Google и General Electric с най-активни лобисти в ЕС | webcafe.bg
newscafe

Google и General Electric с най-активни лобисти в ЕС

Webcafe.bg
24.06.2015, 14:00 (обновена 24.06.2015, 14:58)
европейски съюз

Снимка: © getty images

Лобистките срещи на европейските политици доминирани от корпоративни интереси

Огромното мнозинство, около 75 на сто, от лобистките срещи, провеждани от еврокомисарите и най-близките им съветници, са с представители на корпоративни интереси. Това твърди международната правозащитна организация Transparency International, чийто европейски офис излезе с доклад и нов инструмент за лобизма в ЕС.

Най-активните лобисти на това ниво са Google и General Electric, като всяка от тези компании декларира 3,5 млн. евро годишен бюджет за лобистка дейност.

Exxon Mobil, Shell и Microsoft са с най-големи разходи за лобистка дейност според публикуваните от самите тях декларации, всяка от тях с бюджети от около 4,5 млн. евро.

Анализът на 4318 лобистки срещи, декларирани от Европейската комисия между декември 2014 и юни 2015 година показва, че повече от 75% от контактите са с корпоративни лобисти. За сравнение, срещите с неправителствени организации са 18%, с тинк-танкове - 4% и с местни власти - 2%.

Инструментът е централна точка за достъп до информацията за лобистките контакти, които Европейската комисия публикува от м. декември 2014 година насам. Тази информация се свързва с информацията, публикувана в Регистъра за прозрачност на ЕС и за първи път има възможност за цялостен обзор на лобистката дейност в Брюксел.


От 7821 организации, регистрирани в Регистъра за прозрачност на ЕС - регистъра на брюкселските лобисти, 4879 организации целят влияние върху европейските политики от името на корпоративни интереси.
От тях 80 на сто не са провели нито една среща с еврокомисар или член на неговия екип, което показва твърде ограничения обхват на действащия регистър за прозрачност, който покрива едва 1% най-висши служители в ЕС и едва 20% от лобистите.

„Данните от последните шест месеца показват, че има пряка връзка между бюджета за лобистка дейност, с който разполагаш, и броя лобистки контакти, които осъществяваш", смята Даниел Фройнд от Брюкселския офис на Transparency International.

„Организациите с най-големи бюджети за лобистка дейност получават и най-голям достъп, особено по отношение на финансовото, дигитално и енергийно портфолио", допълва той.

Енергетика и климат - горещи теми

Най-голям интерес има към енергийната политика и климата (487 срещи), работни места и икономически растеж (398) и финансови пазари (295). Комисарите, отговорни за тези три портфейла имат осезателно по-малко срещи с представители на гражданското общество - между 4% и 8%.

Макар големите неправителствени организации като WWF и Greenpeace да са сред десетте организации с най-много срещи, като правило срещите с гражданското общество не са двустранни, а обикновено са под формата на кръгли маси с множество участници.

Като цяло всички 28 сфери на политики на европейските комисари са силно доминирани от корпоративни интереси, особено по отношение на портфолиото финансови пазари и портфолиото дигитална икономика, допълва анализът.

Новите мерки за прозрачност на Европейската комисия покриват едва 1% от служителите  ЕС и едва 20% от лобистите.

От над 30 000 служители в Европейската комисия, едва около 300 са обхванати от въведения нов режим за публичност на проведените срещи с лобисти. Служителите от по-ниски нива, като например преговорния екип по Партньорството за трансатлантическа търговия и инвестиции (TTIP) не са включени в режима за документиране на контактите с лобисти.

Oще: google  transparency international  европа срещу google  европейска бюрокрация  европейски съюз  енергетика  законодателство  корпоративни интереси  лобизъм  прозрачност  трансперънси 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани