Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо автомобилните компании напускат Ф1?

Ferrari е единственият производител, който никога не е напускал съвременната Формула 1 Снимка: Getty images
Ferrari е единственият производител, който никога не е напускал съвременната Формула 1

В пика на икономическата криза, стартирала през 2008, няколко автомобилни компании прекратиха програмите си за участие във Формула 1, за да спестят пари. При това доста пари.
Honda се изтегли от Формула 1 в края на 2008, след само три сезона участие със собствен тим, след като японският гигант купи BAR. Четири години по-рано спортът беше напуснат и от Jaguar, като компанията също продаде тима си.

През 2009 напуснаха още две автомобилни компании - BMW и Toyota. Германците, също като Honda имаха собствен тим от 2006, а Toyota се отказа след осем години в световния шампионат.

Но в последните няколко месеца сериозна част от големите автомобилни производители обявиха старта на нови състезателни програми. Някои от тях звучат впечатляващо и няма да са никак евтини. Но защо избраха да се изтеглят от Формула 1. Да видим алтернативите.

Льо Ман

"24-те часа на Льо Ман" се оказва надпреварата, която в момента вълнува най-много автомобилните производители - Audi и Peugeot участват със заводски тимове в най-силния клас - LMP1.

През юни Porsche обяви, че се завръща през 2014 със собствен прототип LMP1, а германската марка е най-успешният производител в историята на състезанието с 16 победи.

Тази година Audi, която също е под контрола на VW излезе на второ място в това подреждане с 10 победи. Интересното е, че най-вероятно големите шефове във VW ще позволят на двете си марки да се борят една с друга през 2014.

През миналата година се появиха слухове, че в Porsche обмислят завръщане във Формула 1. През 60-те години компанията участва със собствен тим и печели едно състезание - през 1962 в Руан.

Но през 80-те идват големите успехи - Porsche създава турбо двигателя, платен от TAG, с който McLaren доминира във Формула 1. В началото на 90-те опитът за завръщане като доставчик на двигатели се провали - моторът V12 за Footwork се оказа неуспешен и тимът се отказа от него.
Jaguar също се спряга за скорошно завръщане в Льо Ман, а марката участва със собствен тим във Формула 1 между 2000 и 2004.

В момента в LMP1 присъства и Aston Martin, но е далеч от класата на Audi и Peugeot. Toyota участва като доставчик на двигатели, както и Nissan, но в LMP2. Ferrari, BMW и Corvette имат собствени заводски тимове в GT класа.

Настоящият президент на ФИА Жан Тод, който бе начело на Peugeot, когато компанията спечели в Льо Ман през 1992 и 1993, инвестира сериозни усилия във възраждането на маратонските състезания за издръжливост. Догодина стартира одобреният от ФИА Световен шампионат за издръжливост, където се очакват интересни битки.

DTM

BMW излиза на арената в Германския пистов шампионат за туристически автомобили (DTM) в пряк сблъсък с Audi и Mercedes, като баварците се завръщат в шампионата през 2012.

Това е сериозна стъпка напред за шампионата, в който участват само две марки след напускането на Opel в края на 2005.

Според боса на Schnitzer, най-успешният тим, предствлявал BMW в състезанията с туристически автомобили - Чарли Лам, компанията е привлечена от възможността да асоциира състезателните машини със серийното си производство - в случая М3.

"В нито един шампионат, където се използват автомобили, базирани на серийните им образци, нивото на състезанията и динамичните показатели на колите не са на толкова високо ниво. Разликите между отделните автомобили в представянето им на пистата са изключително малки. Така че, да успееш при такава конкуренция е изключително ценен успех", обясни Лам при представянето на концептуалния M3 DTM в Мюнхен през юли.

Освен това BMW иска да участва в DTM и за да се бори с преките си конкуренти на премиум пазара на автомобили, не само в Германия.

BMW участва във Формула 1 като доставчик на двигатели от 1982 до 1987, а през 2000 се завърна в световния шампионат, след това купи Sauber и участва със собствен тим от 2006 до 2009.

IndyCar

За първи път от 2005 в IndyCar ще участва повече от един доставчик на двигатели. Досега моторите се доставяха от Honda, а новите играчи са Chevrolet и Group Lotus, да не се бърка с Team Lotus на Тони Фернандес.

Group Lotus е спонсор на тима на Renault във Формула 1 и на KV Racing Team в IndyCar, за който кара Такума Сато.

Световен рали шампионат

Наскоро от VW прогнозираха, че компанията може да влезе във Ф1 през 2018. Дотогава има много време, а VW вече се завръща в световния рали шампионат - Polo R WRC ще стартира в шампионата през 2013.

Германците признаха, че WRC ги е привлякъл с новите си технически правила - коли 4х4, оборудвани с 1,6-литрови мотори с турбо.

По същата причина във WRC се появи и Mini.

Но, защо бягат от Формула 1?

Явно е, големите автомобилни производители не се отказват от спорта като мощен маркетингов инструмент, защо обаче избягват Формула 1. Защото е въпрос на време Renault да остане само доставчик на мотори, тъй като тимът на французите вече е собственост на Жерар Лопес.

А и както показаха последните промени в техническите правила на Формула 1, отборите искат да работят с големи автомобилни производители, особено когато става въпрос за финансирането на програми за създаване на двигатели.

Дали обаче формулата за моторите е правилна? В Льо Ман могат да се надбягват едни срещу други бензинови, дизелови и хибридни прототипи и това явно повече се харесва на големите компании.

И естествено, да не забравяме вечния въпрос за големите разходи. Както и какво точно получават компаниите срещу милионите, които харчат, защото развитието на колите във Ф1 гълта страшно много пари, а и календарът не е малък - вече отиваме към 20 старта на сезон.

Точно тук влизат в конфликт темите за свободата в техническите правила и вечният стремеж за ограничаване на разходите. Точно затова новите правила за моторите за 2014 са много ограничаващи - така разходите трябва да останат ниски, тъй като компаниите няма да харчат за развитие на моторите.

А и автомобилните компании винаги са искали да участват в шампионати, където участват машини, които поне на външен вид приличат на серийното им производство. Но създаването на имидж чрез Формула 1 също е подходящ бизнес - справка за това е участието на Infiniti при Red Bull и на Group Lotus с Renault.

Явно обаче, все още има какво да се желае, за да се върнат автомобилните производители във Формула 1. Или може и без тях?

 

Най-четените