Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Това ли е краят за Михаел Шумахер?

Михаел Шумахер е в сянката на съотборника си Нико Розберг от началото на сезона Снимка: Getty Images
Михаел Шумахер е в сянката на съотборника си Нико Розберг от началото на сезона

Михаел Шумахер се завърна във Формула 1 след 40-месечна пауза и всички бяха наясно, че ще му трябват поне няколко състезания, за да се върне отново в челото. В първите три състезателни уикенда немецът уверено твърдеше, че всичко върви по план и няма място за притеснения, въпреки че темпото му беше доста по-слабо от това на съотборника му Нико Розберг. Шумахер беше спокоен и усмихнат, след това обаче дойде сривът в Китай и усмивката на Михаел се превърна в гримаса.

Какво се обърка и защо? В Китай Михаел имаше проблеми със сцеплението при излизането от бавните завои - това се оказа комбинация от недостатъчно доброто притискане на колата към пистата, лошата работа на W01 с гумите и неточния баланс на шасито. Шефът на тима Рос Браун призна, че в Mercedes GP не са се справили по най-добрия начин с тълкуването на правилата за по-тесните гуми през новия сезон. От проблемите с баланса идва и постоянно недозавиване на автомобила, което толкова сериозно мъчи Михаел.

Оказа се, че разпределението на теглото между предницата и задницата на автомобила също не е точно. Инженерите на тима са се опитали да преместят колкото се може по-напред по-голяма част от теглото, за да могат да „натиснат" предните гуми, оттук обаче се появява друг дефект - задницата „олеква" и започва да се пързаля, което означава че задните гуми се унищожават по-бързо и пак няма сцепление. Нико Розберг се оплаква от същите проблеми от началото на годината.

„Михаел губи време не в трудните завои, а в по-лесните. Досега той постоянно се доближаваше до Нико и това, което стана в Китай обърна посоката му на развитие този сезон", допълни Рос Браун. А според колегата му Норберт Хауг, Михаел просто не може да е толкова бавен и проблемът е в болида, а не в пилота.

Нико също не смята W01 за перфектен автомобил, но се оказа, че поведението на колата отговаря по-добре на стила му на пилотиране. Но според Розберг, благодарение на огромния си опит Шумахер ще успее да се справи с проблемите и битката между тях в близко бъдеще ще е много по-оспорвана.

Тогава защо Нико постига добри резултати с W01, а Михаел - не? Още причини - Михаел има зад гърба си девет сезона с гуми с канали, а тази година се върна отново на сликове. В началото на 2009 неговите колеги имаха същия проблем, но го решаваха колективно - промяната беше за всички. А и сликовете, с които се е състезавал Михаел в периода 1991-1997 бяха доста по-различни като поведение и събиране на информация спрямо последното поколение гуми за сухо на Bridgestone.

За Гран при на Испания нещата трябва да започнат да се подобряват. Шумахер ще получи ново шаси с по-дълго междуосие, като инженерите се надяват, че така ще успеят да тушират недозавиването, което мъчи пилота от началото на годината.

А и проблемите на Михаел помагат на Нико. „Преди сезона всички смятаха, че Михаел ще е №1, а аз №2", обясни Розберг. „Постоянно казвах, че ще сме равни, ще имаме еднакви възможности, но не ми вярваха. Сега съм много доволен как се развиват нещата, в началото не се чувствах комфортно, че точно Михаел ще е мой съотборник, но се оказа приятна изненада да работиш с него."

Във Формула 1 това е учтивият начин да кажеш за някого, че той не е заплаха за теб.

Естествено, Нико спечели най-много от завръщането на Михаел на пистата. След това идват зрителите и другите пилоти, които градят репутация в битките си с Шумахер на пистата, после са Mercedes и Бърни Екълстоун и едва накрая е самият 7-кратен световен шампион.

Шумахер има 3-годишен договор с Mercedes, но вече се появиха спекулации, че може и да не го изпълни докрай. Според Норберт Хауг обаче догодина тимът ще е топфаворит за титлата и тогава всички ще могат да видят истинското завръщане на Михаел в елита на Формула 1. Основният аргумент е, че в Mercedes болезнените процеси по намаляване на разходите и екипа започнаха още миналата година и тимът се преструктурира, докато другите големи във Формула 1 - McLaren, Ferrari и Red Bull тепърва ще започнат тази болезнена процедура.

Въпреки всички трудности, Михаел Шумахер е голямата фигура на стартовата решетка тази година - и проблемите му дори увеличават интереса. Защото всички чакат това състезание, в което Михаел ще се върне към славните си години и ще спечели отново. Засега обаче по-младите световни шампиони и претенденти за титлата нямат особени проблеми с него.

 

Най-четените