време на министрите на транспорта да обсъдят въпроса.

Постигнато е споразумение продължителността на дългосрочните командировки да бъде 1 година с възможност за удължаване до 6 месеца, след подадено уведомление. Времето за прилагането на директивата ще бъде 4 години.

Желанието на редица западни държави е парите, които получават командированите в страни от ЕС работници, да са същите като средното възнаграждение за съответния труд в страната, в която са командировани да работят.

Според настоящите текстове на директивата - ако българска или румънска фирма спечели проект във Франция и наеме по договор работници, които да командирова в Германия или Франция, те получават заплащане по българска или румънска тарифа, а не по германска или френска.

Темата бе основна причина за посещението на френския президент Еманюел Макрон в България и в няколко други страни от Източна Европа, където е най-остра реакцията срещу евентуални промени в директивата.

 

Най-четените