Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Марк Уебър поема по трудния път

Марк Уебър има съперници във и извън тима на Red Bull Снимка: Getty Images
Марк Уебър има съперници във и извън тима на Red Bull

Марк Уебър спечели Гран при на Великобритания, но състезателният уикенд за тима на Red Bull беше изключително труден.

Репликата на Марк по радиото към бокса, секунди след финала: "Не е лошо като за пилот №2" на практика казва всичко за този уикенд и напрежението в бокса на Red Bull.

Екипът на Red Bull си тръгна от "Силвърстоун" изправен на прага на гражданска война заради напрежението, което шефовете на тима сами инжектираха в отбора - при това не за първи път този сезон.

Честно да ви кажа, чувствам се неудобно заради шефа на тима Кристиан Хорнър защото подозирам, че някои негови решения са му натрапени. Но той е "диригентът", който трябва да обяснява какво се случва в тима му - и определено не се справя добре.

Напрежението между Уебър и тима рязко нарасна след като от колата му беше свалено новото предно крило и веднага беше прехвърлено на болида на неговия съотборник Себастиан Фетел, точно преди квалификацията.

Доста необичайна ситуация, особено като се има предвид, че проблемът се появи в колата на Фетел - лошо закрепване на носа и предното крило доведе до падането и повреждането им.

Естествено, това напрежение успя да раздели и двата екипа инженери и механици, които се грижат за двата болида.

Какво можеше да направи тимът? Да прибере новото крило и да не го дава на нито един от пилотите или официално да обяви, че подкрепя Фетел в битката за световната титла и затова той пръв ще получава новите елементи.

Хорнър обаче обясни, че новата част е била за Фетел защото той бил по-напред в класирането. Сега обаче това се обръща срещу Кристиан - Уебър вече изпревари Фетел и сега той би трябвало да получава всичко ново и по-добро.

Напрежението в бокса почти сигурно коства на тима двойната победа във Великобритания. В момента тимът има превъзходство пред останалите, което може да са сравнява с това на колата на McLaren през 1998, това на Ferrari в първите сезони на новия век и това на болидите на Brawn в първите състезания за 2009.

Уебър направи по-добър старт от Фетел, Себастиан се опита да го притисне към стената на боксовете, но Марк се измъкна и на влизането в първия завой предимството беше на негова страна. Въпреки че траекторията на австралиеца беше по-трудната, той се справи отлично.

Този двубой обаче позволи на Люис Хамилтън да се включи в борбата и това доведе до контакта му с колата на Фетел - при докосването на предното крило на болида му със задната дясна гума на германеца, тя се спука секунди по-късно.

Спуканата гума на два пъти извади Фетел от трасето - на "Бекетс", а това означаваше и още поражения по шасито след атаката на зоната за сигурност. Така на практика състезанието за Фетел изглеждаше да е стигнало края си още преди да е започнало наистина. Предстоеше му разходка до бокса, след която не се знаеше дали ще успее да се върне на трасето.

Изненадан съм, че във Формула 1 пилотите все още пукат толкова много гуми. Все пак в техническите правила има изисквания към много от елементите на болидите да са така оформени, че да не пукат гуми - става въпрос основно за аеродинамичните елементи и крилата.

Излизането на колата на сигурността обаче помогна сериозно на Фетел да навакса голяма част от изоставането си.

След това всичко беше в негови ръце - впечатляващи битки и страхотни изпреварвания, някои от които направо брутални - най-вече това срещу Адриан Сутил, но Фетел успя да се изкачи на 7-ото място и взе шест много важни точки.

Уебър, от своя страна, направи перфектно състезание, подобно на тези в Барселона и Монако, като положи необходимите усилия, за да задържи Хамилтън на прилична дистанция зад себе си. Когато и двамата спряха едновременно за твърдите гуми, задачата пред Марк стана още по-лесна.

Хамилтън също кара отлично - от началото на уикенда до финала в неделя, като в състеазнието беше на много високо ниво.

Люис води уверено в шампионата, а нещата ще тръгнат още по-добре ако в McLaren се справят с подобренията по колата, които обаче не проработиха на "Силвърстоун". Второто място на Хамилтън и четвъртата позиция на Дженсън Бътън на финала се оказаха отличен резултат за McLaren. Двамата бяха много доволни, защото преди старта очакваха да загубят много точки спрямо колегите си от Red Bull.

След финала говорих с двама от инжерените на McLaren, които ми казаха, че в състезанието двата МР4-25 са се представили много над очакванията. Аз бях изненадан, но те - повече от мен.

Явно в тима са намерили начин да "успокоят" поведението на колата, дори в неравните пасажи, когато в резервоара има повече гориво.

Бътън направи силно състезание и невероятна първа обиколка. Атакува смело от външната страна в началото, а след това спечели шест позиции в класирането.

Две от тези позиции се дължат на спуканите гуми на Фелипе Маса и Фетел, но Дженсън наистина кара добре, въпреки че не успя да се справи с Нико Розберг - много важно трето място за младия германец и за Mercedes.

Williams-Cosworth класира и двете си коли в Топ 10 - впечатляващо постижение и може би начало на възраждането на тима. Рубенс Барикело е като хубавото вино - с годините става все по-добър.

Това обаче не може да се каже за Ferrari, където продължават проблемите на Фернандо Алонсо. Все нещо пречи на испанеца и това го тормози - или прави нетипични за него грешки или просто няма късмет.

Преди две седмици Алонсо изригна, тъй като Хамилтън участва в инцидент с колата на сигурността, но все пак я изпревари и това му донесе сериозно предимство. Фернандо и Ferrari обаче реагираха повече от емоционално.

Сега на "Силвърстоун" Алонсо изпревари Роберт Кубица, след като мина през зоната за сигурност - след тази маневра трябваше веднага да върне позицията на поляка, в това няма никакво съмнение.

Но той не го направи и реши да продължи напред, оставяйки тима да се разправя с Чарли Уайтинг - в бокса битката бе загубена и наказанието на Алонсо съвпадна с появата на колата на сигурността.

Наказанието за Алонсо - преминаване през алеята пред боксовете - беше сурово, но Фернандо сам си е виновен. Той първо отказа да пусне Кубица пред себе си, след това изтърпяването на наказанието се отлагаше, а като излезе кола на сигурността не може да се изпълняват такива санкции. Така Фернандо изчака рестартирането и когато всички подкараха на пълна газ, той се упъти към бокса.

Нервите на испанеца вече не издържат - в квалификацията той заплаши свой колега с юмрук от колата си, а в неделя се сопна на състезателния си инженер "да не му говори повече по радиото".

Изцяло емоционални изблици, но раздразнението му е разбираемо - Алонсо знае, че може да е начело в шампионата, тъй като колата му е много бърза, но все нещо не му достига.

Остават още девет състезания и 225 точки за печелене - титлата далеч не е решена.

 

Най-четените