Шнур на танк "Армата" - как Русия (не) милитаризира Евровизия | webcafe.bg
Webcafe

Шнур на танк "Армата" - как Русия (не) милитаризира Евровизия

Webcafe, по Анна Арутунян, ECFR 20.05.2016, 15:32 (обновена 23.05.2016, 19:03)

1 от 2 снимки Назад Напред

сергей шнуров - шнур

Снимка: © Getty Images

Сергей Шнуров: "Руският народ като приказен герой призовава Шнур като нечиста сила от най-нисш порядък, за да победят заедно абсолютното приказно зло в неговото приказно леговище, което ни показа вълшебното огледалце" #МътенУм

Победата на Украйна на Евровизия с песента на Джамала за депортацията на татарите през 1944 г. удари Русия по всички болни места.

Представянето й на Евровизия - формално, аполитичен музикален конкурс, но де факто политическо състезание - се вписа точно в контекста на руското противопоставяне срещу Запада и особено ролята на Русия в конфликта с Украйна.

До такава степен, че вицепремиерът по отбраната - националистът-ястреб Дмитрий Рогозин - заплаши да изпрати на следващата Евровизия рокера от "Ленинград" Сергей Шнуров-Шнур, известен с меко казано "ненормативната лексика" на песните си.

"И да победи, и да не победи, поне ще обясни на всички къде да се дянат", написа Рогозин в Twitter.

Както и в други години, разбираемо, и сега отново се надигна вълна от (по-скоро искрено) възмущение срещу резултатите от Евровизия.

Говорителят на руското МВнР Мария Захарова намекна, че следващия път Русия можела да участва с песен за Асад (с подобаващо ужасяващия припев: "Асад е кръвопиец, Асад е зъл. Дайте ни наградата, за да бъдем домакини"). Други руски политици също избухнаха срещу "демонстрацията" и "политизирането" на конкурса.

Прокремълската телевизия RT обяви, че музиката е умряла и че конкурсът се е превърнал в "последния фронт на обсесивната и неуморна нова Студена война на западния елит срещу Русия".

Но дори на този фон, полу-заплахата - полу-обещанието на Рогозин се материализира като апотеоз на "въоръжаването" на поп-културата от страна на Русия.

Самият факт, че реакцията идва от вицепремиера по отбраната - колкото и майтапчийска да е тя - превърна поп-конкурса, който в най-добрия случай може да се определи като инструмент в информационната война, в самоцелна война от друго измерение.

Все пак, украинският премиер Петро Порошенко също се включи в кампанията (или поне лапна въдицата), като призна, че песента на Джамала отначало трябвало да се нарича "Крим е наш", но впоследствие заглавието било променено на "1944" - годината на татарската депортация - така че да не звучи прекалено политическо.

В известен смисъл, реакцията на Рогозин сякаш идва да покаже, че Русия не се спира пред нищо в името на дрънкането на оръжия - дори като намеси тежки LGBT намеци в едно невинно музикално състезание (например, че Джамала била "обръснатата" Кончита Вурст).

Преди Русия "въоръжаваше" своите журналисти, сега "въоръжава" поп-певците и рок-звездите си.

Само че на второ четене ще осъзнаете, че тъкмо напротив - не поп-културата влиза на въоръжение.

По-скоро геополитическите приключения на Русия през последните години се вдъхновяват повече от стила на таблоидното ТВ шоу на Джери Спрингър, отколкото от съветските военни доктрини.

Фабриките за тролове в Санкт Петербург, дезинформационните емисии на Дмитрий Кисельов за превръщането на САЩ в "радиоактивна пепел", проактивните провокации от страна на руски изтребители срещу американски бойни кораби - тази комбинация не прилича на стикована стратегия за агресия, колкото на несвързано реалити шоу, в което има само едно правило.

Колкото по-безвкусен е скандалът, толкова по-добре - защото това възбужда аудиторията.

В този смисъл, жизнерадостният meme-фест, който последва след постинга на Рогозин, беше показателен, ако не и доста по-забавен от самата Евровизия.

Една от снимките показваше как Шнур разбира китарата си, а поне един от постингите съдържаше gif-a на объркания Траволта от "Криминале" на "Евровизия 2017".

Виолета Волкова, която навремето беше адвокат на Pussy Riot и чиито туитове я причисляват към патриотичния отбор на защитниците на анексирането на Крим, вдигна залога на Рогозин за изпращането на Шнур на следващата Евровизия, като добави: "За предпочитане - върху "Армата" (най-новия руски танк, който аварира при премиерата си на Червения площад през 2015 г.).

Дали умишлено или не - репликата на Волкова беше двойно по-красноречива. Армата се произвежда в "Уралвагонзавод", танковата фабрика, която се превърна в синоним за лоялна база на Владимир Путин. Очевидно те са зрителите на неговото реалити шоу, така че - естествено, ако Сергей Шнуров отиде на Евровизия, то трябва да се качи на техния танк.

Последната дума обаче имаше самият Шнур, който вдигна играта на съвсем различно ниво.

В профила си в Инстаграм той написа:

"Доживяхме. Излиза така, че от 140 милиона граждани - дори ако трябва да се прати някого на майната си - може да го направи само един човек. Това пише в Twitter-а си вицепремиерът на една ядрена държава".

Шнур използва коментара на Рогозин - достатъчно хиперболизиран от самия факт, че авторът му е зам.-министър председател на ядрена сила - и я хиперболизира още повече до степен на епични пропорции, каквато само едно руско реалити шоу може да поеме.

"Руският народ като приказен герой призовава Шнур като нечиста сила от най-нисш порядък, за да победят заедно абсолютното приказно зло в неговото приказно леговище, което ни показа вълшебното огледалце" #МътенУм

Мы живём в сказке. Здесь свои правила. Событие не случается или не фиксируется (что в медиа мире одно и то же) если оно не укладывается в иную, запредельную, параллельную, нелогичную логику. Событием в сказке становится только то, что имеет сказочный смысл или то, к чему его можно прирастить. В нашем мире много чего происходит, но не замечается как происходящее только потому, что не вписывается в сказочный сюжет. Евровидение же высится над общим горизонтом всех событий. Это да! Песенный конкурс с элементами вольной психологической борьбы, ставший настоящим ритуалом, результаты которого воспринимаются нами, как проявление воли высших сил. Но глас народов, как и слух богов капризен и избирателен. "Нет правды на земле, но правды нет и выше", - по другому музыкальному поводу написал Пушкин, но не в сказке. В сказке же необходимо торжествует справедливость. Жажда сказочной правды диктует многочисленные обращения ко мне с просьбой отправиться на ненавистное Евровидение в жуткое Европейское царство. Вполне себе сказочный сюжет. Русский народ, как сказочный герой, обращается к Шнуру, как нечистой силе низшего порядка, чтобы вместе победить абсолютное сказочное зло в его сказочном логове, которое показало нам волшебное зеркальце. #мутныйум

A photo posted by Shnurov Sergey (@shnurovs) on May 15, 2016 at 1:17am PDT

Не е ясно доколко Шнур говори сериозно, когато сравнява Европа или Евровизия с "абсолютното приказно зло". И макар че отговорите му заслужиха цяла статия в руския таблоид "Московски комсомолец", всъщност нищо от това няма значение.

Целият смисъл на коментарите на Рогозин и Захарова е в кликовете и рейтинга - не в политиката.

В контекста на техните реакции спрямо Евровизия, трябва да отбележим, че и двамата са хора, които използват социалните мрежи заради едната суета. Това не са хората, които решават кой ще живее и кой ще умре.

Опасността се крие във факта, че все пак те имат характеристиките и на втория тип политици, независимо с какво се занимават.

Рогозин не само показа, че може да се шегува в Twitter. Като човек, който се е срещал и е правил интервюта с него няколко пъти, за мен няма почти никакво съмнение, че мненията и шегичките му са искрени, а не плод на пресметливост.

Той показа, че цялата политика на "агресия" от страна на Русия е по-скоро спектакъл, отколкото трагедия или комедия.

У дома - този спектакъл забавлява и разсейва. Навън - той разсейва и всява ужас.

Актьорите в това шоу се борят за вниманието на публиката, която отдавна напусна домашната територия и се прехвърли на световната сцена. Ако стъпим върху хиперболата на Шнур - дори на божествената сцена.

Тогава защо Русия реагира толкова пресилено на един конкурс за поп-музика?

Защото политиката й - колкото и летална да е тя - почти не се различава от нивото на телевизионния скандал по рецептата на Джери Спрингър.

Тук няма ендшпил. Това е просто зов за внимание.

Oще: армата  джамала  евровизия  евровизия 2016  ленинград  мария захарова  мвнр  победител на евровизия  русия  руска пропагнада  сергей шнуров  танк армата  шнур 


Още от Анализ

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.11.2013, 19:18

2 Nikkor | 22.05.201622:02

Глупости.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.01.2015, 20:48

1 MarkModel13 | 22.05.201600:07

Ехо, научете малко руски - "куда их пошлет"в този контекст не означава, че ще ги "дява" накъде, а значи, че ще ги псува.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.