Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Неизбежната втора титла на Фетел

Себастиан Фетел не остава много шансове на съперниците си този сезон Снимка: Getty Images
Себастиан Фетел не остава много шансове на съперниците си този сезон

Себастиан Фетел излезе бавно от кокпита на болида си и бавно се качи върху него, след което за първи път този сезон вдигна първо показалеца на едната си ръка, а след това и на другата.

Неговият начин да покаже на света, че вече е двукратен световен шампион - най-младият в историята на Формула 1.

Съвсем подходящо, след финала на "Сузука", първият, който поздрави лично германеца беше пилотът, който досега беше най-младият двукратен шампион - Фернандо Алонсо. Алонсо и Фетел завършиха втори и трети в Гран при на Япония, като победата беше за Дженсън Бътън.

Третото място на финала беше повече от достатъчно за Фетел да си гарантира титлата 4 състезания преди края на шампионата. И определено, ситуацията вчера не беше толкова емоционално, колкото битката в края на миналата година, когато Себ стана шампион в последния старт за сезона в Абу Даби.

Всъщност, втората титла на Фетел изглежсаше неизбежна, още от първата квалификация за 2011 година в Мелбърн преди седем месеца.

Още тогава скоростта на Red Bull и талантът на Себ се оказаха печелившата комбинация, която не остави много шансове на съперниците на Фетел.

В хода на този сезон Фетел доминира в стила на Михаел Шумахер от 2002 и 2004. От 15 старта досега Себ има 9 победи и 12 спечелени квалификации. Без съмнение, Фетел има шанс да спечели и четирите оставащи старта, както и квалификациите преди тях, което ще означава, че в края на годината германецът може да е постигнал 23 победи.

Ако успее да направи това, пред него във вечната класация на Формула 1 ще останат малко пилоти, при това всички със статут на легенди: Хуан Мануел Фанджо, Ники Лауда, Джим Кларк, Фернандо Алонсо, Джеки Стюърт, Найджъл Менсъл, Айртон Сена, Ален Прост и Михаел Шумахер. Подходяща компания за Себ.

Много от победите на Фетел този сезон се случиха по една семпла формула - той печелеше квалификацията, след което налагаше много сериозно темпо от началото на състезанието, успяваше на натрупа аванс, който му позволява да контролира хода на състезанието и да не даде шанс на съперниците му да го атакуват при спиранията в бокса, след това до финала само трябваше да ги държи на прилична разлика зад себе си.

Тази стратегия се оказа най-подходящата за променената Формула 1, в която доставчикът на гуми Pirelli се опитва, а и успява, да осигури на тимовете сликове, които трябва да провокират по-интересни състезания и повече спирания в бокса за пилотите.

Фетел получава много висока оценка по един важен предмет - той много бързо разбра как работят новите гуми и използва възможностите по-добре от всеки в колоната. Особено, ако трябва да бъде сравняван със съотборника му в Red Bull Марк Уебър. Освен това, австралиецът "обра" и почти всички проблеми с работата на системата KERS в болидите, създадени от екипа на Ейдриън Нюи.

Но е много трудно да сравняваме представянето на Фетел с това на пилотите на McLaren и Ferrari, по простата причина, че те твърде рядко тази година разполагаха с автомобили, които да им позволят да притискат и атакуват успешно шампиона.

Колко е по-добра колата на Red Bull спрямо другите болиди? Фактът, че всички квалификации този сезон са спечелени от пилотите на Кристиан Хорнър отговаря пълноценно на този въпрос. Дори Шумахер и Ferrari не успяха да постигнат такова превъзходство.

Силният старт на сезона на Фетел се оказа обезкуражаващ за съперниците му - шест победи и две втори места в първите осем състезания, втората му титла наистина беше неизбежна.

Предимството на Red Bull в състезанията не беше толкова очевидно, колкото в квалификациите - основно заради работата на гумите - и RB7 не винаги беше най-бързата кола в състезателни условия. Фетел трябваше да хвърли доста усилия за победата в Испания и Монако, като и в двете състезания късметът също му помогна да спечели срещу Алонсо и Бътън.

След силното начало на сезона, в Red Bull като че ли се появиха проблеми с темпото и това даде надежда на преследвачите.

Фетел загуби от Алонсо във Великобритания - точно след забраната, която изтрая едно състезание, на използването на обдухваните от ауспусите дифузьори. Сравнително слабо шампионът се представи и в Германия и Унгария, където остана четвърти и втори на финала.

Това се оказа достатъчно за Алонсо, Бътън, Хамилтън и Уебър да смятат преди началото на лятната пауза, че имат шанс да догонят и дори изпреварят Фетел.

Но надеждите им бяха разбити на парчета от победите на Фетел в Белгия и Италия, може би най-красивите и важни успехи на Себ тази година. И след това, още една победа - в Сингапур, го изправи на прага на спечелването на историческата втора титла. След това неизбежното се случи в Япония с третото място на "Сузука".

В квалификацията в Италия Себ отново спечели полпозишъна, при това със сериозен аванс. Фетел дотолкова беше уверен в превъзходството си, че реши да заложи на по-къса 7-а предавка, добро решение за динамиката на мотора, но лошо, когато става въпрос за търсене на максимална скорост.

И Фетел загуби спринта към първия завой, а точно липсата на максимална скорост на правите направи състезанието още по-трудно за него. Но германецът атакува, натиска до последно и успя да се справи със съперниците си, включително и с красиви изпреварвания.

Точно уикендът на "Монца" демонстрира на какво основно се дължи превъзходството на Red Bull - на упоритата работа на всички в тима. В 11 часа вечерта Себ все още беше в моторхоума на тима, анализирайки с инженерите информацията, събрана от колата му през деня - всички те търсеха начин да направят колата му малко по-бърза за неделния старт.

И в същото време имаше няколко състезания - Австралия, Монако, Канада, Белгия, Италия и естествено Япония, в които McLaren имаха перфектна възможност да направят живота на Фетел по-труден, но обикновено част от атаката се проваляше от сякаш неизбежната грешка на Люис Хамилтън.

Но истинските битки на Фетел тепърва предстоят, той ще трябва да брани шампионския си статут, като задачата му ще е трудна, когато се изправи срещу пилот, който разполага с болид, добър и бърз колкото неговия. Тогава вече ще е много интересно. Дотогава ще ни е трудно да преценим точно потенциала на Себ.

Фетел, Алонсо и Хамилтън доскоро оформяха Голямата тройка във Формула 1. Сега Люис е на път да изпадне от нея - Бътън успя да го измести оттам и най-вероятно до края на сезона ще затвърди новото разпределение на силите в McLaren. А и Фетел доказа тази година, че що се отнася до чиста скорост в рамките на една обиколка, то той има предимство пред Люис.

До края на сезона ни очакват интересни надпревари, в които топ пилотите ще се борят за второто място в крайното класиране. Да видим каква ще е ролята в тях на новия-стар шампион Себастиан Фетел.

 

Най-четените