Как се пише сценарий? | webcafe.bg
Webcafe

Как се пише сценарий?

webcafeМартин Касабов
29.05.2017, 14:09 (обновена 29.05.2017, 18:00)
киносценарият

Човек и добре да живее... решава да напише сценарий

Човек и добре да живее... решава да напише сценарий. Както отбелязва и самият Сид Фийлд в книгата си "Киносценарият" (изд. Колибри, 2017): "Всеки пише сценарий, от сервитьора в любимия ви бар или ресторант до шофьора на лимузина, лекаря, адвоката или барманката, сервираща лате".

С какво ще навреди още един на фона на хилядите, които се бълват всяка година? Нищо, разбира се, но откъде се започва?

Основният проблем, който измъчва и спъва повечето хора, които се наемат със задачата да разказват истории за киното и телевизията, е доста семпъл и същевременно критичен.

Какви са границите и неписаните правила, които оформят един добър сценарий, какви са капаните, които трябва да се избягват и как в крайна сметка резултатът да не изглежда като аматьорска драсканица?

Дразнещото чувство, че не си достатъчно наясно с материята може да подкопае и най-добрата идея. Именно тук идва на помощ Сид Фийлд.

В книгата си "Киносценарият" известният холивудски гуру обръща внимание на всички основни елементи, които добрият сценарий задължително притежава.

Ясна тема, интригуващи образи, добре обусловени (и свързани) начало и край, силна конфронтация и разумно разрешение на поставения проблем.

"Гражданинът Кейн", "Американски прелести", "Шофьор на такси" и "Ани Хол" са все примери, които предоставят отличен учебен материал за всеки, който тепърва иска да се занимава с професията.

Да бъдеш киноман, който поглъща филмите заради самото удоволствие от гледането, не е достатъчно. Следващата стъпка е да откриеш от каква материя са изтъкани историите в тях и как става така, че работят толкова ефикасно.

Едно от основните качества на книгата е начинът, по който Фийлд преодолява много от потенциалните предразсъдъци, които някой самонадеян млад писател може да има.

Трудно е да се отпуснеш в непознати ръце, особено на хора, свикнали да проправят сами пътя си във високите треви.

Възможно е да има бунт (показан чудесно във филма "Адаптация" на Спайк Джоунз) срещу всякакви експерти и авторитети, които налагат правила на свободолюбивата професия на писането.

С приятелски тон и без да прекалява с абсолютни закони, Фийлд звучи повече като доверен приятел, който е нетърпелив да прочете добри нови истории, отколкото като някакъв гуру. Единствената амбиция на книгата му е да постави стабилни основи, върху които могат да се изградят и най-чудатите структури.

Всъщност "Киносценарият" е книга, която носи удоволствие и на обикновения киноман, който няма амбициите да създава измислени светове.

Десетки са филмите и режисьорите, с които Фийлд дава примери. Почти всяка страница е разнообразена с непрестанни препратки към стари и нови продукции.

В стихията от заглавия най-често се появяват "Властелинът на пръстените", "Ръшмор", "Шофьор на такси" и "Китайски квартал" (последният му е особено любим, като част от сценария е препечатан и в самата книга).

Поради ясната си структура и добре изградени персонажи тези филми са станали еталон за добър сценарий.

Фийлд се е познавал лично с повечето режисьори и сценаристи, от което книгата изобилства от любопитни случки и не толкова известни факти, свързани с изготвянето на сценариите.

Любопитен е примерът със Скот Фицджералд, който въпреки умението си да пише забележителни романи, се е чувствал парализиран като автор на сценарии.

За него големият режисьор Били Уайлдър казва: "Велик скулптор, нает да свърши работата на водопроводчик. Не знаеше как да свърже тръбите, така че водата да потече по тях"...

Именно на тази болест предлага лек Сид Фийлд в книгата си. Всеки, който чувства, че има добра история, но не знае езика, на който трябва да я преведе, може да открие между страниците разрешението или поне някои от симптомите на разпадащата му се история.

"Киносценарият" е като буквар и граматика в едно.

Не може да ви каже какво да напишете, но може да ви предостави инструментите и основните правила, които движат подредбата на думи в една добра история.

Oще: colibri  как се пише сценарии  кино  кино сценарии  киносценарият  колибри  писане на сценарий  сид фийлд  сценарий 


Още от Ad блок

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.