Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

По-трудният „Дакар”

Петър Ценков е единственият българин с два успешни финала в рали "Дакар"
Поредица от технически проблеми изтормозиха двамата българи и тази година

Второто българско участие в маратонското рали „Дакар" се оказа може би по-трудно и от първото - Петър Ценков и Младен Вачков бяха затрупани с технически проблеми, които се отразиха на представянето им. Ценков записа втори пореден успешен финал, но остана далеч от челото, а дебютантът Вачков не успя да завърши.

За Ценков в сила влезе една от най-неприятните максими, формулирани в историята на рали „Дакар", според която второто участие е много по-трудно от първото, защото тогава се проявяват всички проблеми, които са те пропуснали първия път.

Двамата българи се прибраха снощи в София, а верните им фенове им устроиха топло посрещане на летището - чест, която те напълно заслужават.

„Беше много трудно състезание, за мен лично по-тежко от миналата година - заяви снощи пред медиите Ценков. - Имах много проблеми с АТV-то и това ме изнерви. Единственият момент, в който си помислих, че мога да не завърша, беше, когато дефектира акумулатора в етапа от Антофагаста до Икике в Чили. Асистиращият камион нямаше как да стигне до мен, защото проходът, през който трябваше да мине, беше затворен от патрул.

"Мина камионът, който прибира закъсалите състезатели по трасето. Натовариха ме и мен. В него видях машината на отпадналия чех Махачек, взех от нея акумулатора. Той беше почти изтощен, но успях да запаля и по този начин продължих. Така че имах късмет в тази ситуация. Доволен съм от шестото място в етапа от Икике доАрика, но като цяло можех да завърша и по-напред в класирането, ако не бяха многобройните дефекти".

На летището снощи Ценков отново потвърди, че това е било последното му участие като пилот в рали „Дакар", а следващото му завръщане в Южна Америка ще е в ролята на мениджър на български тим.

Тази година бе създаден тимът „Ралирейд БГ", но Ценков и Вачков отново бяха заявени за участие от името на френския отбор, за който миналата година дебютираха Петър и Тодор Христов. Двамата пилоти и техническият екип вложиха огромни усилия в подготовката на машините за състезанието - за първи път двете състезателни ATV-та бяха подготвени в България, но рали „Дакар 2012" се оказа твърде тежко изпитание и българите бяха преследвани от технически проблеми почти всеки ден в решаващите етапи от състезанието.

Ценков успя да преодолее всички трудности, но трупаше сериозни закъснения по етапите, в някои от които остана на часове от лидера в своята категория, а темпото му беше далеч от желаното. На финала Ценков беше класиран 11-и, на едно място по-напред от 2011 година.

Вачков имаше сериозни проблеми с двигателя и беше дисквалифициран, след като пропусна голяма част от контролните точки в седмата отсечка, но все пак успя да стигне до почивния ден.

„В събота, на 7 януари, на 200 км преди финала двигателят ми гръмна. Единият цилиндър отказа, загубих мощност, веригата на разпределителния вал се скъса, заминаха клапани и още доста неща. Това не можеше по никакъв начин да се поправи в трасето и трябваше някак да се прибера в бивака. Нашият сервиз ми помогна да го направя, но организаторите не ме пуснаха да продължа в състезанието", обясни отпадането си Вачков.

В първите три етапа той потегли много силно и успя да се изкачи до деветото място при ATV машините, но след това се появиха техническите проблеми. Първо двигателите и на двамата започнаха да губят мощност в етапите високо в Андите, а след това Вачков се сблъска със серия дефекти в изпускателната система, резервоара и електрониката.

"Имах надеждата да изкарам целия "Дакар" - обясни Вачков пред „Дневник". Имам сили за това, но машината ме предаде. Не съм очаквал, че точно двигателят ще се счупи. В четвъртия етап ми се случиха доста други неприятни неща - компютърът се развали, резервоарът се спука, ауспухът ми падна, инсталацията ми се запали, спуках гума... Всичко това стана в трасето и стигнах финала чак в 4.30 часа сутринта. Отремонтирахме го и веднага продължих в следващия етап. Изкарах два етапа около 1200 км без да съм спал и без да съм ял нищо. Направих всичко възможно да стигна до края, но имах малшанс".

За догодина всичко започва отново, тъй като амбициите на българите да покорят „Дакар" не са изчезнали, въпреки че ще става все по-трудно.

 

Най-четените