Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Московското метро навърши 80 години (галерия)

Московското метро е едно от най-натоварените в света. Влаковете идват на всеки две-три минути. 
Снимка: Getty Images
Московското метро е едно от най-натоварените в света. Влаковете идват на всеки две-три минути.
Мозайка в метростанцията при "Парк на победата"
Снимка: Getty Images
Мозайка в метростанцията при "Парк на победата"
Метростанция "Комсомолская"
е една от най-натоварените в Москва. Намира се под площада, носещ същото име. Снимка: Getty Images
Метростанция "Комсомолская" е една от най-натоварените в Москва. Намира се под площада, носещ същото име.
 Открита е през януари 1952 година по време на втората фаза от конструиране на метрото Снимка: Getty Images
Открита е през януари 1952 година по време на втората фаза от конструиране на метрото
Друга известна метростанция е "Маяковская". Тя е открита през септември 1938. Снимка: Getty Images
Друга известна метростанция е "Маяковская". Тя е открита през септември 1938.
Често е наричана една от "най-драматичните" станции в цялата мрежа. Снимка: Getty Imafges
Често е наричана една от "най-драматичните" станции в цялата мрежа.
Метростанция "Новослободская" е отворена през 1952 и е особено богато украсена. Архитектът, който я е проектирал - Алексей Душкин, решава да използва стъклопис за украсата й. Затова на станцията има 32 пищно декорирани табла. Снимка: Getty Images
Метростанция "Новослободская" е отворена през 1952 и е особено богато украсена. Архитектът, който я е проектирал - Алексей Душкин, решава да използва стъклопис за украсата й. Затова на станцията има 32 пищно декорирани табла.
За разлика от другите станции, "Паркът на победата" е относително млада - открита е през май 2003 година, а огромната мозайка е по случай края на Втората световна война.
Снимка: Getty Images
За разлика от другите станции, "Паркът на победата" е относително млада - открита е през май 2003 година, а огромната мозайка е по случай края на Втората световна война.
Една от най-ранните метростанции в Москва е открита през 1938 година. "Площадът на революцията" отразява по-ранен етап от историята на Русия, а огромни статуи обрамчват вратата, през която трябва да преминат пътниците
Снимка: Getty Images
Една от най-ранните метростанции в Москва е открита през 1938 година. "Площадът на революцията" отразява по-ранен етап от историята на Русия, а огромни статуи обрамчват вратата, през която трябва да преминат пътниците
Метростанция "Чертановская" Снимка: getty Images
Метростанция "Чертановская"
Изрисувани тавани, пищни полилеи и пейки в стил „Сецесион“ - кой друг световен метрополитен може да се похвали с такъв дизайн? Е, влакове на метрото може би имат нужда от пълна промяна, но поне станциите си струва да бъдат видени.
Снимка: Getty Images
Изрисувани тавани, пищни полилеи и пейки в стил „Сецесион“ - кой друг световен метрополитен може да се похвали с такъв дизайн? Е, влакове на метрото може би имат нужда от пълна промяна, но поне станциите си струва да бъдат видени.
Метростанция „Проспект мира“ е част от Кольцевая (Кръговата) метролиния. 
Снимка: Getty Images
Метростанция „Проспект мира“ е част от Кольцевая (Кръговата) метролиния.
Детайл на метростанция „Проспект мира“
Снимка: Getty Images
Детайл на метростанция „Проспект мира“
Метростанция "Киевская" е единствената, разположена на Кръговата линия извън административния център на Москва Снимка: Getty Images
Метростанция "Киевская" е единствената, разположена на Кръговата линия извън административния център на Москва
Метростанция Арбатская 
Снимка: Getty Images
Метростанция Арбатская
Повечето линии минават радиално през града, с изключение на Кольцевая (Кръговата), която представлява 20-километров пръстен, позволяващ връзка между всички други линии Снимка: Getty Images
Повечето линии минават радиално през града, с изключение на Кольцевая (Кръговата), която представлява 20-километров пръстен, позволяващ връзка между всички други линии

Московското метро е една от най-сложните транспортни системи в света и днес навлиза в деветото десетилетие, откакто е в употреба.

За първи път в руската столица метрото се задвижва на 15 май 1935 година. Ако тогава то се състои от една линия, която се простира на 11 километра и има 11 станции и представлява знак на почит към Съветския съюз.

Сталин заповядва на архитектите, проектантите и художниците зад проекта да създадат нещо, което да прослави огромната комунистическа общност. Идеята е станциите да са изпъстрени с мозайки, статуи и пищни арки. Този принцип за изграждане на станциите е валиден и до днес.

В наши дни общата дължина на московския метрополитен е 327,5 км. Състои се от 12 линии и 196 станции по тях. В един нормален работен ден метрото превозва 8,6 милиона пасажери, а през почивните дни превозваните пътници са около 6,5 милиона на ден.

Всяка една от линиите се идентифицира с цифра, име и цвят. При гласовото анонсиране се използва името на линията, докато при разговорната реч се използват предимно цветовете на линиите, с изключение на линия 10 (Люблинская) и линия 11 (Каховская); линия 4 (Филевская) и линия 12 (Бутовская), които са оттенъци на основен цвят.

Повечето линии минават радиално през града, с изключение на Кольцевая (Кръговата), която представлява 20-километров пръстен, позволяващ връзка между всички други линии, и Каховская, състояща се от три станиции, които до 1995 г. са били в състава на линия Замоскворецкая и линия Бутовская.

Интересно е, че обикновено пасажерът може да се ориентира дали се движи към центъра или към покрайнините според това дали жена или мъж обявява името на станцията.

Московското метро е една от най-красивите транспортни мрежи в света и станциите му са не по-малко фотогенични от тези на подземната железница в Париж, Стокхолм и Буенос Айрес.

 

Най-четените