Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Удоволствие или бизнес

Тони Фернандес е готов за най-голямото футболно предизвикателство в живота си Снимка: Getty images
Тони Фернандес е готов за най-голямото футболно предизвикателство в живота си

Бърни Екълстоун, Флавио Бриаторе, а сега и Тони Фернандес се стараят да спазват традицията във Формула 1 да има поне един собственик на футболен клуб. А клубът е Куинс Парк Рейнджърс, който през този сезон отново играе във Висшата лига. В четвъртък Фернандес ще отбележи една седмица, откакто пое контрола над клуба, купувайки 66% от него от Екълстоун и Бриаторе. Според британските медии, сумата е 100 милиона лири, а ако помните Бърни по спешност стана собственик на КПР след проблемите на Флавио във Формула 1, когато беше разкрито, че той, Пат Саймъндс и Нелсон Пикет-младши са нагласили изхода на Гран при на Сингапур през 2008, спечелена от Фернандо Алонсо.

И все още никой не може да каже дали става въпрос за поредното бизнес начинание на Фернандес или пък той най-после е решил да си достави малко удоволствие с пари, пръснати за качествен футбол. Според източници от обкръжението на малайзиеца обаче, всичко е бизнес и Тони не пилее пари, поне не толкова много за удоволствията си. Което означава, че скоро ще станем свидетели на интересен бизнес модел, може би новаторски за Висшата лига и ако КПР не изпадне, то клубът може да се окаже най-подготвен за правилата на задаващия се финансов феърплей. Защото минимизирането на разходите, оптимизирането на работата и увеличаването на печалбите са запазената марка в бизнеса на Тони Фернандес, сега остава да разберем как това ще стане във Висшата лига.

Самият Фернандес никога не е крил, че е фен на Уест Хем, но при представянето му миналата седмица обяви, че иска да превърне „нешлифования диамант КПР в шлифован диамант". И Тони начерта основната цел пред клуба този сезон.

„Гарантирам на феновете, че ще направя всичко, на което съм способен, за да се развие клуба и да върви напред - обясин Фернандес, който вече притежава авиокомпания, отбор във Формула 1 и фирма, която произвежда спортни автомобили. - За мен, най-важното сега е да останем във Висшата лига и да изградим успешен клуб."

След това Тони допълни, че вече има зад гърба си няколко неуспешни опита да купи Уест Хем, но е решил да инвестира в КПР, защото тимът винаги е играл атрактивен футбол, но в последните години е останал далеч от големите битки и големите пари.

„Като малък живеех близо до стадиона на КПР и всъщност, точно тук гледах първия си футболен мач наживо - допълни Фернандес. - Но никога не съм предполагал, че един ден ще съм собственик на Куинс Парк Рейнджърс."

В момента, в който Фернандес установи контрол над КПР, той даде да се разбере, че ежедневното ръководство ще е в ръцете на завърналия се на „Лофтъс Роуд" Амит Батия, който получи поста вицепрезидент. Батия притежава 33% от КПР и е зет на индийския милиардер Лакшми Митал, пък обяви, че семейството му няма намерение да изтегля инвестициите си от клуба. Батия напусна клуба в хода на миналия сезон заради остри спорове с Екълстоун и Бриаторе, най-вероятно заради пари. Бърни на няколко пъти беше заявявал, че не гледа на това вложение като на дългосрочна инвестиция и дори подметна, че в момента, в който КПР се класира за Висшата лига, тимът ще бъде обявен за продажба. Сега, КПР започна първия си сезон в елита от 1996, но на старта понесе тежка загуба с 0:4 от Болтън у дома.

Фернандес все още не е обявил конкретните си планове за развитието на КПР, но с оглед на досегашните му инвестиции, едва ли ще се наложи да чакаме дълго.

Тони е №19 в годишната класация на списание Forbes за най-богатите хора в родната му Малайзия, като състоянието му е оценено на 330 милиона долара. И най-интересното е, че Тони винаги е предпочитал вълнуващите и понякога рискови бизнеси. А това му донесе наградата на Forbes за 2010 - „Бизнесмен на годината в Азия".

Кариерата на Фернандес започва в Англия, където е учил, като Тони работи за кратко в музикалната компания Virgin Records на днешния му съперник Ричард Брансън, като двамата се съревновават както в авиационния бизнес, така и във Формула 1, където Брансън участва в тима на Virgin.

След завръщането си в Малайзия Фернандес оглавява местния клон на Warner Music, а скоро след това става и вицепрезидент на Warner Music за Югоизточна Азия. При сливането на Warner с AOL, Тони напуска, за да се пробва в авиационния бизнес.

Фернандес успява да убеди тогавашния премиер на Малайзия Мохатир Мохамад да му продаде затъналия в дългове и постоянно трупащ загуби национален авиопревозвач AirAsia. Цената на сделката е 1 рингит (26 цента), а Фернандес прави ипотека на къщата си и влага всичките си спестявания, за да се сдобие с компания с дългове 11 милиона долара и два стари самолета Boeing 737-300. Сделката се осъществява малко след 11 септември 2001 и мнозина смятат, че да се инвестира в авиокомпания в този момент е равнозначно на самоубийство, но само година по-късно AirAsia, която е превърната в нискобюджетен превозвач започва да печели. Според Фернандес, след 11 септември 2001, лизинговите вноски на пътническите самолети са намалели с 40%, а в Малайзия има огромен потенциал за развитие на авиотранспорта - дотогава само 6% от населението се е качвало на самолет.

По-късно, стартът на другите начинания на Тони вече не е толкова драматичен - през 2007 той основава хотелската верига Tune Hotels - още една нискобюджетно предприятие, предлагащо евтини нощувки. И после дойде влизането във Формула 1. Тони финансира възраждането на Lotus, като дясната му ръка в проекта е техническият директор Майк Гаскойн, но тук няма да се спираме на спора за правата върху легендарното британско име, тъй като кашата се оказа невероятна. А интересното е, че сега две малайзийски компании имат право да ползват името Lotus - тази на Тони Фернандес и Lotus Group, която пък купи автомобилният производител със същото име. Но, както знаем, при Колин Чапман, автомобилното произвоство и автомобилните състезания винаги са били отделни поделения в компанията, въпреки че е трябвало да работят съвместно.

През 2011 Фернандес влезе и в редиците на автомобилните производители, след като купи британската фирма за спортни автомобили Caterham Cars. Характерното при тази компания е, че тя е една от няколкото, които произвеждат версия на легендарния Lotus 7 на Чапман и години наред конструкцията на двуместните спортни модели не се променя.

Да видим какво ще се случи сега с Куинс Парк Рейнджърс. Едно е сигурно, Тони е счетоводител по образование и затова сметките му винаги излизат, обича летенето и автомобилните състезания, но по-често предпочита да свири на китара. Смята спорта за инструмент за постигане на национална гордост и винаги е инвестирал сериозно в тази си идея - Lotus във Формула 1 последното потвърждение. Дали пък няма да стане нещо подобно и с КПР?

 

Най-четените