„Гласът” на Индридасон - драмите на миналото отекват в настоящето | webcafe.bg
Webcafe

„Гласът” на Индридасон - драмите на миналото отекват в настоящето

Webcafe
11.07.2017, 14:44 (обновена 11.07.2017, 18:29)
гласът на Индридасон

Снимка: © Webcafe

След „Гробна тишина" сме нащрек. Вече знаем, че Исландия не е само рай за туристи, лишени от екстремни удоволствия. И в Исландия се дрогират, отмъщават, убиват. И в Исландия са налице проституция и злоупотреби с властта. Но може би само там изчезват хора, заклещени в леда, отнесени от едно обезумяло море.

Индридасон се отдава на криминалния жанр, за да опише родната си земя, схващана от него като „шизофренична", разкъсвана между привидното (красотата на девствените земи с тяхната хилядолетна история) и реалността (вездесъщата диващина на съвременния свят). Книгите му дълбаят из най-усойните кътчета на човешкото съзнание, а на психологическата им релефност могат да завидят и дългогодишни майстори в жанра.

„Гласът" е трети поред бестселър от поредицата с полицай Ерлендур и добавя важни  щрихи към известността на автора, предлагайки на читателя тревожно, но убедително свидетелство за това как хватката на миналото убива способността ни да живеем в настоящето. Всъщност всеки един от трите романа може да се чете сам за себе си, по аналогия с нашумялата трилогия на Питър Мей.

За разлика от „Гробна тишина", където има въздух, разследващите пътуват, за да издирят свързани с престъплението лица, в „Гласът" действието се развива „на закрито". Повод за разследването е трупът на човек, дегизиран като Дядо Коледа, намерен в малка стаичка в мазето на голям хотел в Рейкявик.

Жертвата е Гвюдлойгур, познат като Гюли, и по предназначение е портиер. За да открият убиеца, полицаите се връщат в миналото на Гюли и скоро установяват, че като малък е бил звезда, хорист, както и че грамофонните плочи със записите на песните му струват милиони. Само че никой от разпитаните лица не казва цялата истина - те лъжат полицията и й засвидетелстват пълно неуважение. Като фон на основното разследване тече сюжетна линия, свързана с друго престъпление. Едно момче е зверски пребито и всички улики водят към неговия баща...

Вместо да задушава, капсулираното пространство на хотела усилва напрежението около развоя на случая, на читателя не му доскучава нито за секунда. Ретроспекциите и вътрешният глас на героя са съвършено овладени. Освен че е брутално „завързан" трилър, „Гласът" е и роман хорал, в който страданието е представено без сантименталност. Дори Ерлендур, когато изобличи извършителя, няма да повиши тон. И все пак, всичко това ви къса сърцето.

Вместилище на потрес и сурова красота, „Гласът" очертава образа на полицая Ерлендур, антигерой в исландски вариант - лош съпруг, лош баща, винаги в лошо настроение. Арналдур Индридасон е съумял да направи от него герой колкото привлекателен, толкова и симптоматичен за злините и за неизречените проблеми на обществото. И ако човек на моменти настръхва, то е от вълнение - за сметка на ужаса, който остава на заден план.

В родината си Арналдур Индридасон е сред най-ценените съвременни автори. От 2004 г. книгите му фигурират в списъка на 10-те заглавия с най-добри продажби на най-голямата книжарница в Рейкявик. Именно Индридасон олицетворява съвременната исландска литература в чужбина. Книгите му са преведени в 37 страни. Също като Лекберг и Манкел, които показват мрачните черти на съвременна Швеция, исландският писател представя една не особено идилична версия на своята страна.

Oще: colibri  арналдур индридасон  гласът на индридасон  колибри  криминале  криминален жанр  кримминален роман 


Още от Ad блок

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.