Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Когато Кастро отвлече Хуан Мануел Фанджо

Отвличането на Хуан Мануел Фанджо в Хавана през 1958 година става голяма новина. Тук той е сниман с Батиста, после как разказва за отвличането, а най-долу е колата на Армандо Гарсия Сифуентес, който катастрофира и състезанието е прекратено
Фулхенсио Батиста налага диктатура в Куба, а след преврата на Кастро на власт идват комунистите
Кастро и сподвижниците му влизат триумфално в Хавана на 1 януари 1959 година
Фанджо (№2) срещу Де Портаго (№12) в Гран при на Куба през 1957 година
Кадър от тренировките на Фанджо преди Гран при на Куба през 1958 година
Стартът на Гран при на Куба през 1958 година без Фанджо
Похитителите се опитват да осигурят на Фанджо максимално удобство в тайната квартира, където го крият
През 50-те години на миналия век аржентинецът е голямата звезда на Формула 1
Отново Фанджо и Батиста преди състезанието през 1958
Бележката, която пише Фанджо след отвличането, за да съобщи, че е жив и здра
През 50-те години Хавана е модерен курорт
Фанджо и Стърлинг Мос - тук са снимани след финала на "Нюрбургринг" през 1955 година
Отлвичането на Фанджо е голяма новина в цял свят
За 80-я си рожден ден аржентинецът получава поздравления и от похитителите

Ексхумацията на петкратния световен шампион във Формула 1 Хуан Мануел Фанджо заради претенциите на двама мъже, че са негови синове, върна великия аржентинец във фокуса на медиите.

Фанджо става легенда във Формула 1 още през 50-те години - пет световни титли, поредица вълнуващи състезания, много истории и милиони фенове, които се възхищават на аржентинеца.

Фанджо е лидерът на групата аржентински пилоти, които пристигат в Европа в началото на 50-те години, финансирани от режима на полковник Хуан Перон и които трябва да популяризират родината си. По подобна схема днес се развиват кариерите на Пастор Малдонадо, Естебан Гутиерес и други пилоти от тази част на света.

Една от най-интересните истории около Фанджо е свързана с отвличането на великия пилот от група кубински революционери, част от „армията" на Фидел Кастро, който по това време се бори с управлението на Фулхенсио Батиста.

Моторните спортове нямат много дълга история в Куба, но пък тя е повече от интересна. През 50-те години Батиста управлява след няколко преврата и свободни избори, а целта му е да популяризира Куба като туристическа дестинация. По това време „революцията" на Кастро вече е в ход, а обикновените кубинци са наясно, че в битката за власт няма добри. Батиста е подкрепян от САЩ въпреки връзките му с мафиоти от ранга на Лъки Лучано и Вито Дженовезе, но американците си затварят очите за това, тъй като управлението му е с ясна антикомунистическа насоченост.

Куба през 50-те години

От друга страна, метежниците на Кастро и Че Гевара тръгват в края на 1956 да свалят режима на Батиста, а подкрепата за тях от страна на Съветския съюз е повече от сериозна. Въпреки, че в началото малцина взимат насериозно 82-ата бунтовници на борда на яхтата „Гранма".

През втората половина на 50-те години Хавана е едно от най-модерните места на света, американците инвестират сериозно в туристическата индустрия и властите подкрепят организирането на автомобилно състезание по улиците на града - крайбрежният булевард „Малекон" е страхотно място за такова надбягване. Освен това властта дава и парични бонуси на звездите, които се решат да участват в Гран при на Куба.

Хуан Мануел Фанджо получава 7000 долара (около 50 000 долара към днешна дата) плюс организаторът покрива разходите за него и трима механици. Първата Гран при на Куба се провежда през февруари 1957 година и Фанджо трябва да се бори със Стърлинг Мос и Фил Хил, а в надпреварата участват и звезди като Алфондо де Портаго и Хари Шел.

Сред гостите на първото състезание в Куба е холивудската звезда Гари Купър, а Де Портаго довежда новото си гадже - актрисата Линда Крисчън. Надпреварата събира много публика, а организаторите разиграват томбола, в която първата награда е автомобил Cadillac и билет за Гран при на Италия на „Монца".

Фанджо печели битката срещу Де Портаго през 1957 и естествено е фаворит за второто издание на Гран при на Куба през 1958.

По това време обаче атмосферата в страната е доста по-различна. „Революцията" на Кастро набира скорост, а Батиста започва да затяга режима в Куба. Блясъкът на Хавана малко по малко започва да гасне.

Когато Фаустино Перес, който е един от командирите на Кастро научава, че Фанджо ще кара отново в Гран при на Куба той решава, че ако бунтовниците отвлекат звездата и не му позволят да стартира в надпреварата в Хавана, това ще привлече вниманието на света към каузата им. Перес се свързва с Оскар Лусеро Моя, който по това време ръководи тайните операции на бунтовниците в Хавана и двамата започват да кроят планове как да отвлекат Фанджо. Идеята е одобрена от Кастро и той дава нареждане отвличането да бъде извършено.

Аржентинецът пристига в Хавана на 21 февруари, петък, на следващия ден тренира за състезанието и се среща с Батиста, който е патрон на Гран при на Куба.

Отвличането на Фанджо

В неделя вечерта на 23 февруари, Лусеро и екипът му от девет човека, в който влиза и съпругата му, атакуват. От един журналист са разбрали, че Фанджо е отседнал в хотел „Линкълн" в старата част на Хавана. Фоайето и барът на хотела са пълни с пилоти, механици, журналисти и фенове, дошли за състезанието. Малко преди 9 часа вечерта Фанджо слиза от асансьора във фоайето, където го очакват Алехандро де Томасо (аржентински пилот, който по-късно основава едноименната автомобилна компания в Италия), Нело Уголини, механикът Гуарино Бертоки, мениджърът Марсело Джамбертоне и рекламният агент Карлос Гонсалес.

„Говорех си с моите приятели, когато изведнъж към нас се доближи мъж с кожено яке - разказва по-късно Фанджо. - Той държеше автоматичен пистолет и с твърд глас ни каза да не мърдаме, иначе щял да ни застреля."

Този човек е Лусеро, а в лобито на хотела позиции са заели още няколко от неговите хора.

В началото Фанджо решава, че става въпрос за някаква шега, Де Томасо се опитва да спре Лусеро, но не успява и пита похитителят къде отиват. Лусеро казва на пилота, че нищо лошо няма да му се случи и двамата се качват в черен Plymouth, паркиран на близкия ъгъл.

Разбрах, че в отвличането ми участват три автомобила - спомня си Фанджо. - Те караха бавно, за да не привличат внимание. Хората, с които бях в колата ми се извиниха за това, че са ме отвлекли и ми обясниха, че искат да привлекат вниманието на света към каузата им."

Фанджо е заведен в тайна квартира, след това е преместен в друга. Той пише бележка, в която обяснява, че е жив и че е добре. Похитителите му го хранят добре и се опитват да му създадат удобства като в хотела.

Групата на Лусеро веднага уведомява информационните агенции и радиостанциите, че е отвлякла Фанджо. Специалните служби на Батиста са станали за смях и веднага се хвърлят да търсят изчезналия пилот и терористите, поставят под наблюдение летището на Хавана и започват да разпитват очевидците.

Отвличането на Фанджо предизвиква сензация в цял свят и медиите реагират остро на атаката на комунистите.

Службите не успяват да открият Фанджо и похитителите му и в понеделник сутрин е решено, че състезанието ще се проведе без него. Същата сутрин Перес пристига в Хавана и обяснява на Фанджо идеите на кубинската революция. Той е бил с Кастро на „Гранма" и е близък до лидера. Перес също се извинява за отвличането и обяснява на Фанджо, че ще бъде освободен веднага след края на състезанието. Пилотът отказва да слуша по радиото как върви надпреварата и казва, че иска да си почине.

В същото време на „Малекон" се събират два пъти повече зрители в сравнение с предишната година, а състезанието започва с 90 минути закъснение, като става ясно, че Морис Трентинян ще кара Maserati-то на Фанджо. На старта повежда Мастън Грегъри, който след 6 обиколки е изпреварен от Стърлинг Мос. В седмия тур кубинският пилот Армандо Гарсия Сифуентес губи контрол над болида си Ferrari с 2-литров двигател и излита от трасето на завоя до Американското посолство. На това място има много публика, колата на Сифуентес се забива в паркиран наблизо кран, но въпреки това инцидентът не минава без жертви - загиват 7 човека, а около 40 са ранените, като най-много са пострадалите в суматохата, при която хората са бягали от връхлитащата им отгоре кола. Състезанието е спряно и Мос е обявен за победител.

В тайната квартира похитителите на Фанджо обмислят различни планове как да върнат пилота, тъй като се притесняват от атака на правителствените сили. В крайна сметка комунистите се свързват с посолството на Аржентина и се договорят с посланика Раул Линч Фанджо да бъде оставен близо до резиденцията му, а похитителите да си тръгнат необезпокоени. Малко преди полунощ Хуан Мануел Фанджо е освободен, на две преки от резиденцията на Линч. Човекът, който отговаря за операцията по освобождаването на Фанджо - Арнолд Родригес, казва на пилота, че ако революцията победи, новата власт ще го покани в Куба - като почетен гост.

„Кубинците ми дадоха писмо до посланика на Аржентина, в което се извиняваха, че са ме използвали за политическите цели", допълва Фанджо.

Размяна на комплименти

По-късно той разказва на медиите, че похитителите са се държали много внимателно с него, както и че няма лоши чувства към тях. В същото време комунистите обявяват Фанджо за човек „със страхотен чар и достойнство".

За мен това беше още едно приключение. Ако това, което направиха бунтовниците е за добра кауза, то аз като аржентинец, го приемам", заявява Фанджо.

Малко по-късно аржентинецът е в Ню Йорк, интересът към него е много голям и той получава хонорар от 1000 долара, за да участва в тв шоуто на Ед Съливан. Пилотът обяснява, че е трябвало да бъде отвлечен, за да гостува в популярното предаване, което дотогава не му обръща внимание, въпреки че има пет световни титли във Формула 1!

Историята с отвличането на Фанджо има и мрачна страна. Два месеца след отвличането на аржентинеца Лусеро е предаден и тайната полиция на Батиста го залавя. Той е разпитван и измъчван няколко седмици, след което е екзекутиран. Днес е Лусеро е един от героите на кубинската революция и не негово име е кръстен университет.

По-късно Кастро кани Фанджо за гостува в Куба, където той е на власт от 1959 година, но това се случва едва през 1981 година. Тогава Mercedes доставя камиони на Куба и Фанджо е в делегацията на компанията. Перес вече е министър и посреща радостно аржентинеца, а Кастро прекъсва важна среща, за да се срещне с човека, чието отвличане е наредил през 1958 година.

Години по-късно, на 80-я рожден на Фанджо аржентинецът получава поздравления от цял свят. Сред тях той открива и една картичка с пожелания за щастие и здраве, подписана от „Твоите приятели, похитителите".

 

Най-четените