Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пиринейски бум

Португалските клубове разполагат с нови стадиони и добре функциониращ модел, който им позволява да постигат успехи в Европа дори в състояние на финансова криза в страната Снимка: Getty images
Португалските клубове разполагат с нови стадиони и добре функциониращ модел, който им позволява да постигат успехи в Европа дори в състояние на финансова криза в страната

В началото на декември миналата година Испания и Португалия загубиха битката с Русия за домакинство на Мондиал 2018 г. Въпреки високите оценки, които кандидатурата на двете страни от Иберийския полуостров получи при инспекциите от световната футболна федерация (ФИФА), тя не успя да се пребори с добрите финансови възможности на своя съперник.

Четири месеца и половина по-късно обаче Испания и Португалия са на път да докажат, че изборът на ФИФА не е съвсем правилен. Двете страни успяха да класират общо шест тима на полуфиналите на двата европейски клубни турнири - Шампионската лига и Лига Европа. Съвсем реална е и възможността и двете отличия да отидат на Пиринейте в края на май.

И ако за свръхбогатите Барселона и Реал (Мадрид) присъствието им в тази фаза на Шампионската лига не е изненада това със сигурност не важи за Порто, Бенфика, Брага от Португалия и испанския Виляреал, които ще излъчат победителя в Лига Европа.

Успехът на португалските клубове идва в периода, в който страната изживява изключително тежка криза. В началото на април правителството в оставка се обърна към Европейската комисия с молба за финансова помощ в размер на около 80 милиарда евро. Парите трябва да помогнат на страната на стабилизира икономиката си.

В Порто, Брага и Бенфика обаче демонстрират, че дори в подобна обстановка може да се постигат успехи. Нещо повече - с добрите резултати от този сезон португалските клубове успяха да изпреварят считаните за доста по-богати руски тимове в клубната ранглиста на европейската футболна федерация (УЕФА). Португалия вече заема шесто място в нея, което позволява на страната да има три отбора в Шампионската лига от сезон 2012/13.

Всъщност твърдението, че Порто и Бенфика не разполагат с достатъчно средства не отговоря съвсем на реалността. Бюджетът на Порто за този сезон е в размер на 115 милиона долара, а на Бенфика е дори по-голям. За сравнение бюджетът на предишния съперник на Порто в Лига Европа - руският Спартак (Москва) е между 80 и 90 милиона долара.

Тези пари клубовете си осигуряват най-вече от продажбата на футболисти. Португалското първенство е шампионатът с най-голяма печалба при осъществяването на трансферите. Местните клубове са на плюс от раздялата с играчите си с впечатляващата сума от общо 79 103 200 лири. За разлика от него английското, италианското, дори и испанското първенство, например, не само не реализират печалби от трансфери на играчи, но са и на сериозна загуба.

Рекордът при трансферите през този сезон държи Бенфика с продажбата на Давид Луис в Челси за 26 400 000 лири. Настоящият защитник на английския шампион бе купен от ръководството на Бенфика преди сезон 2007/08 за сумата от 400 000 лири. Същата е ситуацията и при Анхел ди Мария - трансфер №2 в португалския футбол този сезон. Аржентинецът премина в Реал за 24 040 000 лири, а преди три години струваше на Бенфика 7 040 000.

Не по-различна е ситуацията при Порто. През лятото на миналата година ръководството на клуба се раздели с Раул Мейрелеш срещу 11 440 000 лири. Избраният от феновете за №1 в Англия за този сезон .футболист обаче е привлечен в Порто без клуба да похарчи нито един цент. През 2009 г. Порто прибра от трансфери на свои играчи над 50 милиона лири, а през 2008 г. - 40 милиона.

„Голяма част от приходите ни са от трансферите на играчи. През сезон 2006/07 приходите ни бяха 79,2 милиона евро, 24,3 милиона от тях дойдоха от продажба на футболисти. Година по-късно приходите нараснаха на 90,3 милиона евро като от трансфери на играчи в клуба влязоха 35,3 милиона. Всяка година средно около 40% от бюджета ни се осигурява именно от раздялата с играчите ни

И тъй като за нас е много важно да продаваме футболисти всеки сезон се стараем и да купуваме - предимно млади играчи, таланти, които не са прекалено скъпи и които след това развиваме, за да стигнат те до определено ниво и за тях да бъде предложена цена по-висока от тази, която ние сме платили", разказва за начина, по който функционира Порто изпълнителния директор Жил Оливейра Сантуш.

Схемата обаче важи и за останалите тимове. В момента трите полуфиналисти в Лига Европа разполагат с 43-ма легионери. Повечето са от Латинска Америка, където начинът на живот, езика и стила на игра са подобни на тези в португалските клубове. При пристигането си в Португалия тези футболисти нямат проблем с адаптацията и лесно се превръщат в скъпоструващи звезди.

„Принудени сме да продаваме най-добрите си футболисти не само, за да си осигурим средства за бюджета, но и защото футболният пазар в Португалия е твърде ограничен. В този спорт в страната ни няма такива пари, каквито има в шампионатите от топ 5 на Европа. Населението ни е едва 10 милиона души, което означава, че и телевизионната аудитория не е толкова голяма и не е толкова интересна за спонсорите и рекламодателите", разказва още Оливейра.

И въпреки това португалските клубове не страдат от липса на интерес от страна на феновете. За този сезон Порто спечели 5 милиона евро от продажба на абонаментни карти и още толкова от свободната продажба на билети преди всеки свой мач.

Покрай домакинството на европейското първенство на Португалия през 2004 г. повечето от местните отбори се сдобиха и с нови, модерни стадиони. Този на Порто - „Да Драгао" замени старото съоръжение на клуба - „Естадио дас Анташ". Изграждането му струваше 120 милиона евро като половината от тях бяха отделени от клуба, а останалите - от кредит, който Порто получи за следващите 15 години. Всяка година тимът плаща по 2 милиона евро, за да обслужва това си задължение.

За да подпомогне обслужването на този дълг ръководството на Порто често отдава стадиона под наем и за провеждането на нефутболни събития. Преди месеци на „Да Драгао" се състоя концерт на легендите Ролинг Стоунс, от който клуба заработи половин милион евро. Ресторантите, ВИП ложите и залите позволяват на спортното съоръжение да се провеждат и корпоративни събития, които също носят добри приходи. В клуба не забравят и да подържат имиджа си като на стадиона често се провеждат детски празници.

За разлика от останалите европейски първенства в Португалия всеки клуб продава отделно телевизионните права за излъчването на мачовете си. При последната подобна сделка в Порто, например, влизат 90 милиона евро за четири сезона.

Местните клубове получават добри приходи и от продажбата на футболни артикули - средно по около 5 милиона евро на сезон. За да увеличат този си приход в Порто например са намерили интересно решение - освен в петте клубни магазина екипи, шалове и сувенири с емблемата на клуба могат да се намерят и в големите супермаркети и търговски центрове.

Всеки, който желае да пусне нещо с емблемата на португалски клуб пък може да го направи, но след като плати определена сума на съответния клуб. И предостави след това готовата продукция за одобрение. По този начин в бюджетите на местните тимове постъпват не лоши суми достигащи дори до 500 000 евро. Отделно постъпват и процент от продажбите на готовата продукция. Така сумата набъбва до няколко милиона евро.

 

Най-четените