Как Ана Курникова съблазни света | sportcafe.bg
Sportcafe logo

Как Ана Курникова съблазни света

Sportcafe по CNN
12.11.2015, 11:55 (обновена 14.11.2015, 16:24)

1 от 19 снимки Назад Напред

ана курникова

Ана Курникова дължи славата си повече на сексапила, отколкото на успехите на корта

Първата мисъл на прочутия тенис треньор Ник Болетиери при вида на 10-годишната Ана Курникова била „Гръм да ме удари“. Четвърт век по-късно 84-годишният гуру прекрасно помни кога и къде е срещнал рускинята - в 8,50 ч. сутринта на корт №40 в своята академия.

„Тя се затича към мен и скочи в кошницата с топки: „Дойдох на урок“ - спомня си Болетиери, моделирал шампиони като Андре Агаси, Джим Къриър, Моника Селеш. - Учудих се кое е това енергично русо момиче с плитки. От изненада дори не й се развиках. Беше невероятно как този дребосък обяви с грейнало лице: „Тук съм. И съм готова“.

Дали Болетиери веднага е доловил потенциала й да се превърне в един от най-успешните маркетингови продукти в спорта и същевременно да се справи със славата?

На 22-годишна възраст Ана прекрати кариерата си заради проблеми с гърба. Тя успя да пробие до №8 в световната ранглиста, спечели две титли на двойки от Големия шлем с Мартина Хингис и още на 16 г. стигна до полуфинал на „Уимбълдън“. Но никога не стана шампионка на сингъл. В нейна чест дори кръстиха комбинация в покера - асо плюс поп. Изглежда готино, но не печели.

В шоуто на Дейвид Летърман определиха като най-добрия й удар фрагмент от видео, в който пие вода от бутилката.

Секс символ

Спортните постижения на Курникова действително са скромни. Но не може да се отрече, че й принадлежат победи, непознати в тениса до нейната поява. Тя си осигури милионни рекламни договори и привлече интереса на хора, които въобще не се вълнуваха от тази игра. Завоюва интернет пространството и се превърна в лидер сред спортистите по брой заявки в търсачките.

Появи се дори компютърен вирус „Ана Курникова“, който примамва потребителите с откровени снимки на рускинята, прикачени към електронната поща. През 2011 г. той се разпространи толкова много, че дори се споменава в сериала „Приятели“.

Истината е, че Ана се превърна в секс бомба, която прекрачи границите на спорта. И това ще потвърди всеки, който като тийнейджър е окачвал в стаята си неин плакат.

„Строителните работници започнаха да гледат тенис. Бизнесмените започнаха да играят тенис. Аудиторията на спорта рязко се разшири - твърди Кен Мерит, тренирал Курникова в академията на Болетиери. - Благодарение на нея женският тенис си извоюва повече телевизионно време. Въздействието й върху играта далеч надхвърля спечелените и загубените мачове“.

Интересът към блондинката е глобален, а стартиралата през 90-те епоха на интернет го подхранва още повече. Във виртуалното пространство образът на красавицата се тиражира значително по-мащабно в сравнение със последните страници на спортните вестници.

„Тенисистките са обект на толкова много внимание, че в известен смисъл оставят професията си на заден план. В случая на Курникова обаче това явление достигна до ново ниво - смята експертът по спортен пиар Дейвид Скилинг. - И не бих казал, че вината е нейна. По-скоро заслугата е изцяло на медиите“.

Организаторите на турнири бързо се ориентират в обстановката и започват да позиционират мачовете на Ана на по-големите кортове, за да се възползват от популярността й. „Много от конкурентките й откровено се дразнеха. И то с основание - убеден е журналистът от „Ню Йорк Таймс“ Бен Ротенбърг. - Тя обираше цялото внимание, печелеше луди пари от реклами. А в същото време други момичета играеха значително по-силно".

За капак останалите тенисистки са принудени да търпят и армията от фенове на рускинята. Самата Ана умело стимулира подкрепата й, както намеква Болетиери. „На големите турнири мъжете предпочитаха да гледат нейните тренировки вместо по-слабо интригуващите мачове. А тя определено умееше да прави шоу“.

Маркетингов звяр

Целият този медиен шум е финансово изгоден, но със сигурност изиграва роля за липсата на сериозни постижения. „Ако тя бе моя клиентка днес, щях да огранича достъпа на журналистите. Нямаше да акцентирам върху статуса й на секс символ и щяхме да отделяме повече време на играта - категоричен е Скилинг. - Тя се превърна в маркетингов звяр, който се самопогълна. Ситуацията излезе от контрола и Ана просто прегоря. Професионалните спортисти разполагат с много кратък времеви прозорец, в който да постигнат най-добрите си резултати. И ако в този интервал вниманието им постоянно се отклонява, провалът е неизбежен“.

Според Болетиери най-добрите мениджъри са тези, които умеят да разпределят времето на състезателя между ангажиментите със спонсорите, работата с отбора, физическото и психологическото развитие. „Ако изпуснеш от поглед общата картина, със сигурност ще си платиш“.

Да се говори по този начин е лесно, когато не те изкушават цели планини от злато и тлъсти спонсорски договори. В капане по-често попадат родителите, отколкото звездните им деца.

Майката на Ана - Ала, изиграва ключова роля. Тя мести семейството от Русия в САЩ, водена от амбициите за децата си. Синът й Алан усилено тренира голф.

„Когато родителите чуят предложение за три, четири, пет милиона долара, веднага възкликват: „Хей, вземаме ги“. Особено ако децата им изглеждат добре. А Ана Курникова изглеждаше страшно добре. Заради нея мъжете бяха готови да изоставят съпругите си. При това на секундата“.

Оръжието, което никога не гръмна

Сега, когато Ана не е корта повече от 10 години, можем ли да твърдим, че успехите й са чисто търговски, а не спортни? Ако бе спечелила дори един-единствен турнир, никой не би си задавал този въпрос, отчита Ротенбърг.

„Може би в някакъв етап тя трябваше да играе в надпревари от по-нисък ранг. Но Курникова не изготвяше календара спрямо шансовете си за добро представяне. Предпочиташе да се изправя срещу най-добрите и вероятно това й е носело впечатляващи хонорари“.

Болетиери хвали рускинята за умението й да играе по целия корт, но признава, че ако получи втори шанс, би работил много повече върху форхенда й. „Андре, Джим, Серина, Мария - всички те имат мощен форхенд. При Ана така и не се получи. А липсата на това оръжие може би й струва титла от Големия шлем“.

Кой се смее последен

Днес виждаме Курникова по-често като водещ на реалити шоуто The Biggest Loser или на папарашки снимки заедно с Енрике Иглесиас, отколкото на тенис турнири. Все пак тя още се появява на благотворителни мачове.

Въпреки всички подигравки от покер асоциацията, за кариерата на Ана мечтае цяло поколение руски звезди, включително и Мария Шарапова.  „Външността не е достатъчно условие за комерсиален успех. За да получиш парите на големите марки, трябва да постигнеш определено ниво на умения“, обяснява Скилинг.

По време на кариерата си Курникова заработи 3,5 милиона долара от наградни фондове. А договорите й с „Адидас“, „Омега“ и останалите компании й носеха по 10 милиона долара годишно.

Някогашните думи на Болетиери по адрес на 10-годишната руса сладурана звучат малко плашещо. „Предизвикателството не е как да я направя шампионка. Задачата ми е да я удържа, докато настъпи нейното време“, заявява той пред „Ню Йорк Таймс“ през 1992 г.

25 години по-късно Болетиери и целият свят на тениса продължават да усещат ефекта от явлението „Курникова“. Какъв съвет би дал легендарният треньор на изгряващите звезди?

„Съберете екип от хора, които разбират, че успехът не идва за една нощ. Той трябва да се изгради тухла по тухла. И не бързайте. В никакъв случай не бързайте“.

Вижте в галерията стъпките в кариерата и живота на Ана Курникова.

Oще: адидас  ана курникова  мария шарапова  ник болетиери  секс символ  тенис 


Още от Жълт картон

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.


Видео