Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мрачните финансови тайни на Лестър

King Power е едновременно собственик и спонсор на Лестър, но сделката за реклама е меко казано странна
Смята се, че сър Дейвид Ричардс е в основата на схемата на Лестър за заобикаляне на правилата

Битката на Лестър за титлата във Висшата лига този сезон е една от най-романтичните истории в съвременния футбол. Но Футболната лига все още разследва действията на клуба през сезон 2013-2014, когато Лестър спечели промоция, тъй като са налице сериозни съмнения, че шефовете на клуба са нарушили правилата на финансовия феърплей.

В основата на успехите на Лестър стоят парите на собственика на клуба - тайландският бизнесмен Вичай Шриваданапраба, който е собственик на националната компания за безмитна търговия King Power. Той финансира с над 100 милиона лири възхода на Лестър от Чемпиъншип към върха на Висшата лига, след като купи клуба през 2010 година.

Разследването е фокусирано върху сделка, за която от Лестър обясняват, че е сключена през януари 2014 година. Става въпрос за договор с компанията Trestellar Ltd, която получава маркетинговите права на клуба за Великобритания и Югоизточна Азия. Тази сделка веднага осигурява 11 милиона лири повече в бюджета на клуба - парите идват от спонсори и търговски приходи, а това се отразява на дълга на Лестър, който предишната година е 34 милиона лири.

Компанията е важна, тъй като в последния финансов отчет на Лестър - за сезон 2014-2015, се казва, че Trestellar е продала основните спонсорски права на клуба - тези върху фланелките на играчите и името на стадиона - на King Power, компанията, която в действителност е собственик на Лестър.

Още преди сделката с Trestellar тайландските собственици на клуба вече присъстваха като спонсор на фланелките на играчите и в името на стадиона. Но има разлика при приходите. През 2012-2013 приходите от спонсори и други търговски активности са 5,2 милиона лири, а след сделката с Trestellar и въпреки че King Power остава основен спонсор, този приход веднага отскача на 16 милиона паунда.

Този по-голям приход моментално намалява загубите на клуба, което пък спестява на Лестър солидна глоба. Според новите правила на финансовия феърплей, всички клубове са приели таван на загубите от 8 милиона лири, като това е опит да се ограничи растежа на заплатите на играчите. Пак според правилата на Футболната лига, загубите на клубовете не могат да се покриват от собствениците чрез директни плащания или чрез спонсорство, особено ако става въпрос за суми, които сериозно надхвърлят пазарната стойност на такива договори.

От Лестър обясняват, че от Trestellar са платили на клуба за търговските и маркетинг правата на клуба, след което са ги продаби на собствениците на клуба. Резултатът на това упражнение е по-малка загуба, която обявява Лестър - 21 милиона лири за 2013-2014, като към това се включат приходите, то клубът се вмества в рамките на финансовия феърплей. Това направо вбеси другите клубове, които обясниха, че те са били принудени да ограничат заплатите на играчите, за да се вместят в рамката, а в Лестър са увеличили заплащането на футболистите, клубът се пребори за промоция с по-сериозен бюджет и въпреки всичко този финансов трик може да се окаже безнаказан.

Отчетът на Лестър от 2013-2014 показва, че бюджетът за заплатите на играчи е бил 36 милиона лири, с 5 милиона лири повече от целия приход на клуба. По това време вратарят Каспер шмайхел, капитанът Уес Морган и звездата Джейми Варди вече са в Лестър, а към тази сума се добавят и още 9,4 милиона лири, платени като премии на футболистите за класирането им във Висшата лига. В хода на този сезон - през януари 2014, Лестър привлича Риад Марез от Льо Авър за 560 000 лири, а алжирецът се превърна в един от ключовите играчи за Лестър.

Какво знаем за Trestellar, компанията, осигурила впечатляващи приходи на клуб от Чемпиъншип? Става въпрос за нова компания, основана от сина и дъщерята на сър Дейв Ричардс, бившият президент на Висшата лига. Ричардс има близки отношения с тайландските собственици на Лестър, а през 2013 се появи информация, че Ричардс съветва Лестър как клубът да се справи с изискванията на финансовия феърплей.

От основаването си досега Trestellar няма официален сайт в нета, нито телефонен номер за контакти. На адреса на компанията няма и следа от Trestellar. Но на същия адрес е компанията Glue на Дейвид Ричардс-младши - Glue, която се занимава с реклама, дизайн и маркетинг. Ричардс-младши обясни, че Trestellar няма нужда от телефон или сайт, тъй като всичките й партньори знаят отлично как да се свържат с компанията и на практика тя няма нужда от тези елементи на комуникацията.

От клуба и до днес отказват да разкрият подробности за сделката с Trestellar, както и как е била избрана точно тази компания. Ричардс-младши също отказва да коментира договора, както и отношенията със спонсорите на Лестър, както и как от Trestellar са успели да ги привлекат да работят с клуба.

Миналата година Trestellar декларира печалба от 808 000 лири и 4 милиона паунда оборотни средства, а по отношение на влиянието на баща му в отношенията с Лестър, Ричардс-младши се задоволи с обяснението, че баща му все още е активен на „световната спортна сцена".

Ричардс-младши потвърди, че името на Trestellar е свързано с името на бившата инженерингова компания на баща му - Three Star Engineering, която е закрита през 2001 година. Малко преди това Ричардс-старши подава оставка като президент на Шефилд Уензди, като клубът се бори да не изпадне от Висшата лига. Малко по-късно Ричардс-старши е назначен за президент на Висшата лига с годишна заплата 176 667 лири, а през 2013 напуска поста и навлиза в консултантския бизнес.

От Футболната лига потвърдиха пред вестник The Guardian, че финансите на Лестър за сезон 2013-2014 все още „не са изчистени", както и че разследването продължава.

Шефове на отбори от Чемпиъншип обясниха, че спонсорските договори за реклама върху фланелките на играчите носят между 250 000 и 500 000 лири на сезон, а продажбата на името на стадиона се смята за много трудна сделка. Дарби Каунти, който е съсед на Лестър и има доста по-голям стадион наскоро продаде правата върху името му на компанията за тонизиращи и спортни напитки iPro за 700 000 лири на година.

Собственик на клуб от Чемпиъншип, който пожела анонимност, заради продължаващото разследване, заяви следното: „Това, което са направили в Лестър прилича на финансов допинг, дошъл от собствениците, докато другите клубове се опитват да спазват правилата, приети от всички." Други висши фигури в клубове от Чемпиъншип са на мнение, че сделката с Trestellar прилича на опит да се заобиколят правилата на финансовия феърплей.

От Лестър засега не отговарят на никакви въпроси, свързани с разследването, както и с финансирането на клуба през 2013-2014, а клубът се задоволи с кратка информация, според която няма нарушение на правилата за финансовия феърплей, както и че клубът е изпълнил всичко, което се е изисквало за протичането на разследването.

 

Най-четените