Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Най-скъпият мондиал

ЮАР едва ли ще успее да си върне разходите по построяването на Soccer city и още много стадиони и съоражения Снимка: Getty Images
ЮАР едва ли ще успее да си върне разходите по построяването на Soccer city и още много стадиони и съоражения

През 2004 г. световната футболна централа ФИФА даде на ЮАР домакинството на световното първенство през 2010 г. Очакванията бяха Мондиалът да отбележи пореден връх в историята. Седмица преди старта обаче първенството май е на път да регистрира само един рекорд - за най-скъп шампионат в историята. Разходите надхвърлят в пъти първоначалните сметки. Въпреки плаващия курс на местната валута ранд, разходите са впечатляващи - 3,7 милиарда американски долара е сметката,която трябва да плати ЮАР за организирането и провеждането на Мондиал 2010. 

Първоначалната сума, обявена от организатора, от днешна гледна точка изглежда направо смешна - под 300 милиона долара, след което обаче разходите започнаха да се увеличават непрекъснато. 

За какво отидоха парите, огромната част от които идват от държавния бюджет и от ФИФА? Напълно очаквано, най-много пари погълна строежът на стадионите и инфраструктурата към тях - над 1,2 милиарда долара, като последната инжекция за закърпване на този бюджет от страна на правителството е в размер на почти 300 милиона долара. 366 млн. долара струва само впечатляващия Greenpoint Stadium в Кейптаун. 

Отделно от това, правителството на ЮАР обяви, че е вложило над 1,3 милиарда долара в "проекти за обществен транспорт, свързани със световното първенство".Най-скъпият проект е градската железница Gautrain в Йоханесбург за около 1.5 млрд. долара. Страната модернизира също седем летища и построи осмо от кота нула - международното летище "Крал Шака" в Дърбан. 

Почти 50 милиона долара бяха платени на местния Департамент по комуникациите за изграждане на информационна и комуникационна инфраструктура на стадионите - с други думи, да имат журналистите интернет и телефон, докато работят. Още над 30 милиона долара погълна проектът за цифровизиране на телевизионната картина, която се излъчва от ЮАР за останалия свят. 

Живата сила, която ще работи по време на световното първенство, също ще гълта сериозни пари - 31 000 полицаи ще се грижат за реда в дните на турнира, а за тяхното използване организационният комитет е предвидил малко над 60 милиона долара. 

Откъде обаче дойде повишението на разходите или поне част от него? Първо, строителната програма на организаторите се оказа по-мащабна от първоначално предвиденото, а покачването на цените на материалите в световен мащаб също наду цените. 

На практика строежът на новите стадиони в Кейптаун и Дърбан беше прибавен към бюджета на световното, след като парите за кандидатурата вече бяха одобрени. А и правителството реши да вкара още пари в подобряване на инфраструктурата навсякъде, където може, използвайки като претекст световното първенство.

И всичко това на фона на безработицата в страната, която вече е почти 30%  и на едва оцеляващото население. Средният месечен доход на човек от населението пък е едва 366 долара. Според изследванията икономиката на ЮАР е една от най-слабите, която някога е трябвало да се справя с подобен форум. Разходите за нови съоръжения значително увеличиха публичния дълг на страната. Властите в ЮАР наляха огромни суми в местната икономика по повод организирането на световното първенство, като идеята е да прекъснат периода от 17 години рецесия за локалния бизнес. За съжаление, изграждането на новите стадиони не успя да оживи строителния сектор в ЮАР. За построяването им бяха наети 30 000 допълнителни работници, които сега отново са без работа, тъй като няма други нови обекти. 

Постепенно в страната започват да осъзнават, че шампионатът май няма да донесе бърза възвращаемост. Очакваше се това да стане най-вече с помощта на феновете. Според ФИФА най-евтините билети за световното първенство струват 80 долара. Най-скъпите са за първия мач и финала, като цената им е около 900 долара. На черно цените за финала отскочиха на 4000 долара. 

Билетите са разделени на четири категории, като три от тях осигуряват добра видимост към терена. Категория 3 са за места зад вратите, категория 1 - до терена, а категория 2 - по ъглите на терена. Приблизително 2,9 милиона билети бяха пуснати в продажба за тазгодишното световно първенство. До началото на седмицата имаше непродадени 160 000 пропуски. Вчера обаче генералният секретар на ФИФА Жером Валке обяви, че почти 100% от пуснатите в продажба входни талони са разпродадени. Така ЮАР се доближава до абсолютния рекорд, регистриран по време на мондиала в САЩ през 1994 г. 

От друга страна, местната икономика ще се възползва от световното и в други сектори - основно в услугите и туризма. Забелязва се вдигане на цените не само за туристите, но и за местните. Това накара правителството да предупреди официално всички компании, че ще налага санкции за "необосновано завишени цени", а говорителят на кабинета Темба Масеко обяви, че всички "мегапечалби" ще бъдат разследвани. Масеко съобщи, че туристическото министерство на ЮАР е изготвило структура на хотелската база в страната със строги ценови категории и правителството ще следи дали те се спазват. 

В резултат на това все още съществува проблем с туристите. Страната си остава далечна дестинация, особено за европейските привърженици, чийто тимове са най-много. На имиджа вредят и информациите за високата престъпност. Данните сочат, че на година полицията в ЮАР отбелязва 2,1 милиона "сериозни престъпления", в които влизат над 18 000 убийства. 

В резултат на всичко това броят на очакваните туристи намалява непрекъснато. Преди две години той бе над 483 000 души. В края на 2009 г. цифрата бе намалена до 450 000. На 1 април тази година все още бяха продадени само 100 000 самолетни билета с дестинация за страната-домакин на мондиала. Последните данни сочат, че вероятно туристите ще бъдат между 250 000 и 380 000 души. Притеснени са и от минните компании, които са сред най-големите консуматори на електроенергия, която не достига в страната. Затова правителството поиска тези фирми да намалят потреблението поне по 11 юли. 

Организаторите признаха, че няма как да постигнат резултатите на световното първенство в Германия през 2006. Тогава домакините си осигуриха могъщи местни спонсори като Deutsche Bank AG и Commerzbank AG, а събитието привлече 2 милиона туристи. След края на турнира местната туристическа индустрия отчете приходи в размер на 300 милиона евро. Като цяло обаче ръстът на икономиката и тогава бе под очакваното. Преди четири години прогнозите бяха за ръст с 0,5%, вместо това бе отчетен 0,25%.  За ЮАР се очаква икономическия ръст за годината да бъде 0,54%. В страната би трябвало да влязат около 1-1,5 милиарда долара.

 

Най-четените