Защо само с вода не става | webcafe.bg
Webcafe

Защо само с вода не става

Анелия ГеоргиеваАнелия Георгиева
06.10.2017, 16:23 (обновена 09.10.2017, 16:42)
Алиса Белоусова

Снимка: © ntc

Важните витамини и минерали и как да ги консумираме

Сигурно немалко пъти са ви казвали, че ключът към доброто здраве и силното, красивото тяло се крие в спортуването. Това не е мит - осъзнаваме го, когато сами започнем да изпитваме необходимост от по-голяма физическа активност.

Редовният спорт ни помага да изглеждаме по-добре и да се чувстваме по-добре. Но няма да ви изненадаме, ако кажем, че само тренировките и потта във фитнеса не са достатъчни.

Това, което може да бъде най-големият враг на спорта, може да е и негов помощник - храната. Защо храненето е от толкова голямо значение, когато искате да имате хубава фигура и да подобрявате резултатите си по време на спорт? Количеството калории, обозначени на опаковката, невинаги са водещ фактор.

Докато спортувате, в организма ви протичат процеси, по време на които тялото ви има нужда от енергия и определени витамини и минерали - както, за да се възстанови от тренировките, така и за да бъде ефектът от спорта по-осезаем. Тези витамини и минерали организмът може да си набави именно от храни и напитки. Затова в залата е важно не само какво и колко спортувате, но и какво консумирате.

Витамините и минералите, от които тялото се нуждае по време на спорт, можете да си набавите по естествен път от различни храни. Що се отнася до напитките, на пазара се предлагат изотонични напитки, обогатени с електролити и с витамините, от които имате нужда. Сред най-препоръчваните такива продукти са тези на OSHEE, чието портфолио съдържа напитки и мюсли барчета със съдържание и витамини и полезни вещества, вариращи според индивидуалните потребности.

Изотоничните напитки са хубави с това, че могат да се консумират преди, по време на и след тренировка, тъй като са освежаващи и тонизират, без да водят до тежест в стомаха. Тяхната основна функция е да поддържат оптимална хидратация по време на интензивно физическо натоварване, което доставя прилична енергия и повишава издръжливостта.

А ето кои са някои от витамините и минералите, важни при активно спортуване, какво е действието им за организма и как можете да си ги набавите.

Започваме с витамин B. Първото, което трябва да знаете за този витамин, е, че той представлява съвкупност от 8 различни витамини, всеки от които има своята роля в организма. Самият витамин B-комплекс участва в регулирането на метаболизма на клетките, а оттам и в снабдяването с енергия.

Един от витамините в комплекса е витамин B6. Той има особено силно влияние при спортисти, които приемат голямо количество протеини, тъй като се занимава с тяхната обработка, поради което е необходимо приемът му да бъде завишен.

Витамин B6 е от полза при нисък прием на калории (в немалко случаи преднамерен с цел сваляне на килограми), тъй като помага на организма да си набави необходимата енергия от въглехидратите, така че да не чувствате умора по време на тренировка и при по-строг хранителен режим. Помага и за правилното функциониране на нервната система.

Витаминините B5 и B12 също са част от B-комплекса. B5 е много важен при оформяне на стегнато тяло, защото превръща мазнините и захарта в енергия. По този начин по време на тренировка се чувствате по-малко уморени, а когато ви ядосват вкъщи или на работа - по-малко стресирани.

B12 е известен още като „червен витамин". Ако сте енергийни вампири, това е витаминът за вас, тъй като той действа като енергиен стимулатор - дава голям прилив на енергия на организма, помагайки на тялото да синтезира протеините от приетата храна. Освен това B12 помага за доброто психическо състояние и доброто настроение - също важни фактори в спорта, вкъщи или в офиса.

Храни, богати на витамини от B-комплекс: зърнени храни, ядки, бобови растения, месо и млечни продукти

Препоръчителни напитки: Изотонични напитки OSHEE (В6, В7), напитка с намалена калорийна стойност OSHEE PURE (B6, B12)


Друг минерал, който често е подценяван от професионалните спортисти и треньори, но е изключително важен, е магнезият. В действителност много хора не са запознати с функциите на магнезия в човешкия организъм.

Магнезият има роля в голяма част от жизнените процеси в организма.  Той е отговорен за над 325 ензимни реакции, сред които са и разграждането на мазнини, протеини и аминокиселини.

Под действието на магнезия се разгражда и аденозинтрифосфатът - основният източник на енергия в тялото, която се получава именно при разграждането на съединението на мазнини, белтъци и въглехидрати.

Ето защо по време на физическа активност организмът има нужда от 10-20% повече магнезий в сравнение с периодите на почивка. А един аргумент в полза на магнезия, който напълно ще ви убеди защо трябва да го консумирате, е че той премахва болката в мускулите и схващанията, която всички мразим. Как се случва това? Магнезият спомага да се намали количеството млечна киселина, която по време на физическа активност се натрупва в мускулите и е причината да ни боли.

Магнезият помага и за други процеси, ето защо е важно да го консумирате дори в ежедневието, когато не спортувате. Да не забравяме и останалите ползи - бори се успешно с депресията, има противовъзпалително действие и допринася за нормалното функциониране на нервната система.

Храни, богати на магнезий: ядки и семена, риба, сушени плодове, черен шоколад.

Препоръчителна напитка: OSHEE Vitamin Energy 4 форми магнезий, ОSHEE изотонична напитка 315ml, OSHEE Vitamin shot с магнезий


Ако губите тегло, но пък за сметка на това издръжливостта ви намалява, може би имате ниски нива на цинк. Цинкът е толкова важен за доброто ви здраве и представянето ви в залата, колкото и останалите споменати витамини и минерали.

Всеки спортист трябва да обръща специално внимание на приема на цинк заради ключовите функции, които съединението има за организма. Сред тези функции са регулирането на метаболизма и производството на хормони като тестостерон, необходим за натрупването на мускулна маса.

Цинкът ускорява аеробния капацитет, укрепва имунната система, подобрява здравината на костите, ноктите и кожата и подобрява зрението. С други думи - ефектът му не е едностранен - помага ни да поддържаме и красив външен вид.

Храни, богати на цинк: стриди и други морски дарове, месо, ядки, пълнозърнести храни

Препоръчителна напитка: OSHEE Vitamin Energy с минерали, OSHEE Vitamin shot с минерали


За финал нека не забравяме, че е най-добре всички горепосочени витамини и минерали да се консумират по естествен път и балансирано. Само така тялото ни ще бъде здраво и щастливо, а с него - и ние.

Oще: oshee  витамини  витамин b6  изотонички напитки  какво да ядем  калории  когато спортуваме  магнезий  минерали  ниски калории  полезни съставки  ползи от витамин b  ползи от магнезия  стегнато тяло  фитнес  хидратация при спортуване  храна при спорт 


Още от СПОРТЪТ И ГРАДЪТ

Най-коментирани