Денят "Х" за Гърция дойде | webcafe.bg
newscafe

Денят "Х" за Гърция дойде

Webcafe.bg 22.06.2015, 07:50 (обновена 22.06.2015, 16:23)
алексис ципрас

Снимка: © Getty Images

Лидерите на Еврозоната доволни от новите идеи на Ципрас

Финансовите министри на страните от еврозоната се събират на критично важни преговори за бъдещето на Гърция с последен опит да спасят страната от банкрут. В Брюксел пристигна премиерът на Гърция Алексис Ципрас, за да се опита да убеди кредиторите, че за година и половина страната може да спести 5 милиарда евро.

Преди разговорите Ципрас коментира, че целта му е Гърция да постигне икономически растеж като част от еврозоната, но без социалната справедливост да страда от това.

Международните кредитори получиха извънредни нови предложения от радикалното ляво правителство на СИРИЗА, които бяха посочени като "добра основа за напредък" часове преди преговорите в понеделник. Германският финансов министър Волфганг Шойбле обаче коментира, че гръцката оферта не представлява добра основа за преговори.

В предложенията на Ципрас е включено двойно увеличение на ДДС за хранителните продукти - от 13 на 26 на сто, както и за хотелиерските услуги - от 6.5 на 13 на сто. Обсъжда се и премахване на бонусите при пенсиониране, което доскоро беше ябълката на раздора в преговорите, а Атина е категорично против намаляване на пенсиите и заплатите в държавния сектор.

След четири месеца на забавяне и изтичане на ликвидност в размер на милиарди евро от гръцките банки, правителството на СИРИЗА демонстрира воля за промени, които биха размразили около 7,5 млрд. евро външна помощ за избягване на фалит. Парите са нужни на Атина, за да извърши редица социални плащания и най-вече - да плати вноска от 1.6 милиарда евро към Международния валутен фонд.

Срокът е 30 юни, а ако не плати на фонда, Атина ще изпадне в технически фалит.

Ако Гърция евентуално излезе от еврозоната, ще загуби европейското финансиране, предупреди вчера председателят на Европейския парламент Мартин Шулц. Европейското законодателство не предвижда процедура за излизане от еврозоната, само за напускане на съюза като цяло, но в Брюксел вече се обсъждаше и този вариант.

Радикалното крило в СИРИЗА смята, че еврото може да се замени с драхми, а след това дългът на Гърция да бъде предоговорен - вариант, който европейските политици отхвърлят.

Очаква се споразумение да бъде сключено довечера, съобщи европейският комисар по финансовите и икономическите въпроси Пиер Московиси. Днес предстои и заседание на Европейската централна банка, която днес повиши спешната финансова помощ за гръцките банки.

Междувременно Алексис Ципрас затопли отношенията с Русия, като подписа меморандум за строителството на "Турски поток", а Москва обяви готовност да финансира Гърция, ако бъде помолена.

Oще: алексис ципрас  атина  гърция  еврозона  заем  помощ  реформи  фалит  финанси  ще фалира ли гърция 


Още от Свят

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

22 Dox | 24.06.201518:47

Хаосе, съгласен съм с теб за всичко, което пишеш, с изключение на едно или по-скоро не съм убеден - това, че дългът им няма да бъде опростен никога. Доколкото си спомням преди 3 години опростиха една част, но ако това не се случи никога повече, определено ще забави оборота на капитала, а това е най-страшното за една кап.система. За максимум седмица може да се случат неща, които е трудно дори да се прогнозират - масови фалити, патаклами, стачки, безредици и т.н. Всъщност, до подобна ситуация, както пише и Деоуин /за първи път съм съгласен с него Много щастлив / биха довели и всякакви фискално-рефлексни политики за повишаване на данъци, за остеритет и др.

Преди време писах, че тия огромни май са нещо като репетиция за глобалния свят. Представи си един хубав ден - Гърция не е държава, а област, за която Европейският парламент гласува бюджет от 180 милиарда евро за следващата година. Но това вече не е заем, нали.

Не ме разбирай погрешно - нито ги обичам гърците, нито ги мразя. Истина е, че не са от най-работливите, сигурно на пръсти се броят тези, дето знаят какво е струг, фреза и какво може да произведеш или да си направиш с тях. Но, както казват някои - гърците губят всички битки, но печелят всички войни. При нас е обратното. Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2012, 17:17

21 Xaoc | 24.06.201517:13

Dox, ние вече отдавна сме задминали Гърция по бедност, корупция, смъртност и всички други негативи, освен държавен дълг, при това единствено защото не са ни дали толкова пари. По-зле няма да станем, освен ако не започнем война с някого. Дори сирийците и афганистанците не искат да остават тук. Искаш ли една интересна статистика - България оглавява първото място в света по скорост на намаляване на населението. Дори в Сирия и Ирак има по-висока раждаемост.
Не се радвам за гърците, но си го заслужават с тяхната арогантост и самочувствие без грам покритие. Каквото и да се случи с Гърция, те ще са по-добре от нас, само прекомерно драматизират. Вместо да се образоват (щото масово са прости като гъзове) и да работят, те протестират, сякаш това може да промени нещо. Не сме нито в 18-ти, нито в 19-ти, нито дори в 20-ти век, че протестите да имат някакво влияние. Ако ще и цяла Атина да запалят, дълга няма да бъде опростен никога.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

20 Dox | 24.06.201512:30

Явно някои хора не могат или пък не искат /ще им стане досадно/ да разберат някои неща. В такива случаи се казва "Техен проблем. Безсмислено е понякога да се опитваш да навиваш акъл. Все едно да се пълни каца без дъно или както е в случая - без отвор отгоре". Само че това вече става проблем и на държавата ни.

А-а-а, Ролинс,
Сигурен ли си че в тоалетната ви не се крие някой комунист? Я ти вземи за всеки случай и провери! Провери ти казвам! Много щастлив
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 14.09.2012, 17:17

19 Xaoc | 24.06.201510:21

Тия наистина са олигофрени. Ето три стъпки, които тотално ще съсипят Гърция:
1. "двойно увеличение на ДДС за хранителните продукти - от 13 на 26 на сто, както и за хотелиерските услуги - от 6.5 на 13 на сто"
2. " Атина е категорично против намаляване на пенсиите и заплатите в държавния сектор"
3. " Алексис Ципрас затопли отношенията с Русия"

Не може да оказваш натиск върху бизнеса и едновременно с това да хрантутиш високоплатена армия от държавна администрация + пенсионери и да чакаш икономиката да расте. А топлите отношения с Русия, ние много добре знаем до къде водят.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

18 Ролинс | 24.06.201505:39

Dox | 23.06.201521:56

Хората там не искат лукс или да си забучат перо на задника. Искат нормален живот

---------------------------------------------------

Като искат нормален живот, да си запретнат ръкавите и да работят. Не може да имаш нормален живот като работиш по 4 часа и играеш сиритаки и пиеш узо по цял ден. Всъщност може... ако някой балък се навие да ти плаща масрафа.

Каквото и да се случи, свърши им хедонистичния и охолен начин на живот. НЕЗАВИСИМО дали ще платят или не. Свърши както свърши и комунизЪма - с унижение.

"които не искат да ги третират като роби или като животни и смело отстояват интересите на държавата си."

------------------------------------------------

Чуди се Ами кредиторите също отстояват интересите си. Те дадоха тези заеми на Гърците и ПО ДОГОВОР Гърците трябва да си платят. НЕ знаеш ли какво е ДОГОВОР. Не е ли виновен този, който НАРУШАВА договора? Не се ли усещате, че всички комунета и леви и всякакви чугуни, захранени със соц идеали СТАВАТЕ за РЕЗИЛ като защитавате гърчолята. Това, което се случва в Гърция е пример за провал на лява политика.

Сега е момента да им се свият сърмите на Гърците, за да се даде ясен сигнал какво може да случи, ако "Подемос" спечелят в Испания. Да си имат едно на ум като гласуват. Намига
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 05.02.2011, 12:23

17 AlahAkbar | 24.06.201500:55

Нещата май съвсем са взели да пропадат. Четох в статия днес, че 70% от вътрешните кредити не се обслужват, подобно е количеството на неплатените данъци и различни държавни и частни такси... Народа тегли де що има банка и продават вещи за евро...
Ципрасчо успя май да и е*не окончателно мамата на Гърция...
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

16 deowin | 24.06.201500:29

>Хората там не искат лукс или да си забучат перо на задника

На думи абсолютно всеки грък ще ти каже същото.
Друго казват числата и всичките подробности около невероятно безотговорния начин, по който държавата им тихомълком е пилеела пари като ги е наливала в джобовете на огромните стада държавни служители и изпълнители на държавни поръчки. Да, нито един конкретен висш държавен служител не е бил напълно наясно с истинските размери на финансовите шмекерии и замитания, а пък на дребните държавни служители не им влиза в задълженията да питат защо взимат 75К евро на година за да дупчат билети на влака, но това не е оправдание. Повод за срам е.

Иначе и аз мога да ти кажа, че не искам лукс, ама ако години наред съм лапал наготово и съм се ширил с чужди пари, които после дори не считам за мое задължение да връщам, то някак си това, което казвам, и това, което правя, биха се разминавали доста сериозно.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 25.04.2014, 23:55

15 Dox | 23.06.201521:56

Като гледам, повечето от коментарите са в стила: "Не ме интересува дали на мен ще ми е добре, искам на гърците да им е зле".

Аз предлагам, като ще наблюдаваме толкова внимателно Гърция, да не гледаме сеир, ами да гледаме какво правят и как го правят. Че като знам ние как сме я подкарали, направо не ми се мисли как ще свършим един ден. И тоя ден е скоро.

Понякога направо ми се реве, като знам какви сме цървули, а сме седнали да хулим хора, които не искат да ги третират като роби или като животни и смело отстояват интересите на държавата си. На нас явно въобще не ни пука за нашата държава и за това, че ни третират и винаги ще ни третират като унтерменши.

Хората там не искат лукс или да си забучат перо на задника. Искат нормален живот - нещо като това, което имахме ние преди 25 години като ниво на потребление. Сега го нямаме. Та за това май ни се вижда вече като лукс.
   

оценка

+2 -5

Регистриран на: 27.11.2013, 19:18

14 Nikkor | 23.06.201521:32

Део е прав. Спасението не е в увеличението на данъците. Това наистина би свило още потреблението и от там и приходите в хазната. А в създаването на данъчна администрация, която да успее да събира този пуст ДДС, както и останалите данъци.
Това не е ли задача на финансовия министър? Оня същия, с дънките и извадената навън риза?
Да, само че той вместо да си върши работата, ходи да поучава колегите си, финансови министри на страни в цветущо състояние и да им чете лекции по макроикономика. Като в същото време и той и началникът му Ципрас и цялата НАСИРИЗА продължават да обещават на гърците че медът и маслото трябва и ще продължат да текат от небето.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

13 deowin | 23.06.201519:58

Увеличаването на данъците по-скоро окончателно ще съсипе гръцката икономика, и тогава кредиторите на Гърция съвсем окончателно ще го издухат.
Ако някой ти дължи купища пари и го гледаш, че няма пари да си плати водата за да си вземе душ и да си изпере дрехите, не ми се струва особено практично да му вземеш парцалите от гърба. Да, доста безотговорно е че е влязъл толкова на червено, но може би имаш по-добър шанс да си върнеш парите ако му помогнеш малко и го оставиш да се позакрепи, евентуално да се спретне и да си намери работа. Естествено, не би било никак хитро да му купуваш мезонет и порше, а, за съжаление, гърците са свикнали точно на този вид помощ и все още я търсят. Търси се умереност, но не се намира в нито една от двете страни, което засега означава, че по-силната страна (ЕС) ще успее да наложи своите крайни мерки.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани