Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

В Мелбърн битката започва от нулата

Фетел стартира с Мелбърн с идеята за четвърта поредна титла Снимка: Getty images
Фетел стартира с Мелбърн с идеята за четвърта поредна титла

Новият сезон във Формула 1 започна днес със свободните тренировки за Гран при на Австралия в Мелбърн и краят на зимната пауза в световния шампионат е вече факт. Последният сезон по настоящите правила във Ф1 обещава оспорвани състезания и изравнени сили на фаворитите, но в същото време лидерите стартират годината с много малко ясна и потвърдена информация за своите възможности и тези на съперниците им. И тук не става въпрос само за представянето на новите гуми Pirelli, въпреки че те отново ще имат важна роля в развитието на всяка една надпревара през 2013.

Трите тестови сесии от началото на годината като че ли поставиха повече въпроси, отколкото да дадат отговори и класиранията от тях не казват кой знае колко за разпределението на силите. Тимовете караха четири дни на Херес, където обаче беше нетипично студено. За първия тест в Барселона също беше студено, а за втория валя и дъжд. И гумите, които се бяха представили добре в петъчните тренировки в Бразилия започнаха да поднасят неприятни изненади на пилотите и инженерите.

В края на тестовете за 2013 никой не пожела да прогнозира кой ще е фаворит този уикенд в Мелбърн, а двукратният световен шампион Фернандо Алонсо обясни, че разликите между първите пет отбора са много малки. Сигурното е едно - Caterham и Marussia пак ще са на дъното, но пред тях ни чака оспорвана битка и големи обрати.

През зимата Формула 1 загуби опашкаря HRT и негативният ефект ще се усеща още дълго - първо, зрителите и спонсорите ще видят кой е новият „dead last" и второ, в първата част на квалификацията ще отпадат повече коли от средата на колоната.

Въпреки всички уговорки, логично е да се очаква, че Red Bull с RB9, който е еволюция на шампионския болид на Себастиан Фетел от миналата година ще е фаворит в началото на сезона. Или поне ще е лидерът, който има шанс да вземе малък аванс в началото. Революционното развитие на болида на Ferrari за 2013 роди F138 и за първи път от известно време насам Алонсо призна, че е доволен от новата кола.

По време на тестовете италианската кола показа, че не притежава толкова добро аеродинамично притискане към пистата като при другите автомобили на лидерите, но вече знаем, че на много места това не е проблем за Алонсо. И в Маранело целта е ясна - поне подиум този уикенд в Мелбърн.

Сега ще видим и доколко обясненията на Mercedes и McLaren са били искрени. В началото на тестовете от Mercedes заявиха, че колата им е с 2-3 секунди по-бавна от тази на McLaren, но тимът завърши последните два дни в Барселона с първи места. А в отбора от Уокинг допълниха, че новият болид не е достатъчно постоянен и Дженсън Бътън притеснено добави, че британците вече изостават. Тук има известна доза театър, остава да видим колко точно.

Явно W04 ще е един от най-бързите автомобили този сезон в квалификационно темпо, което обещава сериозно присъствие на Люис Хамилтън и Нико Розберг в челото. Но явно в тима на Ники Лауда все още не са загърбили стария си проблем - шасито бързо стига до момента, в който започва да износва твърде бързо гумите, които малко по-късно сякаш са подложени на унищожение и това е смърт за всеки по-амбициозен стратег в бокса. Това е трудно препятствие, но в Mercedes трябва да намерят решение, ако искат да прогресират, все пак в този тим работят петима човека с длъжност „технически директор". Сериозно.

В McLaren също заложиха на скромните обяснения, като заявиха, че се надяват на точки в Мелбърн. Същото го пише и в прес съобщението на Toro Rosso преди Гран при на Австралия. Една от причините за тази предпазливост е, че новата кола МР4-28 все още не е напълно „разгадана" от тима и споменатите вече „непостоянни" резултати дойдоха от промени в настройките в хода на тестовете. Ясно е, че колата може да е много по-бърза и стабилна, сега трябва да се намери начинът това да стане бързо.

Интересното е, че в McLaren развитието на последните два болида не се получи съвсем синхронизирано - в края на сезон 2012 МР4-27 отново беше най-бързият автомобил във Формула 1, а 4-28 беше почти готов. Тук новостите, също като при Ferrari са свързани с окачването - системата е pull-rod, но италианците я ползват от миналата година и имат предимство в това отношение.

Lotus е другият отбор от лидерите, където колата се развиваше еволюционно през зимата. Основните проблеми обаче дойдоха от повреди в скоростната кутия, Скудерията също записа доста технически проблеми. Интересното е, че точно тези два тима разполагаха с най-надеждните в техническо отношение автомобили през миналия сезон. Кими Райконен отново е в отлична форма, така че големите има от какво да се притесняват.

С надежда за успешна битка за точки са Williams, Sauber, Force India и Toro Rosso. Може би тук леко предимство ще има тимът на Вижай Маля - завръщането на Адриан Сутил е добър ход и сега отборът разполага с най-силните пилоти в средата на колоната, но Нико Хюлкенберг има шанс да дръпне Sauber напред.

Всичко това обаче са само предположения, базирани на това, което видяхме и научихме през зимата.

Гран при на Австралия ще е много интересно състезание, „Албърт парк" е прашно трасе, което осигурява много ниско ниво на сцепление, а на места зоните за сигурност са притеснително къси. Така че, може да има грешки, които да струват твърде скъпо. А и в Мелбърн има доста бавни завои, което прави пистата доста различна от тези, на които след това ще има състезания. Така че и в неделя след финала ще е рано за генерални изводи.

Досега австралийски пилот не е печелил домашния си старт и можем да сме абсолютно сигурни, че Марк Уебър ще иска да промени това. Може би този път ще има късмет.

 

Най-четените