Защо в XXI век изчезват самолети | webcafe.bg
Webcafe

Защо в XXI век изчезват самолети

Webcafe.bg, по Daily Beast 29.12.2014, 15:22 (обновена 29.12.2014, 15:45)
airasia

Снимка: © google maps

Как може в XXI век, времето на съвършените технологии, самолет да падне във водата и никой да не знае точно къде?

В неделя изчезна пореден самолет, като отново няма и помен от останки - полет на AirAsia се изгуби без следа заедно със своите 162-ма пътници някъде между Сурабая в Индонезия и Сингапур. И за пореден път си задаваме въпроса: Как може в XXI век, времето на технологиите, самолет да падне във водата и никой да не знае точно къде?

Това се е случвало и преди: през 2009 година с полет 447 на Air France в южните части на Атлантическия океан и разбира се, най-голямата мистерия в историята на авиацията - полет MH370, който изчезна през март в южните части на Индийския океан, без да бъде проследен.

А технологията, която да възпрепятства подобни инциденти, съществува и то от доста отдавна. Когато военните самолети и хеликоптери бяха изпратени да търсят останките на изчезналия MH370, те бяха оборудвани със записващо устройство (черна кутия), което се откача и изплува над водата при инцидент, в момента, в който самолетът докосне водната повърхност. Така е лесно да се локализира мястото на катастрофата заради сигналите, които устройството излъчва.

Звучи просто, нали? Нито един пътнически самолет няма подобна система, с която черната кутия да се откача. За сметка на това военните самолети използват този механизъм от 60-те години на миналия век. Версия на системата, подходяща за пътнически самолети, е одобрена през 2007 година. Но няма самолет, който да се е сдобил с нея. Авиационната индустрия твърди, че понякога тези системи могат да изскочат дори когато няма реална причина и да действат като безпричинна аларма. Но това звучи като много дребен проблем в сравнение с незнанието къде е паднал самолет.

Има и друго оборудване, което не изисква вграждането на нови технологии, въпреки че струва скъпо и отнема време.

Всеки пътнически самолет в небето има системи за мониторинг, които записват хиляди байтове информация за летателния апарат и работата на двигателите му. Тази информация се изпраща до записващите устройства на самолета, а порции от нея се изпращат, обикновено на интервал от половин час, до сателити и до земята, за да се следи позицията на самолета и да бъде ясно от каква техническа поддръжка може да има нужда летателният апарат, когато кацне на земята.

Според експерт това може да бъде лесна стъпка към създаването на пакет с важна информация за полета, която да се изпраща през 15 минути до земята. Идеята е наречена „черната кутия в облака", защото работи на същия принцип, на който информация от компютър може да се складира в облак.

Но един допълнителен трик може моментално да разреши проблема с катастрофите на самолети над водата. Компютрите, които управляват полета, съдържат навигационна информация, програмирана за всеки полет. В нея се взима предвид теглото на самолета, количеството гориво и метеорологичните условия, за да се определи така курса на полета с такава точност, че още при излитането на самолета, да се знае точното време на кацането му.

Изглежда относително лесно в тази система да се вгради и възможността да се усети отклонение на самолета от курса, независимо дали заради кофти метеорологични условия или заради друго нарушение. (Обикновена команда на пилота, какъвто вероятно е случаят с AirAsia, след като капитанът е поискал изкачване в надморската височина с 11,5 километра, за да избегне метеорологични проблеми, не задейства системата). С такава възможност обаче би трябвало от момента, в който настъпи промяна на кърса, информация автоматично да бъде изпратена до станциите на земята.

Минути преди самолетът да се удари във водата, вече ще има изпратен сигнал за тревога и когато летателният апарат вече е във водата, ще е ясно къде точно се намира.

Повечето авиокомпании по света вече имат системи, които записват тази информация непрекъснато. Необходима е само една „тръба", която да селектира и предава жизненоважната информация.

Всичко това може да струва само 20 долара за един кабел. Но не е толкова просто. Няма система, дори и най-простата, която да бъде въведена от авиокомпания, без да плати 50 000 долара, защото са необходими и време за тестване и сертифициране.

Но не цената е проблемът за въвеждане на подобна технология, а бюрокрацията. Десет месеца след изчезването на полет MH370, двете международни организации, отговорни за безопасността на полетите - Международната организация на гражданската авиация и Международната асоциация по въздушен транспорт все още чакат „работните групи" да кажат каква технология да се използва, за да се разреши проблемът с изчезналите в океана самолети.

Ако миналото може да бъде някакъв ориентир, предстоят още работни групи, семинари, конференции и взимане на решения, преди да се започне каквото и да е, за да се направи онова, което можеше да се случи за месеци.

Oще: airasia  air asia  air france  изчезнал самолет полет mh370  индонезия  пътнически самолет  самолет  самолетна катастрофа  технологии  черна кутия 


Още от Анализ

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.