Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Машината за пари "Дакар"

Участието в рали "Дакар" е невероятно скъпо удоволствие
Участието в рали "Дакар" е невероятно скъпо удоволствие

Маратонското рали „Дакар" е сред най-популярните надпревари в световен мащаб, а тази година маршрутът му включва и още една страна - Перу. Стартът беше в Аржентина, следват етапи в Чили и финалът е в Лима на 15 януари.

Почти всичко, което може да бъде казано за рали „Дакар", макар и на територията на Южна Америка вече се знае - това е най-тежкото, най-непредвидимото и най-скъпо състезание. Но това рали може да бъде и много печелившо.

Затова и Аржентина и Чили предложиха гостоприемството си на колоната, когато провеждането на надпреварата в Африка пропадна заради терористични атаки. И организаторите, както и домакините се опитват и твърде често успяват да печелят пари от почти всичко.

През 2012 Аржентина очаква над 300 милиона долара приходи от провеждането на състезанието - състезанието се провежда едва за четвърти път в Южна Америка, но резултатите му стават все по-добри. През 2011 аржентинците отчетоха приходи в размер на 280 милиона долара. В сравнение с 2010 ръстът е над 100 милиона долара - впечатляващо, нали?

Увеличават се участниците в състезанието - почти 500 тази година, идват повече туристи да гледат етапите, които харчат повече пари за хотели, храна, забавления, транспорт и т.н. И от това печели местната икономика.

Всъщност, публиката започва да плаща още преди старта на състезанието - достъпът до техническите прегледи и официалното начало става с билети и който иска да види по-отблизо любимците си, също трябва да даде повече пари.

Рали „Дакар" в Южна Америка се развива главоломно - етапите в Аржентина през миналата година се били гледани на живо от 3,5 милиона зрители, а в отсечките в Чили са събрали 1,5 милиона човека. Тази година резултатът ще е още по-добър.

Какво обаче печелят организаторите от това легендарно състезание - те влагат много нерви, усилия и пари и след това си връщат средствата, при това с печалба от участниците.

Пример за тези разходи може да е българското участие в „Дакар" - за втора поредна година там стартират двама български ATV пилоти. През 2011 дебютираха Тодор Христов и Петър Ценков - първият отпадна, а вторият успя да завърши, а сега Ценков се завърна на старт, като негов съотборник е Младен Вачков.

Всеки един участник влага сериозни пари в начинанието, наречено „рали „Дакар". Започваме от таксата за участие - 10 000 евро за мотоциклетистите и ATV пилотите, за автомобилите тя е почти 4 пъти по-голяма, а за камионите сумата е направо стряскаща. И напливът е толкова голям, че организаторите могат да си позволят да избират кого да включат в стартовия списък.

Данните за тези разходи са осигурени от Тодор Христов, който съвестно ги изброи пред списание „Аутоклуб БГ" - 10 000 евро такса плюс 3700 евро такса за състезателната машина. 8500 евро е таксата за всеки механик, който обслужва пилота и 3400 евро за сервизен камион. Според Христов, за да е полезен екипа на своя пилот, механиците трябва да са поне трима. Тези такси се плащат до края на септември предишната година, а месец по-късно всяко едно перо е с около 1000 евро по-скъпо.

След това плащането продължава - 2000 евро депозит за глоби и наказания, около 2000 евро е депозитът за навигационните уреди и още около 3000 евро депозит за горивото, използвано от пилота и сервизния му камион. Но срещу парите си получавате доста неща: превоз на техниката от Европа до Южна Америка (самолетните билети на пилота и механиците се плащат отделно), храна и спане в хода на състезанието в т.нар. бивак.

За един участник тези разходи не са никак малки, защото извън тях остава бюджетът за състезателната машина, подготовката й, тестове, участие в други състезания и т.н.

И такива пари се плащат от над 160 мотоциклетисти, над 30 ATV пилоти, почти 150 екипажи, които участват с автомобил и над 70 екипажи на състезателни камиони. Не е никак малко.

Тази година не останаха заводски отбори в състезанието, но по традиция пилотите на КТМ са фаворити при мотоциклетите - компанията подкрепя двамата основни фаворити, които имат по няколко „водоносци", а при автомобилите BMW и Mini разполагат с осем състезателни автомобили, които ще се борят срещу няколко частни отбора. И най-вероятно ще спечелят. Гигантът VW се отказа от „Дакар" и пренасочи парите си в световния рали шампионат - става въпрос за годишен бюджет от около 100 милиона долара, който тепърва трябва да носи успехи на марката.

Отделно организаторите печелят пари от реклама и от ТВ права - те носят най-много приходи в т.нар. „медийна част". Репортажи от рали „Дакар" се излъчват в 190 държави в света, а акредитацията на журналист за състезанието струва 3000 евро. Което също е прецедент - в световния рали шампионат и във Формула 1 (изключваме ТВ екипите) не се плаща за акредитации.

И моделът действа - до средата на януари ще можем да се насладим на лудостта, наречена „Дакар", в която отново има българско участие. Приключение, което не е никак евтино.

Тагове: рали дакар
 

Най-четените